Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Resultaten 46 tot 60 van de 71

Topic: mestonderzoek bij Het Woud

  1. #46
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:mestonderzoek bij Het Woud

    Wij hebben wel eens gezamenlijk met een hele groep de monsters verzameld. Dan duurde het wel eens 1 of 2 dagen voordat alle monsters compleet waren. Dat was in een groep waarbij er altijd wel een paar paarden een lichte infectie hadden en ik heb nooit gemerkt dat de uitslagen anders waren als de monsters een dagje gelegen hadden. Bij twijfel erover zou ik even bellen naar het Woud.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  2. #47
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:mestonderzoek bij Het Woud

    En als je weet dat de bus tegen de avond wordt gelicht om 19 uur bv dan vlak van tevoren in de bus doen en niet al in de ochtend als het warm is.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #48
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Re:mestonderzoek bij Het Woud

    Ik heb de afgelopen keer mest geraapt op zondag en op maandag op de post gedaan. Soms duurt het ook door de week wat langer... Ik heb er eigenlijk nog nooit zo over nagedacht dat dit de uitslag kan beïnvloeden.

    Mijn dierenarts geeft aan dat ook bij een negatief mestonderzoek, ik in oktober toch moet ontwormen met Ivermectine voor eventuele aanwezigheid van de horzellarve... Afgelopen jaar niet gedaan. Ik vind het ook moeilijk omdat je zoveel verschillende informatie krijgt. Uiteraard hou ik de conditie heel goed in de gaten en laat ik regelmatig mestonderzoek doen.
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  4. #49
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:mestonderzoek bij Het Woud

    Tegen horzellarven hoef je alleen maar te ontwormen als je ook daadwerkelijk veel horzeleitjes op je paard hebt aangetroffen. Je weet wel, die gele stipjes die vooral op de benen in de manen zitten... Als je die niet (veel) gezien hebt, hoef je ook niet zo bang te zijn voor horzellarven.

  5. #50
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Re:mestonderzoek bij Het Woud

    Klopt ook weer. Afgelopen jaar maar 2 dagen gezien. Of in ieder geval dat het me opviel. Ik zal daar dit jaar wat beter op letten.
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  6. #51
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:mestonderzoek bij Het Woud

    Ja, en wat je ziet eraf halen!

  7. #52
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    Goirle, noord-brabant
    Berichten
    305

    Re:mestonderzoek bij Het Woud

    Mss dat je een DA praktijk in de buurt kan vinden die een eigen lab heeft? Ik kan de mest 's morgens inleveren en heb dan 's middags het resultaat binnen.
    Groetjes ingrid

  8. #53
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re:mestonderzoek bij Het Woud

    ik heb dus echt begrepen dat oudere mest dode parasieten bevat en dat die niet te zien zijn bij het mestonderzoek. Dus dan is de uitslag niet betrouwbaar.

  9. #54
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:mestonderzoek bij Het Woud

    Onze DA doet ook mestonderzoek, zoals volgens mij de meeste (wel grote) praktijken hier in de buurt. De uitslag volgt dan dezelfde dag, en eventueel wormmiddel kun je direct afhalen. Tot nu toe lever ik steeds mest in van Beebs en Elsa (elk apart) en van Olivia en Anna samen(scheelt een mestonderzoek). Olivia en Anna zijn ook 'schoon' genoeg volgens het mestonderzoek. Beebs wordt nu wel standaard ontwormt ivm de koliekaanvallen en onduidelijkheid over de oorzaak. Olivia en Anna doe ik al een aantal maanden met kruiden (parex-nogwat), en dat bevalt nu prima.

    Mijn DA adviseerd idd om paarden tot ongeveer 2 jaar standaard te laten onderzoeken en bij twijfel (chemisch) te ontwormen. Ik begreep wel van de DA dat hoe verser hoe beter is, bij Beebs heeft ie wel eens mest uit de darmen gehaald voor onderzoek (bij koliek).

  10. #55
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:mestonderzoek bij Het Woud

    Ik heb nog even een vraagje:

    We hebben nu voor de 2e keer een mestonderzoek ingestuurd.
    Ziggy is een jonge pony, bijna 5 jaar. Hij heft exact dezelfde waarden als de vorige keer en wederom is het advies om hem nu te ontwormen.

    Voor de bloedwormen scoort hij 500. De andere wormen zitten allemaal onder de 50.

    Is dit normaal? Ik heb er geen goed gevoel bij, dat er nu voor de 2e keer exact hetzelfde wordt aangegeven.... Ik krijg het gevoel dat het een standaard antwoord is: jonge pony, dus extra besmettingsgevaar.

    wie kan me geruststellen?

  11. #56
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:mestonderzoek bij Het Woud

    Sorry, geen geruststelling.
    Ik heb wel vaker gehoord dat bloedwormen niet zo gemakkelijk weg te krijgen zijn.
    Hoe heb je hem ontwormd na het vorige mestonderzoek, volgens hun advies? Zo ja, dan zou ik contact met ze opnemen en vragen hoe het kan dat de ontworming kennelijk niet geholpen heeft, en wat je dan nu moet doen.
    Hoeveel tijd zat er tussen de beide testen eigenlijk?

  12. #57
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:mestonderzoek bij Het Woud

    Ik lees nu ook dat spoelwormen bij veulens voorkomt, ik vind het echt raar.

    Marja, we volgen gewoon het advies van t woud op.

  13. #58
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:mestonderzoek bij Het Woud

    Bij twijfel even bellen. Wat vind je raar aan die spoelwormen? Veulens hebben ze vrijwel altijd, volwassen paarden hebben meestal veel weerstand tegen deze wormen maar kunnen soms toch weer flink besmet raken als de weerstand laag is.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  14. #59
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:mestonderzoek bij Het Woud

    Niet dat ik bokt of andere paardensites nou de meest betrouwbare informatiebron vind, maar hoe meer ik lees over mestonderzoeken hoe meer negatieve ervaringen ik lees... Dit zal grotendeels komen omdat mensen enit op het goeie moment laten testen, maar daar zijn de meningen ook weer zo over verdeeld dat ik het niet meer weet hoor Voorjaar en najaar mestonderzoek zou nuttig zijn, maar ook daarbij lees je zo ontzettend veel ervaringen over besmettingen na een negatieve uitslag...

    Alles goed doen is nog niet zo makkelijk

  15. #60
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:mestonderzoek bij Het Woud

    IN principe wordt ivermectine geadviseerd tenzij de leeftijd en de wormbelasting aangeeft dat Equest misschien geïndiceerd is.

    Nee hoor het merendeel van ook de jongen paarden heeft geen of maar zeer weinig wormen tijdens het weideseizoen. het is dus zeker niet zo dat alle jongen paarden last van wormen krijgen.
    Antwoord op Pennys vragen.

Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •