Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 25

Topic: Paard op dieet

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Paard op dieet

Hallo,

Sinds ik Wonder heb is zij al aan het afvallen.
    Al lijkt het er nu weer aan te komen.

Wat alleen lastig is, dat ik niet veel kan veranderen aan de situatie.

Wonder staat nu op zo'n 5 a 6 uur per dag op gras, daarnaast loopt ze in de bak of een op een verhard paadje. Echt intensief werken doen we niet.
    Alle paarden bij ons op stal krijgen 'voordroog' het is echt mooie kwaliteit maar ook rijke

Wonder krijgt nu regelmatig nog hooi wat ik over heb, dat is lekker stengelig. Maar ook stoffig dus dat spuit ik dan nat.

Van de zomer gaan ze dag en nacht naar buiten, op het gras. Waarschijnlijk met strookbegrazing.
    Het is kiezen voor mij, of dag en nacht buiten en dan op het gras of 's nachts op stal en dan krijgt ze voordroog.

Niet hele gunstige keuzes.

's nachts mag ze niet in de bak en er is geen andere mogelijkheid.

Nu zou ik haar natuurlijk een graasmasker op kunnen doen, moet dat dan bepaalde uren of de hele dag?
    En hoe veel voordroog is een beetje normaal voor een pony als Wonder?

Ik heb wel wat rondgezocht maar wordt er niet echt wijs uit hoe ik haar kan laten afvallen.

oja, Wonder krijgt in de ochtend en avond een handje biks omdat de rest ook krijgt.

Wonder staat trouwens op stro en gemalen strooisel. Het stro eet ze niet echt veel, maar een beetje lijkt mij niet heel veel kwaad, of wel?

O misschien ook handig te vertellen, de paarden krijgen 2x per dag ruwvoer.

Bedankt!
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    42

Re:Paard op dieet

Lieve Marit, ik kan er geen wijs uit worden wat nou precies je vraag is?

Wonder is niet te dik toch? Of wel?

Van de zomer gaan ze dag en nacht naar buiten, op het gras. Waarschijnlijk met strookbegrazing.
    Het is kiezen voor mij, of dag en nacht buiten en dan op het gras of 's nachts op stal en dan krijgt ze voordroog.
    Mijn advies zou zijn om eerst eens te kijken hoe het gaat als ze dag en nacht op de wei blijft. Dit is de meest rustige, stabiele oplossing. Met strookbegrazing vind ik een prettige manier. De paarden kunnen niet te veel eten, maar hebben wel de hele dag wat te doen. Het ligt er natuurlijk wel aan hoeveel gras ze er bij krijgen. Als het te veel of te weinig blijkt te zijn dan zou je haar 's nachts op stal kunnen zetten of een grasmasker op kunnen doen. Maar voor veel paarden gaat het gewoon goed met strookbegrazing

2x per dag ruwvoer is niet zo veel. Dit betekent dat ze een deel van de dag een lege buik heeft (en dat is niet zo gezond). Maar zo te lezen kan je daar weinig aan veranderen op de stal waar je nu staat... Dus wat dat betreft wordt het in de zomer een stuk beter.

En proberen 2 a 3 x in de week haar meer te laten bewegen.
    Dan komt het misschien iets meer in belans ?

En graasmasker maken er hier op forum redelijk veel gebruik van, ik zelf niet.
    Maar schijnt dat ze er de hele dag mee kunnen lopen.
    met hooi eten weet ik niet ?

en evt voeren uit slowfeeder ? Of doen jullie dat al ?

Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    105

Is je vraag om wonder meer op dit gewicht te houden of moet ze afvallen.

In de zomer als tris naar het land gaat staan ze 24/7 buiten, iederedag krijgen ze bij ons een stuk gras bij.
    Tris was van de zomer ook te dik veelste dik en hebben we besloten een grasmasker om te doen, dit om te voorkomen dat hij hoefbevangen zou raken.
    Het grasmasker kreeg hij om de dag om, verder kreeg hij een halve schep voer meusli/bix en een halve summerfit blok.
    Als we niets deden kreeg hij een hele summerfit blok en verder alleen het gras van het land.
    Hij viel met een no time af en bleef toen ook mooi op gewicht.

In de winter krijgt hij overhad een halve schep voer meusli/bix met wortels lijnzaadolie en weidekruidemix.
    In de paddocks staan hooibakken die sochtens gevult worden met kuil, s'avonds krijgt hij ook nog een halve schep met het zelfde spul en een halve kruiwagen kuil.
    We letten wel een beetje op met wat we doen per dag, doe we niets krijgt hij ook minder voer.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Mijn vraag is hoe ik Wonder kan laten afvallen en op gewicht kan houden daarna

Wonder krijgt 2x per ruwvoer en ze staat ook op de wei daarnaast

Slowfeeder kan niet, Wonder krijgt haar hooi/voordroog wel in een net in haar box.

Ik denk dat een graasmasker dan wel goed is van de zomer.

Overigens zei het verkeerd, ze krijgen elke dag een meter of meer gras erbij, dus uiteindelijk hebben ze de hele wei.

Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    105

Oke dan hoef ik mijn verhaaltje niet echt veranderen, zo hebben wij het vorige zomer gedaan.
    Verder heb ik er niet zoveel verstand van, grasmasker lijkt mijn ook geen verkeerd idee.
    Het ziet er zielig uit maar hoefbevangen raken of te dik zijn is ook niet goed.

Of ze het leuk vinden, niet bepaald.
    Misschien ook even naar de summerfit kijken, worden ze niet dik van maar zitten wel veel goede dingen in.

http://www.pavo.nl/producten/uniek/pavo+summerfit
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Ik wil geen pavo voeren in summerfit zit veel suiker en daar kan Wonder niet zo goed tegen (lees veel jeuk en schuren)
    Ze staat ook al op gras, waar suikers in zitten en in voordroog ook.

Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    105

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maritje1991
    Ik wil geen pavo voeren in summerfit zit veel suiker en daar kan Wonder niet zo goed tegen (lees veel jeuk en schuren)
    Oke dat kan, ik voer het omdat het mij opgedragen word.
    Verder zou ik het niet weten.
    Succes verder

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Bedankt iniedergeval

Waar baseer je op dat jullie voordroog rijk is en veel suiker bevat?
    Is meer hooi voeren niet mogelijk? Of stro bijvoeren uit een net?

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Uhm hooi/voordroog bevat altijd wel iets suiker, niet veel misschien, maar het zit er wel in. (naar mijn weten)

Waarom meer hooi voeren? Ze moet toch juist afvallen? (ik snap het niet)

Stro heeft ze in voor in de box liggen om van te eten, dit kan ik wel in het net doen evt.

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

O en voordroog heeft minder lang gelegen dan hooi, dus is toch rijker met eiwitten etc dan hooi? Het is ook heel groen nog, wel mooi spul hoor en ze vinden het heerlijk alleen, Wonder wordt al dik als naar vers groen gras kijkt

Voordroog is sowieso rijker dan hooi meestal, maar daarom hoeft het geen 'rijke' voordroog te zijn. Of er veel suiker etc in zit hangt af van de omstandigheden waarin het gemaaid is.. het hoeft dus niet onhandig dieet-eten te zijn.

Meer hooi voeren ipv voordroog bedoelde ik eigenlijk. Ook hooi voeren voordat ze op het gras gaat kan handig zijn.
    Sorry typ op mn telefoon dus ik ben wat kortaf

Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

O dank je!

Meer hooi voeren gaat niet echt, daarom is het ook zo moeilijk. Als zo dadelijk mijn hooi op is, is het op.

Voor ze het gras op gaat krijgt ze voordroog.

Ik ga gewoon aan de DA vragen wat haar gewicht ong hoort te zijn en naar die maatstaven ga ik voeren, dan zou ze wel moeten afvallen denk ik. Misschien wat vaker naast de fiets alleen loop ik dan weer tegen een ander probleem van haar achtervoetje aan.

Het is zo makkelijk nog niet

Marit misschien een meetlint kopen die voor paarden, en in een boekje bijhouden

Ik wil dit ook weer gaan doen met mijn pony,s.

Hoe groot is wonder

Sophie weegt ongeveer rond de 280 en nicky rond de 320 ongeveer, maar dat is alweer lang geleden dat ik dat gemeten heb.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten