Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Rotstraal, wat nu?

  1. #1
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Rotstraal, wat nu?

    Afgelopen dinsdag bleek Olivia rotstraal te hebben in haar rechtervoorvoet en een beetje rechtsachter. Mijn bekapper heeft de stralen mooi afgesneden en mij een fles spul gegeven wat ik nu braaf elke dag erop smeer. Zelf heb ik 0,0 ervaring met dit soort dingen, en ik wil voorkomen dat ze nog eens dit krijgt + we willen dat het nu snel weg is. Na enig google en speurwerk hier op het forum heb ik toch nog wel wat vragen.

    Olivia staat 24/7 buiten in een paddock (straks weer wei). De paddock bestaat voor ongeveer de helft uit steen, de andere helft modder/zand (droog, dus geen blubber). Binnenkort gaan ze een deel van de dag op de wei.
    Ik probeer zoveel mogelijk de mest dagelijks uit de paddock te halen, 2-3 keer per week veeg ik de hele paddock aan. Olivia heeft een vaste mest/plasplek, waar ze niet in blijft staan, dus dat zou ook geen grote problemen moeten geven.
    Mijn bekapper (fred emmerich) komt elke 6-8 weken nu, en Olivia's hoeven zijn verder in goede conditie (geen scheuren of iets).

    Op dit moment krijgt ze 1x per dag slobber (bejaardenslobber van PAVO) en 1 kg basisbrok (in 2 porties van 500 gr) per dag. Daarnaast krijgt ze onbeperkt ruwvoer (hooi en kuil).

    Heeft iemand tips hoe zo snel mogelijk hiervanaf te komen, en hoe ik dit kan voorkomen in de toekomst?

  2. #2
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:Rotstraal, wat nu?

    Heb je toevallig nog ergens CTC-spray liggen (blauwspray, wordt vaak bij koeien gebruikt bij klauwproblemen)?
    Dat was namelijk het enige wat werkte bij Kate, nadat ik zo ongeveer alles geprobeerd had . Na het bijsnijden van de stralen maakte ik haar hoeven 2 keer per dag goed schoon met een borstel en krabber, spray erop en dan even laten drogen (totdat het niet meer bubbelt zeg maar) en dan nog een laagje erop. Dit heb ik gewoon een dag of 3 twee keer per dag gedaan, dan nog eens drie dagen een keer per dag en toen was ik er vanaf!
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  3. #3
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Rotstraal, wat nu?

    Thanx, dat hebben we hier wel staan denk ik. Zal eens zoeken in de kast.

  4. #4
    Forum Meubilair Yo-Rien's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Ede
    Leeftijd
    38
    Berichten
    5.931
    Dagboek Berichten
    10

    Re:Rotstraal, wat nu?

    Lutin heeft het ook op het moment Gelukkig waren we er snel bij, wij gebruiken ook die spray waar Jossie het over heeft. Dat werkt super.

  5. #5
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Rotstraal, wat nu?

    Inmiddels zijn de hoeven bijna weer droog. Olivia is wel erg bang voor spuitbussen, dus ik heb steeds (binnen) wat op een doek gespoten en het zo ingesmeerd.

  6. #6
    Forumlid Elyssa's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2010
    Locatie
    wageningen
    Leeftijd
    31
    Berichten
    20

    Re:Rotstraal, wat nu?

    Egyptische zalf werkt volgens mij ook goed

  7. #7
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Rotstraal, wat nu?

    Wat bij mij goed werkte is biotex in een plantenspuit en daarmaa 2x per dag schoonspuiten en dan op de tegels laten drogen. Daarbij is veel beweging (bijv aan de fiets) natuurlijk goed.

  8. #8
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Rotstraal, wat nu?

    Thanx iedereen! Olivia maakt het alweer aardig goed. De hoeven zijn droog, en schoon. Wel loopt ze nog wat gevoelig op steen, maar ik kan nergens in de hoef iets vinden verder. De bekapper komt komende week, dus die mag er eens beter naar kijken.

  9. #9

    Re:Rotstraal, wat nu?

    Mijn paard had ook hardnekkige rotstraal, een paar verschillende 'natuurlijke' middelen geprobeerd. Uiteindelijk ook CTC bij de dierenarts gehaald. Het is nu binnen een paar dagen enorm opgeknapt. Hoefsmid heeft het net weer schoongesneden en geen vieze plekken meer te zien. Volgens mij moet je het wel als een kuur zien, want het bevat antibiotica, mijn dierenarts zei 7 tot 10 dagen spuiten. Dus als je het gebruikt dan tenminste een week volhouden, anders heb je kans dat de bacteriën resistent worden.

    Ik vroeg me af of het ook zin heeft om de stal te ontsmetten, zo ja waarmee? Mijn paard staat op vlas. Overdag staat hij in de winter in de paddock, maar die is wel goed gedraineerd.

    Joey's Ark Cranio Sacraal Therapie voor Paarden
    www.joeysark.com

  10. #10
    Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Friesland/Groningen
    Leeftijd
    39
    Berichten
    2.287
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Rotstraal, wat nu?

    Hoi Joey,

    Inmiddels is Olivia rotstraal-vrij gelukkig. Mijn shet Anna daarentegen heb ik sinds kort weer thuis (was 4 maanden uit logeren) met zeer ernstige rotstraal (als in; er missen flinke stukken hoef inmiddels ). Anna staat nu binnen in een strohok (die waar jij ook wel eens gestaan hebt ), zodat ze goed dorge voeten heeft.

    In een hoek heb ik wat stro, zodat ze wel lekker kan liggen, en in 1 hoek een hoopje gehakseld stro (waar ze op plast en poept :P). De rest van het hok is leeg/kaal beton. Ik mest 2x daags uit en Anna staat minimaal 1 dagdeel op een schoon stukje gras, zodat ze wel lekker buiten komt. We hebben bij haar een week gespoten met CTC spray (spuitbussen kan Anna prima tegen). Inmiddels zijn we daarmee gestopt (hoeven waren mooi droog), en we doen nu dagelijks 1x met NAF hoefspul (dat paarse). Dit hebben we gedaan omdat CTC de hoef toch best wel 'teveel' uitdroogde, en dat met de NAF niet zo is.

    Wij kregen het advies geen vlas te gebruiken (tijdelijk), vandaar het stro, lege hok en poep/plashoekje. Anna mocht wel gewoon in de modder staan eventueel, maar wij hebben voor haar genoeg stukjes gras en dat heeft onze voorkeur. De stal ontsmetten heeft volgens mij weinig zin, omdat de bacterie in de hoef zit, en zo toch weer in de stal komt. Eventueel kun je de stal een keer met de hogedruk schoonspuiten misschien? (doen wij 2x per jaar, daarnaast elke 4-6 week helemaa uitmesten en dan spuiten we het gewoon met water schoon).

    Advies van mijn bekapper was om de hoeven zo schoon en droog mogelijk te houden. Al mag ze best een deel van de dag inde modder/paddock lopen. Daarnaast zoveel mogelijk bewegen op harde ondergrond, en dagelijks smeren met dat NAf spul.

  11. #11
    Actief Forumlid joram's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2009
    Locatie
    Havelte
    Leeftijd
    39
    Berichten
    505

    Re:Rotstraal, wat nu?

    Wat bij mij paardje goed werkt is veel bewegen
    Gewoon veel rijden zodat veel hoefmeachnisme op treed en is zo weg.

  12. #12

    Re:Rotstraal, wat nu?

    Hey Caroline,

    Ik ben ook absoluut geen vlas fan, maar hier op stal is het niet makkelijk kiezen, daarnaast is mijn paard een enorme vreetzak, dus ik denk dat hij meteen al het stro zou opeten en er waarschijnlijk koliek van krijgt. Langzaam wennen aan stro werkt volgens mij alleen als je de stal grotendeels vies houdt zodat ze geen stro vreten, maar dat willen we natuurlijk niet voor de voeten.

    joram :Wat bij mij paardje goed werkt is veel bewegen
    Gewoon veel rijden zodat veel hoefmeachnisme op treed en is zo weg.
    Ik rij bijna iedere dag, dus aan beweging ligt het niet. Zou wel liever een loopstal hebben voor de winter, maar dat is nog even toekomstmuziek.
    Joey's Ark Cranio Sacraal Therapie voor Paarden
    www.joeysark.com

  13. #13
    Actief Forumlid joram's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2009
    Locatie
    Havelte
    Leeftijd
    39
    Berichten
    505

    Re:Rotstraal, wat nu?

    SUper dat je dat doet. Dat scheelt al hele hoop.

    Paardje van mij lust ook graag stro, maar ik heb gewoon bij neer gelegd en hij is nooit ziek van geweest.

  14. #14
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Rotstraal, wat nu?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Joeyp
    Hey Caroline,

    Ik ben ook absoluut geen vlas fan, maar hier op stal is het niet makkelijk kiezen, daarnaast is mijn paard een enorme vreetzak, dus ik denk dat hij meteen al het stro zou opeten en er waarschijnlijk koliek van krijgt. Langzaam wennen aan stro werkt volgens mij alleen als je de stal grotendeels vies houdt zodat ze geen stro vreten, maar dat willen we natuurlijk niet voor de voeten.

    joram :Wat bij mij paardje goed werkt is veel bewegen
    Gewoon veel rijden zodat veel hoefmeachnisme op treed en is zo weg.
    Ik rij bijna iedere dag, dus aan beweging ligt het niet. Zou wel liever een loopstal hebben voor de winter, maar dat is nog even toekomstmuziek.
    Iedere dag een uurtje beweging is voor een paard niks... daar moet je je wel van bewust zijn bij het bestrijden van rotstraal.

  15. #15

    Re:Rotstraal, wat nu?

    Iedere dag een uurtje beweging is voor een paard niks... daar moet je je wel van bewust zijn bij het bestrijden van rotstraal.
    Mijn paard staat 's nachts op stal, overdag in de paddock. Ik ben mij ervan bewust dat het beter is dat een paard 24/7 losloopt, maar soms ben je beperkt in wat er mogelijk is op een pensionstalling. Verder heeft hij een pees die aan het genezen is dus meer dan een uur rijden zit er niet in. Daarbij is de bacterie die rotstraal veroorzaakt latent in ieder paard aanwezig, het is maar net of de omstandigheden zo zijn dat het uitbreekt of niet. Bijvoorbeeld doordat stal of weiland te nat zijn geweest of dat je paard een verminderde weerstand heeft gehad. Ik geloof niet dat je alleen met beweging zoiets oplost. Dan moet je toch ook andere maatregelen nemen.
    Joey's Ark Cranio Sacraal Therapie voor Paarden
    www.joeysark.com

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •