Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Bitloos hoofdstel

  1. #1

    Bitloos hoofdstel

    Beste allen,

    Ik zit er over te denken een nieuw bitloos hoofdstel te kopen. Vind het een fijn idee om met buitenrijden geen bit in te hebben, vooral als ik langere ritten maak met lange teugel - ik denk dan, dat kan dan net zo goed zonder bit.

    Iets van Marylot lijkt mij handig, want weinig onderhoud en ook als halster te gebruiken.

    Had bij mijn paard een leren kaakgekruist hoofdstel mee overgenomen (die ook achter de oren langs strak trekt), maar daar loopt ze niet goed mee - ze houdt haar hoofd scheef is semi-stuurloos en schudt ook. Volgens mij vooral omdat de release niet goed is (ik denk onder meer vanwege haar grote voorpluk) - zelfs na invetten.
    Daarom ben ik een beetje huiverig geworden voor gekruiste bitloze hoofdstellen die release moeten geven en voor evt. bakwerk lijkt me dat ook minder handig.

    Met een stalhalster loopt ze best redelijk in de bak, dacht daarom aan een sidepull. Maar bij veel sidepulls is er alleen een touwtje over de neus, dat lijkt me te scherp + mevrouw heeft heel snel huidproblemen.

    Heeft iemand ervaring met het sidepull-halster-hoofdstel van marylot?
    http://www.goedhard.nl/b_287.jpg

    Ook vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met de bloemhackamore van Marylot;
    http://www.goedhard.nl/b_426.jpg

    Op de neutrale stand werkt deze denk ik als sidepull en anders als hackamore?

    Vind het een lastige keuze, want ik denk dat je zonder uitproberen moeilijk kunt zeggen wat goed werkt. Ben daarom wel benieuwd naar jullie ervaringen. Ik neig iets meer naar een halsterhoofdstel + bloemhackamore, vooral omdat ik dan denk meer te vertellen te hebben en meer opties heb.





  2. #2

    Re:Bitloos hoofdstel

    Kom gezellig naar de Equiday vindt je heel veel hoofdstellen
    Je kan vast voorgenieten op www.bitloosrijden.nl

    Een kaakgekruisthoofdstel kan niet blijven "hangen" op de voorpluk. Daar gebeurd namelijk niets wat invloed heeft op de release.
    Er zijn in de loop van de tijd heel veel varianten op de originele Cook Bitless Bridle) hoofdstellen gemaakt, waarvan een aantal een niet al te beste kwaliteit zijn. Er ontstaan daar vaak een soort van "moeten" (leer wordt krom) in de kruisriempjes waardoor de release niet goed meer gaat. werken. Of het leer is te stug waardoor het niet soepel genoeg gaat. Ringen in de neusriem niet goed genoeg / verkeerde plek enz...enz..

    Als je paard schut met zijn/haar hoofd zou het best eens kunnen dat het kaakgekruisde hoofdstel niet geschikt is. En de sidepull idd beter zou werken. Je kan dit eenvoudig testen door je teugels door het ringetje te halen van je kaakgekruisde hoofdstel en dan aan de ring van de neusriem te klikken (aan beide zijde natuurlijk) en dan lijkt het op een sidepull. Als je paard dan niet meer schut met zijn hoofd weet je dat een sidepull geschikt zou kunnen zijn. Je moet het even door het ringetje halen anders zwaaien de kruisriempjes tegen het hoofd aan en dat is zeer pijnlijk Snel eenvoudig en goedkoop uitproberen nu je toch al een bitlooshoofdstel hebt :lol:

    Over de bloem hoor je wisselende ervaringen. De een tevreden de ander weer niet. Dat is een kwestie van uitproberen.



  3. #3
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.757

    Re:Bitloos hoofdstel

    Als je paard schudt met zijn hoofd, zou dat ook op gebitsproblemen kunnen wijzen.
    Heeft er wel eens een (goede!) tandarts naar je paard gekeken?
    Je kunt ook zelf eens voelen door aan de buitenkant over de plaats te wrijven waar de kiezen lopen. Als er haken zijn, duw je op die manier de wang tegen die haken aan en dat is bijzonder vervelend voor je paard. Het zou kunnen dat je hoofdstel op deze manier ook de wang tegen een haak aan duwt.
    Als ik jou was, zou ik dat eerst even nakijken voor ik ging zoeken naar een ander hoofdstel.

  4. #4

    Re:Bitloos hoofdstel

    Dankjulliewel voor jullie reacties.
    @Inger, goede tip, ik ga eens kijken of ik voor een keer m'n bitloze hoofdstel als sidepull kan gebruiken
    @Marja, m'n paard schud normaal nooit met haar hoofd, ook niet met bit in, alleen als ze het bitloze hoofdstel in heeft - ik denk omdat het dan geen release geeft en strak blijft zitten achter haar oren.
    Maar naar de tandarts was ik sowieso van plan binnenkort, gewoon ter onderhoud, ben benieuwd hoe haar gebit eraan toe is.

  5. #5
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    51
    Berichten
    12.757

    Re:Bitloos hoofdstel

    Ja dat kan, geen release is ook niet fijn voor een paard en sommige reageren daar heftiger op dan anderen.
    Maar het bitloze hoofdstel geeft op meer plaatsen druk dan alleen achter de oren dus ik zou toch nog zelf aan het voelen slaan, om te checken of er ergens gevoeligheden zitten (ook achter de oren en bij de atlas).

  6. #6

    Re:Bitloos hoofdstel

    Ze heeft wel een geschiedenis van rugklachten, de afgelopen 2 maanden, en ze heeft ook een poosje aardig vast gezeten in haar hals, misschien dat dat ook meespeelde. (gaat inmiddels veel beter - komende woensdag komt de dierenarts als het goed is voor het laatst)
    Met dat in m'n achterhoofd vond ik het ook een naar idee dat dat hoofdstel strak trekt achter haar oren.

    Het is soms ook gewoon lastig om te zien waar ze last van heeft omdat ze erg weinig pijn laat zien (als ik iets van haar vraag dan doet ze dat gewoon voor me, heb intussen geleerd dat ze op een bepaalde manier kijkt als er iets mis is). Heb de afgelopen paar weken ook een paar verschillende bitten geprobeerd, om erachter te komen waar ze het beste mee loopt en kwam uiteindelijk uit op degene die ik al had (enkelgebroken watertrens).

    Ik weet wel dat ze vroeger door haar vorige baasje veel bitloos gereden is op buitenritten (met het betreffende hoofdstel) en dat dat goed ging.

    Maar ik denk idd dat ik binnenkort de tandarts maar eens laat komen en kijk hoe het dan gaat voordat ik van alles probeer.

  7. #7
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Bitloos hoofdstel

    Ik vindt een side-pull erg prettig omdat die heel direct communiceert voor mijn gevoel, ik heb er een met een gevlochten neusriem dat bevalt goed, barefoot verkoopt ook hoofdstellen met zo,n soort neusriem,maar je kunt ook zelf een neusriem laten vlechten en dan in een bestaand hoofdstel hangen, dat heb ik ook gedaan, een riempje erachter en klaar.
    Als je bang bent voor controleverlies dan is het belangrijk dat je paard goed leert inbuigen op 1 teugel, dat kun je aanleren op de grond,weet niet of je al grondwerk van parelli doet. Als die er goed inzit dan heb je altijd een noodstop als het moet.

    Een voorbeeldje van de sidepull die ik gebruik met Whoopie:
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  8. #8

    Re:Bitloos hoofdstel

    Wat controle verlies betreft, denk ik als ze er echt vandoor gaat buiten, dan maakt het niet uit wat voor hoofdstel ze in heeft, dan win ik toch niet. Moet er in feite voor zorgen dat ze voor mij wil stoppen als ik dat van haar vraag, denk dat dat los staat van wel of geen bit in.

    Ik heb op (ik dacht) paardnatuurlijk.nl wel iets gelezen over de 'one rein stop'. Principe is leuk, maar ik denk dat ze daar bij echt op hol slaan niet op reageren.

    Ben wel bezig met grondwerk (parelli), maar we kunnen nog niet zo veel (al heeft ze wel wat meer respect voor me gekregen op de grond - ze duwt me minder vaak bijvoorbeeld). Buiging in stilstand doet ze wel, ook als ik erop zit, maar als ik het wat vaker achter elkaar vraag niet meer. Ik ben haar dit eigenlijk vooral gaan leren als rek en strek oefening.



  9. #9

    Re:Bitloos hoofdstel

    Mijn paard Bono liep alsof hij nooit anders gedaan had, toen we hem dit dr. Cook hoofdstel omdeden. Ik heb niets in mijn handen, maar Bono luistert goed en is prima te rijden zo.
    Lecaro for body, mind & soul
    www.teesink.nl/lecaro

  10. #10
    Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Beieren (Duitsland)
    Leeftijd
    42
    Berichten
    4.614

    Re:Bitloos hoofdstel

    Ik heb ervaring met die Marylot sidepull die je noemt. Voor mijn paard werkte het prima, totdat hij ergens gras zag en dan was die sidepull gewoon te zacht om echt iets te vertellen Maar als jouw paard ook op een stalhalster reageert, dan is dat natuurlijk wel vergelijkbaar Ik heb nu zelf een gevlochten sidepull genomen (zoals op de foto van Whoopie).

    Voordeel van de Marylot is dat het heel makkelijk verstelbaar is en makkelijk te veranderen. En inderdaad ook als halster te gebruiken. Bovendien heel makkelijk in onderhoud (even onder de kraan en klaar )

    Als ik jou was zou ik op de EquiDay gaan kijken naar alle mogelijkheden. En wellicht kan je dan iets eerst op proef nemen?!

  11. #11
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Bitloos hoofdstel

    Waar heb jij je hoofdstel vandaan, of heb je ook een neusriem laten maken wen, heb je een foto?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  12. #12
    Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Beieren (Duitsland)
    Leeftijd
    42
    Berichten
    4.614

    Re:Bitloos hoofdstel

    Neusriem laten maken en die vast gemaakt aan het Marylot hoofdstel dat ik dus al had

  13. #13

    Re:Bitloos hoofdstel

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Krijtje
    Ze heeft wel een geschiedenis van rugklachten, de afgelopen 2 maanden, en ze heeft ook een poosje aardig vast gezeten in haar hals, misschien dat dat ook meespeelde. (gaat inmiddels veel beter - komende woensdag komt de dierenarts als het goed is voor het laatst)
    Met dat in m'n achterhoofd vond ik het ook een naar idee dat dat hoofdstel strak trekt achter haar oren.
    Als je het hoofdstel goed gebruikt komt er minimaal druk achter de oren. Dit krijg je wanneer je een noodstop moet maken, dan omsluit het hoofdstel het gehele hoofd dus neus, kaak en achter de oren langs. Maar ja op zo'n moment wil je ook druk uit oefenen
    Bij normale signaalvoering is er nauwelijks tot geen druk, je teugelvoering moet namelijk net zo licht zijn als met bit.
    Dus vinger werk Daarbij heeft het over een lange lengte contact waardoor de piek druk ter plaatse (bij de oren)afneemt.

    Het is allemaal zo relatief. Net zo als een sidepull druk op de neus geeft. Bij een noodstop dus heel veel, of bij een gras vreet actie :lol:
    en bij normaal gebruik dus weinig tot geen druk. Ook weer vingerwerk.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •