Ik sluit me aan bij Sandra. Je paard doet me denken aan die van mij, een paar jaar geleden. Bij haar was het zo dat ze in de wei en de paddock geen vorm van dominantie liet zien, en compleet ontspannen was. Zodra we verder dan het hek gingen veranderde dat en werd ze 'dominant', zoals ik dat noemde. Alleen bleek dit geen dominantie, maar onzekerheid te zijn. Ik nam buiten onze comfortzone onvoldoende het leiderschap op me, waardoor zij dat min of meer over nam. Ze begon me te testen om te zien of ik haar eigenlijk wel kon leiden. En dat bleek dus niet zo te zijn ... wat resulteerde in levensgevaarlijke situaties. In jouw verhaal lees ik een beetje hetzelfde. Hij lijkt jouw leiderschap buiten in twijfel te trekken. Ik denk dus dat je moet beginnen om je af te vragen wat het verschil is tussen jouw houding in de binnenbak en die in de buitenbak.
Wat ik vooral interessant vind aan je verhaal is dat hij in het donker ander gedrag vertoont. Ik vraag me dan namelijk af of HIJ zich anders gedraagt, of JIJ. In het donker zie jij misschien ook minder dingen waarvan je denkt dat hij bang kan zijn. Het zou dus kunnen dat jij in het donker minder spanning overbrengt, waardoor hij jou meer als leider ziet. Dit is maar een idee hoor, ik kan het van achter de computer niet goed beoordelen.
Misschien is het een idee om eens iemand mee te laten kijken tijdens een sessie in de buitenbak. Het is namelijk altijd lastig om iets te beoordelen zonder het gezien te hebben, en je eigen houding beoordelen is al helemaal lastig. Of misschien een filmpje proberen te maken, en dat hier uploaden?
Bladwijzers