Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 26

Topic: Hoe slecht is het om je paard te verhuizen?

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Hoe slecht is het om je paard te verhuizen?

Ik vraag het me af omdat ik al twee keer van stal ben gewisseld in een half jaar. Myra heeft er volgens mij niet minder sociale contacten door oid, maar ik moest ineens denken aan het verhaal van kinderen die heel veel verhuizen. Dan schijnen sommige kinderen minder goed te kunnen hechten.

Wat vinden jullie hiervan? Wat zijn belangrijke dingen om op te letten als je je paard verhuist?

(ik ben wel erg veel aan het posten over dit onderwerp, maar ik hoop dat het me wordt vergeven)
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Re: Hoe slecht is het om je paard te verhuizen?

Hoi,

Ik denk dat ieder paard in meer of mindere mate last heeft van iedere verhuizing. Hoe vaker ze verhuizen hoe groter de gewenning, maar stressvrij zullen ze het nooit doen. Verder hangt het natuurlijk ook enorm af van het paard in kwestie. Voor Linde geldt dat ze op zich prima verhuist en ook binnen een paar dagen uiterlijk heel relaxed is, maar innerlijk duurt het zeker een half jaar voor ze weer 100% kan ontspannen...
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Aangemeld
    Jan 2005

Ja, ik denk ook dat het altijd weer een tijd duurt voor een paard compleet op zijn gemak is. Mijn paard is op de eerste stal waar ik stond nooit echt in contact gekomen met andere paarden, dus dat was gewoon een rotervaring. Op de laatste twee stallen heeft ze wel vriendjes gemaakt, al heel snel eigenlijk. Toch is ze nog steeds onrustig in de kudde, dat komt overigens ook omdat de kudde hier steeds wisselt.
    Ik vraag me af in hoeverre het op lange termijn schadelijk is voor het vermogen van een paard om te hechten en om onderdeel uit te maken van een kudde? Het lijkt me ook dat het veel energie kost om steeds te moeten wennen.

Actief Forumlid Dorien66's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

Het lijkt mij dat een paard gebaat is bij zoveel mogelijk rust binnen de kudde. In het wild is de samenstelling van een kudde redelijk stabiel, in tegenstelling tot wat wij hier een kudde noemen.
    Groeten,
    Dorien
    -->http://www.antichip.nl/ <--

The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it
    - Albert Einstein -

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Gun je paard vooral de tijd! Verg niet direct het uiterste van hem als hij is verhuisd.

Laat hem met rust, of alleen poetsen of kleine wandelingetje de eerste dagen..
    Daarna rustig weer oppakken waar je mee bezig bent.

ik heb zelf 2 ponies en die kunnen slecht zonder elkaar. De eerste week heb ik ze dan ook de hele week niet uit elkaar gehaald, Steeds met zijn 2 en wandelen en veel handpaarden ,vindt de Haf nog eens reuze leuk ook! De Merens niet hoor, weant die wil graag het belangrijkste paard zijn...

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Ik denk, uit ervaring, dat het behoorlijk ingrijpend is voor een paard. Ligt er ook aan of hij ergens heen verhuist samen met een paard wat hij al kent of niet. En hoe verschillend de omstandigheden en het ritme waar hij inzit zijn/is.
    Ik merk aan Nacino dat hij anders doet als hij eens een paar daagjes ergens is. Je merkt er op het eerste gezicht weinig aan, maar ik zie gewoon dat er toch stress is.
    Ik houd er zelf niet van om mn paard veel te verslepen. Een dagje weg met de trailer vind ik leuk, hij denk ik niet, en aan het eind van zo'n dag (playday ofzo) is hij echt moe thuis hoor.

Ik heb eens ergens gelezen dat wennen op een nieuwe plek echt 6 maanden duurt. Eigenlijk kan ik daar nog best inkomen. Het duurt best lang voordat ergens de rangorde is ingesteld, voor ze gewend zijn aan wat en wanneer ze te eten krijgen, aan de omgang met nieuwe mensen etcetc..
    Nacino verhuist morgen ook weer, maar eerlijk gezegd vind ik het best sneu voor hem (en voor zijn vriendjes) al weet ik dat de plek waar hij heen gaat eigenlijk beter is. (groter, meer uren eet-tijd, grotere kudde)

Aangemeld
    Jan 2005

Ja, ik vroeg het dus, omdat ik nog steeds eigenlijk graag een natural stalling voor Myra wil. Ik vraag me alleen af of het middel niet erger is dan de kwaal? Haar weer verhuizen zou zo`n grote inbruik zijn in haar ritme, ik weet niet of dat het wel waard is. (niet dat ik een stal op het oog heb ofzo hoor, meer voor het geval dat)

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Het lijkt me dat de basisvoorwaarde nin orde moete nzijn! Dus dan toch maar een keer verhuizen,mits je zo goed als zeker weet dat dit DE plek voor je paard en voor jou is! Dan komt haar ritme vanzelf weer goed hoor.
    Belangrijkste is dat je WEET dat het energie kost voor je paard! Dan kun je er rekening mee houden!

Aangemeld
    Apr 2004

probleem is dat ik al 2x heb gedacht, dit is DE plek voor mijn paard... en 2x bleek dat uiteindelijk (na een tijdje) toch niet zo.
    Mensen zeggen/beloven vanalles, maar je moet altijd afwachten of dat echt zo is. Tenzij je een plek van jezelf hebt natuurlijk.
    Nu gaat Nacino verhuizen omdat ik ook ga verhuizen, ja een paard op 150 km afstand is ook niets...
    Anders had ik er nog wel even over gedacht.

Aangemeld
    Jan 2005

Ja, dat is inderdaad lastig. Vaak veranderd er weer van alles als je ergens eenmaal staat. Ook vinden veel mensen het zielig dat ik Myra `s nachts in een open stal wil zetten. Daar zie ik ook tegenop, dat commentaar dat je waarschijnlijk gaat krijgen.
    Heb net even op de website van Silverlinde gekeken trouwens...nou als ik in Breda had gewoond wist ik het wel!

Aangemeld
    Apr 2004

van commentaar zou ik me niets aantrekken, wel van je eigen gevoel en dat van je paard. Ik vind dat er wel een groot voordeel aan moet zitten wil je verhuizen, of het moet noodgedwongen zijn. Maar ik zou nooit meer zomaar verhuizen.

Wat ik ook zo vervelend vind is dat de stallen die ik voor een paard erg geschikt vind bijna nooit goede faciliteiten voor de mens heeft en andersom Alleen al om die reden zou ik laten zelf zo'n stal willen beginnen

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Wat zoek je dan voor faciliteiten voor de mens Nacino?

Mijn uitgangspunt is nl dat mijn ponies het goed moeten hebben ,dan heb ik zelf ook rust en gaat het allemaal prima!

Aangemeld
    Jan 2005

Nou, ik kan wel voor mezelf antwoorden wat voor faciliteiten ik graag wil.
    Een bak, zodat ik kan parelliën, goede uitrijmogelijkheden en volpension verzorging zodat ik mijn opleiding en werk naast het hebben van een paard red. Daarnaast heb ik absolute voorkeur voor een stal waar ik onder een afdak mijn paard kan poetsen enzovoorts.
    Bij de meeste stallen waar de paardjes het hele jaar naar buiten kunnen, wordt volgens mij minder gedaan door de beheerders van de stal en daar is vaak geen (goede) bak.

Natuurlijk is het voor mijn gemoedsrust ook het belangrijkste dat mijn paard het goed heeft, maar ik heb toch een paard gekocht met de bedoeling om daar een leuke hobby aan te hebben. De combinatie van enigzins luxe voor de mens en goede natuurlijke verzorging van het paard is echt heel moeilijk te vinden.

Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Als ik dat zo hoor, sta ik dus superluxe!
    Op een niet te vette wei (ijslanderwei), glooiend, met HEEL veel bomen. Helaas geen schuilstal, maar ze kunnen goed uit de wind staan.
    Ik heb voor t eerst in 6 jaar tijd een bak! Heerlijk, kan ik lekker aanrommelen.

Volpension, wat zoveel wil zeggen als dat de boer in de winter periode 2 maal daags hooi voert.

Geen afdakje, wel een grote schuur, waar zelfs mijn rotzooi inpast!
    Als t slecht weer is ,poets ik toch niet!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Gun je paard vooral de tijd! Verg niet direct het uiterste van hem als hij is verhuisd.

Laat hem met rust, of alleen poetsen of kleine wandelingetje de eerste dagen..
    Daarna rustig weer oppakken waar je mee bezig bent.

ik heb zelf 2 ponies en die kunnen slecht zonder elkaar. De eerste week heb ik ze dan ook de hele week niet uit elkaar gehaald, Steeds met zijn 2 en wandelen en veel handpaarden ,vindt de Haf nog eens reuze leuk ook! De Merens niet hoor, want die wil graag het belangrijkste paard zijn...
    Denk ook dat dat idd heel belangrijk is. Geef ze de tijd om te wennen aan een ander stalritme met andere voedertijden, ander stalklimaat (als ze binnen staan) ander ruw/krachtvoer. Ik denk wel dat het belangrijk is om er voor je paard te zijn na de verhuizing. Jij bent namelijk het enige bekende voor 'm. Dan is het heel fijn voor 'm als je er kan zijn in de vorm van de game 0 (niets doen, maar er ZIJN).

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten