Hé cool, is dat jouw composthoop eronder verstopt?
Heb je die nog speciaal ergens mee afgedekt, voor je ging zaaien? (Ja behalve dan met dat plastic kasje )
Hé cool, is dat jouw composthoop eronder verstopt?
Heb je die nog speciaal ergens mee afgedekt, voor je ging zaaien? (Ja behalve dan met dat plastic kasje )
Nee, dit is eigenlijk een foute hoop. Ik heb hier gewoon alle poep onder liggen. Zonder takken, zonder ander spul. Geen lava, geen enzymen. Ik wilde het op laten halen en had t hier tijdelijk geparkeerd. Later ben ik veel liever voor de poep geweest en heb t gemengd met bladafval, takken en gftafval. Ik deed er wel slootslijk door en over, en daar zit veel aarde in. Die zie je en je ziet ook die lange dingen. Dat is riet, uit de sloten. Boeren uit de omgeving vermalen dit en strooien dit uit over hun land. Hier mag je niet mesten, dus doen ze het zoOorspronkelijk Geplaatst door Marja
Oh, maar als je dit lang genoeg laat liggen, dan wordt het toch ook vanzelf goede compost?
Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
Bemesten doe ik altijd met schelpen kalk stukjes, 1 x per 5 jaar. Vulkanisch geteente meel. 1 x per twee / drie jaar. en klei korrels om de drie jaar. Zo krijgt de grond zijn natuurlijke voeding terug en is het gras dat er op groeit bijna een voedingssupplement. Alles te krijg bij Bio-Ron
Met dit weer drogen de mesthoopjes niet echt uit gieteren hoeft niet eens...
Kritiek op de goeroe is niet gewenst......
Dat krijg je als je op berichten reageert van 2,5 maand oud.Oorspronkelijk Geplaatst door Arabesk
Oh sorry hoorOorspronkelijk Geplaatst door Antheman
Kritiek op de goeroe is niet gewenst......
Het staat vast al ergens maar kan het niet vinden dus vraag het nog maar een keertje....
Ik heb vorige week ontwormt. Hoe lang moet ik de mest nu apart houden?
www.niettevermijden.com
6 weken. En de mest kun je pas na een half jaar gebruiken als compost. Ik heb dus een hoopje gemaakt met ontworm-mest. Dit laat ik gewoon een flinke tijd liggen. En ik hou ook geen 6 weken aanOorspronkelijk Geplaatst door amethist
Ben benieuwd hoe het met de composthopen van jullie gaat?
Ik heb veel lol in het composteren!
Ik heb een pompoenplant die meeeeeeters lang is, eet veel courgette, heb opnieuw sla ingezaaid en kreeg toen als kadootje aardappels Direct salade nicoise van gemaakt! Verrukkelijk! Dat moet toch komen van de aardappelschillen, of een verrotte aardappel die ik met GFT heb weggegooid.
Gisteren ruimde ik wat boragie op, komkommerkruid, en Andor jatte het direct uit de kruiwagen Boragie doet het dus ook uitstekend op de composthopen! Oostindische kers wat minder. Ik ga nog een keer kool proberen te kweken op de hopen.
Verder is de hoop waar ik de rucola op had staan, verteerd en als meststof over een stukje wei verspreid. De hoopjes die in de wei liggen, die zijn nu gelijk met het maaiveld, die zijn zo mooi ingezakt! Daaromheen staat lang gras, en dat heb ik gezeisd, en daarmee de hopen afgedekt.
In het najaar kan ik heel veel compost verspreiden. In de winter kan ik mooi de wilgentakken snoeien en daar een nieuw stukje scherm van maken om de compost achter te verbergen.
Ben benieuwd hoe het bij jullie gaat!
Wij zij druk lerende met de mest hopen en het verbouwen van groenten. We hadden 4 hele sperziebonen! Aangezien het ook een leer project is voor Megan om meer groente lekkerder te vinden heb ik een zak sperziebonen gekocht en er onder verspreid. Die heeft zij keurig "geplukt" , we hebben ze samen schoon gemaakt en klaar gemaakt. Kind heeft voor het eerst zitten smullen van sperziebonen.
Verder had ik alle plantjes veel te dicht op elkaar gezet en ligt de mesthoop te veel in de schaduw. De pompoenen groeien erg goed en de courgettes beginnen nu ook te groeien. Megan rent er ieder dag heen om te zoeken.
www.niettevermijden.com
Leuk is dat he, als je ook een educatief momentje erin kan gooienOorspronkelijk Geplaatst door amethist
Mijn plan om te composteren voor eigen weidebemesting heb ik laten varen. Van de oude composthoop heb ik zo'n 3 kuub in de wei verspreid, wat echt maar een klein stukje bedekt (en dat was helemaal dun uitgeharkt).
Daarnaast is bemesting van mijn wei niet nodig, ik heb al 2x zoveel gras als mijn paarden op kunnen...
In de zomer laat ik de mest liggen (wel slepen/verspreiden) en in de winter wil ik het naar de manege brengen, waar het opgehaald wordt. Als ik mest nodig heb voor de composthoop (als aanvulling op snoeiafval, ipv andersom) haal ik een kruiwagentje uit de wei.
Voor de moestuin is de paardenmest en compost wel ideaal, ik heb van mest & stro een onderlaag aangelegd voor mijn 2e moestuin. Daar gaat het laatste restje oude compost (3-6 jr oud) overheen, zodat ik volgend jaar kan zaaien.
De 1e moestuin is extreem voedzaam, met een onderlaag van paardenmest en bovenlaad van oude compost. Mijn groenten doen het super, heb al kilo's spinazie, sperziebonen, courgettes, kervel en rucola geoogst van 5m2 moestuin.
@Grietje: had je mijn courgette nog verstopt?
Ik bemest wel met eigen compost, de mest van de paddock paradise en paddocks komt op de mestbult
daar komt nog wat stro, gemorst hooi etc. bij. We halen zelfs nog wel eens mest op bij andere paardenhouders.
Wij hebben het altijd over het zwarte goud en zijn dus blij met die kruiwagentjes mestballen als is het verzamelen
nog altijd geen grote hobby van me.
Eens per jaar wordt dat uitgereden door de loonwerker. Kunstmest en Injecteren willen wij echt niet hebben
op ons land. Om niet te voedzaam gras en hooi/voordroog te hebben mesten wel licht.
Als ik niet bemest gaat de kwaliteit van mijn weiland achteruit, onkruid etc. Wat je er afhaalt door grazen
en hooien moet je er wel weer terugbrengen.
Bladwijzers