Hallo iedereen!
Ik heb een Fjordje van bijna 5jaar en vind hem eindelijk volwassen genoeg om hem in te rijden alleen ik zit met het volgende probleem:
Mijn Fjordje heeft wat concentratie problemen als ik buiten in de piste wil werken.
De hele winter heb ik hem met hem in de binnen piste gewerkt. Longeren doet hij super maar ook zonder longe doet hij het perfect. Ik heb ook al een paar keer gereden gewoon in stap.
Nu het mooie weer weer tevoorschijn komt wil ik ook af en toe in de buiten piste werken (deze is een stuk groter, dubbel zo groot eigenlijk en ligt niet echt op een rustige plek). Mijn pony is gewoon constant afgeleid en ik kan eigenlijk niks beginnen. Zelfs gewoon de basis van mijn longeren is hij gewoon vergeten en dan doet hij net alsof hij er niks van begrijpt... Als ik op afstand sta doet hij net of ik er niet ben en als ik dichterbij kom staan dan begint hij om zich heen te bijten en loopt hij mij omver...
Als ik er dan genoeg van heb en zie dat ik niet vooruit kom ga ik de binnenbak weer in waar hij alles in een keer weer weet. Dan respecteert hij mijn personal space weer en heeft hij me ook nog niet gebeten. Hij luistert dan ook weer direct als ik iets vraag...
Ook op een rustig moment (geen andere mensen met paarden, geen paarden in de wei, geen bussen die langs komen) lukt het ook niet buiten. De ene dag staart hij naar de trailer die ergens in een hoek al een jaar staat en de andere keer staart hij weer naar de wei alsof daar opeens ik weet niet wat gebeurt...
Ik begrijp er echt helemaal niks van dus als iemand ideetje heeft graag!!!
O ja nog even wat: voor de winter kon ik zonder problemen in de buitenbak werken (dan ging ik altijd in het donker want dan was het lekker rustig). Zelfs zonder longe in de grote bak bleef hij precies rond mij draaien en ging hij niet (zoals nu dus) door die hele bak heen rennen...
Bladwijzers