Graag jullie opbouwende input, wie helpt mij, volgens de horsenality chart een RB-E, op weg ?
Manlief heeft sinds een klein jaar een nieuw paard; Biaggi, een grote KWPN-er, ruin, 5 jaar, 1.78 groot en een echte RB-E. De huidige situatie is zo dat ik voor het grootste deel van de verzorging van onze 3 paarden verantwoordelijk ben. Geen problemen met mijn poown Romanic (LB-I) en ons oude 32 jarige tutje.
Met Romanic (LB-I/soms E) kan ik lezen en schrijven en ik vertrouw dit dier compleet, ik heb zeker het gevoel dat dit wederzijds is.
Met Biaggi is dit echter een heel ander verhaal. Hij vertrouwt mij niet, ik vertrouw hem niet. Hij is sceptisch naar mij, ik naar hem. Iedere keer weer probeer ik met een 'schone lei' te beginnen om vertrouwen te schenken, en iedere keer schendt hij dit weer. Hij laat zich zelfs niet door mij aaien zonder een sceptisch oog en de oren in de nek. Bij andere mensen, manlief, zelfs onbekenden, kan hij zo anders reageren, zo lief en aanhankelijk...
Ik raak hier zo gefrustreerd door. Het is niet 'mijn soort' paard, ik hou niet van dat rillerige, onberekenbare en explosive karakter, maar ik ben wel gek op hem, ondanks dat hij dat niet op mij is. Maar ik moet wel met hem door een deur, ondanks dat ik dus niet met hem werk, alleen 'verzorg'.
Ik heb sterk het vermoeden dat hij reageert op mijn energie, maar ook mijn onzekerheid. Maar zijn energie is net zo hoog !! En om met hem om te kunnen gaan heb ik echt die energie nodig. Ik probeer wel rustig te zijn, m'n ademhaling te beheersen, maar ondertussen raced mijn hart door m'n lijf.
Dus, RB-E + RB-E = vuurwerk ? Hoe ga ik hier mee om ? Hoe begin ik ?
Alvast dank voor alle inbreng, ik waardeer het zeer !
Bladwijzers