Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 26 van de 26

Topic: Hoe slecht is het om je paard te verhuizen?

  1. #16
    Actief Forumlid oberon's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    voorburg
    Berichten
    285

    Re: Hoe slecht is het om je paard te verhuizen?

    Uit Engels onderzoek blijkt dat een paard er bijna een jaar over doet om zich echt aan te passen aan een nieuwe omgeving ! Paarden houden van regelmaat; daar voelen ze zich veilig bij. Zorg er dus in ieder geval voor dat jij hetzelfde schema hanteert als je bij je paard bent. Ging je bv. op je oude stal altijd om een bepaalde tijd naar je paard, doe dat dan nu ook.
    Horses don't care how much you know, until they know how much you care.

  2. #17
    Actief Forumlid Apple's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Bij het strand
    Berichten
    205

    Re: Hoe slecht is het om je paard te verhuizen?

    Hangt helemaal van het paard af. Het jaar dat Oberon beschrijft komt in elk geval wel overeen met wat voor mijn gevoel mijn paard nodig had voordat hij echt helemaal gewend was aan zijn stal. Het was trouwens ook nog even zoeken naar in welke boks hij zich het prettigste zou voelen, maar dat is ook helemaal goed gekomen.

    Daarvoor hadden we een leenmerrie die in korte tijd heel vaak van stal was gewisseld. Zij was veel sneller op haar gemak in haar nieuwe omgeving.

  3. #18
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re: Hoe slecht is het om je paard te verhuizen?

    Ja, ik denk inderdaad dat het gewoon heel lang duurt voor een paard op zijn gemak is. Het moet wel écht een verbetering zijn als je je paard wil verhuizen.

    Ik had gisteren trouwens mijn paardje (na een fantastische avond waarbij ze me echt een beetje vetrouwen had gegeven) op stal gezet. Nou ik voelde me echt een soort gevangenisbewaarder. Ze ging ook meteen met haar hoofd in een hoekje van de stal staan en wilde niet eens meer even aaien. Toen ik de deur open deed om de stal schoon te maken wilde ze er meteen uit. Ik kon eerlijk gezegd wel janken. Dit is gewoon niet goed genoeg.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

  4. #19
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Hoe slecht is het om je paard te verhuizen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door myracara
    Ja, ik denk inderdaad dat het gewoon heel lang duurt voor een paard op zijn gemak is. Het moet wel écht een verbetering zijn als je je paard wil verhuizen.

    Ik had gisteren trouwens mijn paardje (na een fantastische avond waarbij ze me echt een beetje vetrouwen had gegeven) op stal gezet. Nou ik voelde me echt een soort gevangenisbewaarder. Ze ging ook meteen met haar hoofd in een hoekje van de stal staan en wilde niet eens meer even aaien. Toen ik de deur open deed om de stal schoon te maken wilde ze er meteen uit. Ik kon eerlijk gezegd wel janken. Dit is gewoon niet goed genoeg.
    dat is idd niet leuk weggaan....bah.Wat je misschien kan doen is dan wat ruwvoer geven (als dat er niet al is dan hè). Of anders een lekkere appel of wat brood als afleiding. Zijn box moet voor hem één grote comfortzone worden en hij moet het eigenlijk fijn en veilig gaan vinden in die box. Eten kan daarbij helpen. Hij kan dan zijn aandacht van jou weghalen en richten op het eten. Als ie lekker staat te eten ga je denk ik ook minder met een gevangenisbewaardersgevoel (galgje!) weg.

  5. #20
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re: Hoe slecht is het om je paard te verhuizen?

    Ja, ze krijgt al onbeperkt hooi `s nachts. Het gekke was dat ze dat helemaal niet wilde, ze wilde er echt alleen maar uit. Ik zal eens wat andere lekkere dingen geven in haar box ja, misschien dat ze het dan wat minder erg vindt.
    Ze staat nu ook naast een lege stal, dat is ook nogal ongezellig natuurlijk. Ze kan wel een paard zÃ*en, maar ze kan niet echt een ander paard aanraken. Dat paard naast haar komt over een maand ofzoiets weer naar binnen, dus dan is dat in ieder geval opgelost.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

  6. #21

    Re: Hoe slecht is het om je paard te verhuizen?

    Stalling is altijd gedoe. Daarom wil ik op termijn ook zelf de regie over mijn paardenstalling hebben.

    Toen Susan en ik een half jaar naar Frankrijk waren, heeft ergens halverwege die periode iemand met haar gecommuniceerd, en die kreeg een beeld door van Suusje in een soort wasmachine: alles draaide om haar heen, en ik was het enige vaste punt in de draaikolk.... Susan heeft erg veel moeite met verhuizen. Ik denk dan ook dat het allerbelangrijkste is dat jij er veel bent na de verhuizing, als bekend vast punt. En liefst dat er meer paarden die ze kent meeverhuizen. En gun haar de tijd om te wennen. Maar dat doe je toch wel

    May the horse be with you!

  7. #22
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re: Hoe slecht is het om je paard te verhuizen?

    Nou, ik had vandaag een hele nare ervaring op stal weer. Ik vond mijn paard van top tot teen bezweet (alsof ik haar had afgespoten) in de stal. Ze bleek bij het uit het land halen met de hele kudde op hol geslagen te zijn. Ze is ook niet de enige die er zo aan toe was.
    Ik heb haar toen maar een heel stuk langs de weg aan de hand laten stappen, maar ze was heel gespannen en ik voelde me op bepaalde momenten echt niet veilig.

    Nou worden bij ons de paarden over afgebakende paden los naar de stallen geleid, maar als ze dan niet uit zichzelf gaan halen sommige mensen er een longeerzweep bij geloof ik. Nou, dan ben ik toch ineens niet zo verbaasd dat ze haar niet te pakken krijgen. Gelukkig maar, paarden zijn best intelligent. Als ik het land in kom, draait ze zich meestal meteen naar me toe. Als ik stalgenoten moet geloven rent ze bij de andere mensen altijd hard weg.
    Dat is op zich nog niet zo`n probleem, uiteindelijk komt ze wel in haar stal terecht en ik hoef me in ieder geval geen zorgen te maken over mensen die met mijn paard omgaan. Ze kunnen toch niet in haar buurt komen. Het is alleen een slecht teken wat betreft haar gemoedsrust.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

  8. #23

    Re: Hoe slecht is het om je paard te verhuizen?

    Ik verhuis mijn paard over 2 weken ook. En eigelijk vind ik het wel ontzettend erg voor haar dat ik haar dat aandoe. Ze is nog maar 2 maand geleden volledig uit haar omgeving getrokken geweest (heb haar 2 maand geleden gekocht uit Nederland). Maar ik doe het voor het goede doel. Ze staat nu constant op een manege met af en toe wei en ze gaat naar mensen privé, waar ze overdag in de winter constant op de wei staat en vanaf de zomer gaat ze er niet meer vanaf,ook snachts niet.
    Ze kan dan eindelijk weer spelen met soortgenoten in de wei want nu staat ze altijd alleen op,als ze er op staat.

    Maar toch blijf ik mij schuldig voelen.

  9. #24
    Forum Meubilair Yulia's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.732

    Re: Hoe slecht is het om je paard te verhuizen?

    je moet je niet schuldig voelen. Je gaat haar een betere omgeving bieden. Natuurlijk kost dat gewenningstijd, dat geldt voor beide. Als die nieuwe stal zoveel beter is, is het de moeite waard. Hoe beter de stal, hoe sneller het paard gewend is.
    Ik heb ook de overgang van manege naar boer gemaakt.
    Na de verhuizing was ze erg naar binnen gekeerd, een beetje onderkoeld. Op een gegeven moment zag je haar weer openen. Nu is ze zo relaxed. Dat was op de manege nooit gebeurd. Dus het is absoluut de moeite waarde geweest. Voor ons beide
    Don't ask what your horse can do for you, but what you can do for your horse.

  10. #25
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re: Hoe slecht is het om je paard te verhuizen?

    Over twee weken verhuist mijn paar ook... naar een stal met uitloop.. redelijk uniek voor deze kant van Nederland.... dit is echter niet de (hoofd) reden dat ik verhuis... ik heb het zelf helemaal niet meer naar mijn zin op stal. De staleigenaresse belooft een hoop, maakt weinig waar, is niet mee te praten, voert slechte kuil etc etc... het leek zo mooi... maar helaas

  11. #26
    Actief Forumlid olga's Avatar
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    rosmalen
    Berichten
    229

    Re: Hoe slecht is het om je paard te verhuizen?

    Pardoes is 3 weken geleden ook verhuisd. Het was een echte vooruitgang. Hij ging van 17 uur per dag stal naar altijd weiland. Hij is helemaal in zijn eentje verhuisd, geen maatje dat meeging. De eerste dag stond hij alleen in de bak en kon de andere paarden alleen zien (om te voorkomen dat ze door het draad gingen klieren en vast zouden gaan zitten) de tweede dag ging de leidster van de kudde even bij Pardoes en de derde dag ging hij bij de kudde. De leidster heeft alle paarden bij hem weggehouden en Pardoes continu beschermd. Toen we Pardoes de 4e dag uit de kudde haalden en er iets mee gingen doen, was hij een beetje sloom, maar de vijfde dag was adt ook over.
    Ik heb het idee dat Pardoes weinig stress ondervonden heeft aan de hele verhuizing. Ik kan in iedere geval zien dat hij op deze stalling veel en veel opgewekter is.
    Het zal heel erg verschillen per paard, hoe ze reageren op een verhuizing. Ik denk wel dat je je niet al te druk moet maken. Volgens mij kunnen paarden zich snel aanpassen, maar dan wel als ze met andere paarden komen te staan. Dit is tenminste mijn ervaring bij Pardoes, die 2 keer verhuisd is in een half jaar.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •