Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 28 van de 28

Topic: Zomereczeem

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re:Zomereczeem

Ik denk dat het ook veel uitmaakt of je je paarden zo hebt gehuisvest dat het een betere omgeving is voor een excemer. Een plaats waar veel wind over de weide komt bv is prettig, maar , ik denk dat je een excemer schraal moet voeren, een wei zonder kunstmest wordt vaak geadviseerd, niet teveel gras wat veel suikers bevat, dus ook weer een schrale wei. Hoe voer je je andere paarden, kunnen die wel meer gras aan. En ook het wintervoer, het hooi of voordroog denk ik het best onbemest en niet teveel voeding bevattend.
    Ik weet ook niet hoe ze nu gehuisvest is bij de huidige eigenaar, daar gaat ze een deel vand e 24 uur op stal, kan ze wel 24 uur op de wei staan, krijgt ze dan niet teveel gras binnen bv.
    Sommige paarden met exceem doen het alleen goed op een zanduitloop met hooi, maar de gradatie,s zijn heel verschillend.

Op de vorige stal had ook iemand een paard met exceem gekocht, moet zeggen dat viel idd erg mee, wel moest ze ingesmeerd worden in de zomer, maar ze had niet veel last,een ander paardje op die stal had extreem veel last, maar dat zie je dan ook wel aan het lijf omdat ze overal schuren, dat zijn echte zorgenkindjes.

Moelijke keuze, succes.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Ja en dat is nog een extra argument : onze weides zijn doorgaans erg "vet".
    Onze paarden zijn dan ook niet echt aan de magere kant ...

En wat me zou storen is dat ik één paard uit de kudde moet houden omwille van zomereczeem. Paarden horen samen te staan.
    Dus ook weer een heel gedoe om die dieren uit elkaar te trekken en 2 op een vette wei te laten en eentje zielig alleen op een magere wei of in de zandpiste.

Ja, dat bedacht ik me ook nog: wat zijn de gevolgen voor de kudde als er een eczeempaard bij komt. Lastig...
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Ik heb het boek dat Marja noemt (de 3e link).

Wat belangrijk is om even te vragen aan de huidige eigenaar;

Hoe is het paard nu gehuisvest
    Wat eet het paard allemaal
    Wat wordt er nu al aan gedaan om het paard zo goed mogelijk de zomer door te helpen.

Zoals al gezegd heb je zomerexceem en zomerexceem. Als mensen roepen dat ie maar een lichte vorm heeft gaan bij mij wel wat alarmbellen af eerlijk gezegd . Anna was kaal/had enorm jeuk, maar dit werd dus grotendeels veroorzaakt door teveel suikers/voer en verveling.

Qua weidiegang hebben wij het zo opgelost; Elsa, Olivia en Beebs kunnen op de grote wei. In een hoek van de wei hebben we een kaal stuk afgezet voor Anna. Zo heeft ze wel contact met de rest, maar staat ze wel veilig. Anna staat (als de rest de wei op mag) al bij haar poortje te wachten. Voor de gezelligheid staat Elsa ook wel bij Anna (aangezien Elsa snel dik wordt). s'Nachts staan ze met zijn 4-en op de paddock 9geen gras). Ook neem ik Anna wel mee te wandelen, en mag ze dan beperkt wat grazen.

Bedankt Caroline !
    Ik ga die vragen zeker stellen aan de huidige eigenaar.

Toch heel wat geregel, hè Caroline, zo met Anna ? Voor ons is dat dus vreemd omdat wij zo echt, heel "gewone" paarden hebben : ons mannen staan 24/7 buiten, winter en zomer. Grote open stal en ze kiezen zelf waar en wanneer ze willen staan. Punt. Geen vragen, geen problemen.

Nogmaals, bedankt iedereen !
    Jullie hebben ons heel wat info bezorgd en ons beeld zeker verruimd !

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Ach, Elsa is ook een koudbloed en kan ook niet vrij op de wei, Olivia is juist wat mager en mag onbeperkt eten. Anna erbij is dus niet echt veel werk, plus dat ze haar plek inmiddels erg goed weet en dan zelf alvst erheen gaat . Ik heb momenteel meer werk van Olivia en Beebs dan van Anna, dus ik vindt het geen enkel probleem. Maar goed, het is een lastig punt bij aanschaf (ik heb Anna gekregen), want wat is nou licht exceem en wat is erg exceem. Dat verschilt ook weer per persoon denk ik.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Ik heb 2 eczemers, en die doen het goed met een deken op de hele zomer, dag en nacht. Ze staan 24/7 buiten met schuilstal, doe de deken alleen af met grondwerk/rijden. dat gaat goed. Ze krijgen geen gras, en nu hebben ze ook de buikflap niet nodig.
    Maar ik zou geen paard meer kopen waar ik van te voren van wist dat-ie eczeem had. Het is toch een gedoe met dekens, gaan stuk, steeds repareren, verschillende merken uitproberen, met verschillende maten, terugsturen etc.

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Hier nog iemand met een eczemer. En wat ik ook doe (aangepast voer, beperkte weidegang, deken, smeersels, supplementen...), hij is in die 7,5 jaar dat ik hem nu heb nooit helemaal jeukvrij de zomer doorgekomen.
    Onderschat de hoeveelheid werk niet en zoals hier al genoemd, ook de bijkomende kosten kunnen behoorlijk tegenvallen.
    Ik hoop dat mijn paard gezond en heel oud zal worden bij mij, maar hierna koop ik nooit meer een paard waarvan ik weet dat het eczeem heeft...
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    39
    Dagboek Berichten
    19

Ik heb een haflinger gekocht met hele mooie lange manen. Ging jaren goed, maar 4jaar geleden is hij toch beginnen schuren. Niets veranderd in huisvesting. En vorig jaar was het zo erg dat ik ben gaan uitkijken naar eczeemdekens. Alleen word ik hier in de buurt telkens naar huis gestuurd met een vliegendeken blijkt dan achteraf . Wico had vorige zomer, niks manen meer. Enkel zijn voorpluk en de staart viel ook nog redelijk mee. Het is met momenten echt wel zielig. Zie je hem maar schuren en doen en voelt best machteloos soms. Op zich nog niet dat hij geen manen heeft, maar gewoon de jeuk die hij moet doormaken. Ik geef een suplement waar ik naam even niet van weet en probeer hem regelmatig in te smeren met een lotion die beetje tegen de jeuk werkt. Ik zou nooit een paard met eczeem kopen, maar mijn trouwe knol die al jaren deel van ons gezin uitmaakt, die gaat nergens naartoe
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gilraen
    Ik heb een haflinger gekocht met hele mooie lange manen. Ging jaren goed, maar 4jaar geleden is hij toch beginnen schuren. Niets veranderd in huisvesting. En vorig jaar was het zo erg dat ik ben gaan uitkijken naar eczeemdekens. Alleen word ik hier in de buurt telkens naar huis gestuurd met een vliegendeken blijkt dan achteraf . Wico had vorige zomer, niks manen meer. Enkel zijn voorpluk en de staart viel ook nog redelijk mee. Het is met momenten echt wel zielig. Zie je hem maar schuren en doen en voelt best machteloos soms. Op zich nog niet dat hij geen manen heeft, maar gewoon de jeuk die hij moet doormaken. Ik geef een suplement waar ik naam even niet van weet en probeer hem regelmatig in te smeren met een lotion die beetje tegen de jeuk werkt. Ik zou nooit een paard met eczeem kopen, maar mijn trouwe knol die al jaren deel van ons gezin uitmaakt, die gaat nergens naartoe
    Goed op internet rond kijken

De boert is een goeie vind ik zelf, sommige hebben een pagony. En aantal hebben een Rambo als ik het goed heb.
    En ik zag in divoza blad een nieuwe van Harry horses zo uit mijn hoofd, zag en goed uit. Ga er binnenkort naar kijken

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Mijn eerlijke mening, koop geen eczemer. Het kan goed gaan, maar hoeft niet.
    Een bekende van mij had een pony die dermate erge eczeem had dat het dier zelfs ingeslapen is. Dier leed echt teveel ondanks verplaatsing naar de kust en vele aanpassingen.

Zelf heb ik ook een 'zorgenpaardje', en ik denk dat je het niet moet opzoeken bij aanschaf van een nieuw paard.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Sophie is mijn verzorg pony. Weg doen zal ik haar nooit ze is mij alles.
    We komen de zomers met wat aanpassingen redelijk door,

Als ik all tijd van de wereld had zou ik best een eczemer erbij willen, maar anders echt niet,

Update : de "eczemer" is verkocht !
    ... maar niet aan mij.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten