Hallo.
Ik ben zo vrij geweest een nieuw thema te openen.
De komende 2 weken ga ik werken aan Freestyle RIJDEN, het lijkt mij leuk als jullie mee doen.
Nodig:
- Paard
- Porcupine game
- Halster teugels/savvystring/stick/hoofdstel
- voorbereiding op de grond
- FOUCUSS
Waar ik aan ga werken?
- Friendly vanaf een krukje
- Friendly met zadel en bal en plastic etc.
- Porcupine op halster, zone 1 (rem) en zijwaartse ( kun je voorhand om zetten op teugeldruk?)
- ORS BEIDE kanten
- Confident in hogere gangen dan stap (online)
- Passanger game met 1 teugel (als ik durf )
Het lijkt mij leuk als jullie vertellen waar je aan gaat werken en hoe je dat gaat doen. Misschien ook waarom? daar kunnen anderen van leren.
Ik ga proberen elke keer een filmpje te maken als ik iets hier aan heb gedaan.
Focus
Focus gives you Feel
Focus and Feel give you Timing.
Focus, Feel and Timing give you Balance.
Bij een introvert paard zal geen of een zwakke focus voelen als geen leiderschap. Bij een extravert paard als
een gebrek aan richting. Dit geldt niet alleen bij het rijden, maar ook bij het grondwerk en je doelen in het algemeen.
Rijden met Focus, is bijna als als rijden in een auto, je kijkt naar de weg, niet naar de wielen.
Waarom rijden met Focus? Omdat het je timing en balans verbeterd, je maakt meer gebruik van je 'Feel'.
Dus: Wanneer je rijdt, kijk waar je heen wil. Wanneer je gaat springen, kijk dan voorbij de sprong.
Wanneer je achteruit gaat, kijk in de verte omhoog. Hiermee verbeter je je 'Feel' in hetgeen je wil bereiken
en 'kijkt je hele lijf mee' in wat je wil gaan doen.
Als je paard ondanks dit, niet gaat waar je heen wil, blijf je focussen op waar je heen wil. Ook wanneer hij iets
anders doet wat je niet vraagt, blijf gefocust op wat je wilde. Ga hem niet pushen, blijf je focussen en laat hem
het antwoord vinden.
In het algemeen, focus je op wat je wil dat er gebeurd en denk niet aan dingen die je niet wil. Maak een mentaal
plaatje van hetgeen je wil bereiken.
Hoe focus je?
Doormiddel van verschillende ogen 'in je lichaam';
- uiteraard je ogen
- je schouders
- je handen
- navel
- heupen
- knieen
- tenen
Stel je voor dat je dus niet alleen je ogen focust op waar je heen wil, maar 'al deze ogen' gebruikt om
je paard te vragen je focus te volgen.
Je kunt een aantal dingen doen om je focus te verbeteren wanneer je rijdt. Je kunt een vast punt nemen en daarom
heen de circling game gaan spelen. Je kunt ook vaste punten in de bak of tijdens een buitenrit nemen, daarheen rijden
en kijken of je focus sterk genoeg is om werkelijk daar te komen en te stoppen.
Er zijn vast mensen die hier vaker mee gespeeld hebben en die vast hele goede ideeen hebben mbt oefeningen die je kunt
doen om je focus te verbeteren dus ik zou zeggen, kom maar op met die creativiteit
Bladwijzers