Ik was de zadelzoektocht beu en besloot een zadel op maat te laten maken bij een zeer goede zadelmaker, voor mijn merrie die nu 7 jaar is. Ik heb al wat tochten gemaakt, maar we gaan nu lessen volgen ivm rechtrichten en ik zoek daar dus een zadel voor.
Ik durf geen zadel van internet te kopen, maar hier in de omgeving zijn geen Spaanse zadels te koop. Dus: enige manier om zeker te zijn dat het past is op maat laten maken door iemand die een goede service geeft mocht het zadel toch niet passen.
Ik mocht dit ook geweten hebben, maar je mag dus geen nieuw zadel leggen op een jong ongetraind en dus scheef paard.
Mag ik nu niet rijden op het paard en eerst het paard vanop de grond rechtrichten?
Een Engels zadel heb ik uit mijn hoofd gezet (de aanpasbare wintec) omdat ik las dat heel wat Iberische paarden slecht reageren op een wintec. De opbouw van de boom en kussens is niet geschikt voor zo'n type en daarom wil ik Spaans (de Engelse zadels die wél zouden passen en ook aanpasbaar zijn, zijn nu nog te duur voor ons).
Enige optie's zijn dan: de Deuber, maar dan met de ultraflex boom. Boomloos vind ik na het testen van enkele modellen totaal ongeschikt om jonge paarden mee te rijden.
Nog tips?
Bladwijzers