Het heet de game of contact, niet de game of dressageOorspronkelijk Geplaatst door Linda
Het gaat om contact en hoe je dat in verschillende stages kan opbouwen. Collection bestaat niet uit alleen contact, maar voor correcte verzameling moet je wel eerst contact hebben.
De punten die je beschreven ziet bij de link die je gaf, zijn naar mijn idee bedoeld als: problemen die optreden bij contact.
Bijv. paard is relaxed freestyle, maar zodra je de teugels oppakt niet meer.
Ik denk verder dat alles ook met andere methodes gedaan kan worden, maar dat is met alles zo. Het is een meer mentale benadering van contact. Je vraagt je paard gewoon rechtstreeks contact te nemen. Ik was verbaasd hoe snel ze het snapte en ik denk zeker dat veel mensen enorm lang ziten te pielen met een paard langs de meer fysieke weg leren de hand te volgen (dus dmv hals strekken). Natuurlijk is dit maar één van de manieren en zal het ook vooral aan mijzelf liggen dat ik het niet beter uit kon leggen aan m'n paard. Voor mij heeft deze manier van denken over contact heel veel bijgedragen, maar misschien is dat voor iemand anders niet zo.
Ik denk ook dat je pas echt goed voelt wat contact met je paard doet, als je het daarvoor freestyle hebt gereden. Ik begrijp dus waarom parelli dit pakket heeft uitgebracht; voor al die mensen die goede freestyle kunnen laten zien, maar niet met contact kunnen rijden, omdat hun paard dan niet meer hetzelfde reageert. Ook als je teveel vast zit in het wijken voor druk principe.
Bladwijzers