Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Na 2 jaar opnieuw influenza booster enting?

Na 2 jaar opnieuw influenza booster enting?

Op www.paardnatuurlijk.nl heb ik mijn vraag geplaatst, maar ik ben ook erg benieuwd wat jullie mening is:

Ik zit met het volgende. Mijn paard Fyodor is tot ik hem kocht in mei 2010 elk jaar geënt tegen influenza/tetanus. Ik besloot het anders te doen en elke 2 jaar alleen tegen tetanus te enten. Maar nadat hij behoorlijk ziek is geweest dit najaar, waarschijnlijk worminfectie met darmontsteking plus virusinfectie, wilde ik hem in ieder geval de influenza besparen en heb ik hem vorige maand weer met de combinatie tetanus/influenza laten enten. Nu vertelde mijn DA dat ik hem opnieuw moet laten boosteren voor influenza, dus tussen de 21 en 90 dagen opnieuw laten enten, omdat de enting van februari anders totaal geen zin heeft en dus niet een jaar lang beschermt. Ik heb hier nog nooit van gehoord en vraag me af of dit klopt?

groetjes, Femke
    Relatie is belangrijker dan prestatie, niets moet en alles mag.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Re:Na 2 jaar opnieuw influenza booster enting?

Die 21-90 dagen is in elk geval de grens om een juiste basisenting te krijgen mocht je met je paard op pad willen.
    Maar ik twijfel of het echt geld voor de werkzaamheid. Maar eerlijk als je van plan bent gewoon jaarlijks te enten zou ik het wel doen.
    Dan is het in elk geval op orde mocht je ooit weg willen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Dank voor je snelle antwoord Dyonne! Ik ben verder niet van plan om op wedstijd te gaan met
    hem, hij komt dus niet in aanraking met 'vreemde' paarden. Het was meer een gezondheidsoverweging,
    om hem niet met influenza te belasten als ik het ook met een enting kan voorkomen. Ik las
    ergens anders dat het paardenlichaam na een jaar de afweer tegen influenza 'vergeten' is, en je dus daarom
    opnieuw de booster moet geven. Maar of dat klopt

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Dankje Whoopie; het is duidelijk een kwestie van per paard kijken wat het beste is.
    Ik ga er nog eens even goed over nadenken, ik heb nog even de tijd gelukkig

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Zelf ga ik niet op wedstrijd. Toch zijn alledrie mijn pony's 'juist' geënt. Ik heb niet het idee dat ze er last van hebben en mocht het ooit nodig zijn, dan is het in elk geval kloppend. Er zijn ook pensionstallen waar je niet eens welkom bent zonder juiste enting.
    Als je een paard hebt dat wel heftig reageert op de enting vind ik het nog anders.

@Dyonne: Dat is ook zo, mijn paard reageert niet of nauwelijks op de enting, dus
    dat speelt iig niet mee.

Ik vraag me nu nog wel af waarom het zo isdat een influenza enting niet langer dan
    een jaar werkzaam is, en datna iets langer dan een jaar de basisenting weer nodig is. Het klinkt
    vreemd dat het paardenlichaam alle entstoffen kennelijk 'vergeten' is
    terwijl dit bij een tetanus enting bijvoorbeeld niet het geval is.
    Is dat misschien met behulp van een titer aangetoond? Ik kan het iig nergens vinden op internet.

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Volgens mij is het niet aangetoond. Er wordt wel gezegd dat een enting maar ongeveer 9 maanden werkt. Ze raden voor wedstrijdpaarden aan om daarom 2x per jaar te enten.

Maar dat ga ik niet doen omdat ze nergens komen. Ik vind het alleen fijn op papier de juiste entingen te hebben.

Bladwijzers

Forum Rechten