Resultaten 1 tot 3 van de 3

Topic: Zand, zandkoliek, zandmesttest

  1. #1

    Zand, zandkoliek, zandmesttest

    Omdat ik zelf op zoek was naar hoe ik het onderzoek naar zand in de mest kon zoeken heb ik dit opgedoken (bron: http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_paard/koliek/):

    • Zandkoliek
    In sommige delen van het land met hun zandgronden is zand een belangrijke veroorzaker van koliek. Vaak is de buikpijn in deze gevallen mild maar is het paard duidelijk uit zijn doen. Deze paarden hebben veelal al wat langer een wisselende consistentie van de mest; dan weer is de mest netjes gebald, dan weer zijn het koeienvlaaien. De oorzaak kan een gedragsprobleem zijn waarbij een paard in een paddock puur zand vreet, maar meestal ontstaat het probleem veel sluipender.
    Het paard pakt met boven- en ondertanden het grasplantje vast en trekt het met wortel en al uit de zanderige bodem. Aan die worteltjes zit wat zand en zo neemt het paard dag in dag uit kleine beetjes zand op, die zich ophopen in met name de dikke darm. Dat zand spoelt heel slecht vanzelf weer uit die darm. Kijk maar op straat na een regenbui, hoe de regen over het zand heen spoelt. En op zeker moment geeft het zand buikpijn bij het paard.

    De behandeling bestaat uit laxeren, pijnstilling en vooral het voorkómen van hernieuwde zandopname.

    Er is een handig trucje om een paard te controleren op ingenomen zand. Pak een hand vol mestballen en maak deze kapot in een emmer met water. Laat het water tien minuten staan en giet dan de emmer leeg. Het zand zal naar de bodem zijn gezakt en is op de hoeveelheid te beoordelen. Als vuistregel houden we aan dat van een hand mestballen niet meer dan een theelepel zand mag overblijven. Herhaal dit proces enkele malen en u krijgt een betrouwbaar beeld van de ‘zandstatus’ van uw paard.

  2. #2

    Re:Zand, zandkoliek, zandmesttest

    een emmer is nog vrij lastig met leeg gieten is mijn ervaring.
    Als je een doorzichtige emmer neemt is het al makkelijker zand zie je dan op de bodem liggen.

    Ook kan je een doorzichtige werkhandschoen nemen zo eentje die ze ook bij koeien gebruiken.
    En daar de mest in doen en mengen met water. Het zand zakt in de vingers en je ziet de hoeveelheid.

    Het is volgens mij ook al een paar keer hier op het forum vermeld

  3. #3

    Re:Zand, zandkoliek, zandmesttest

    Dat dacht ik ook inger maar kon het niet vinden met de zoekfunctien dus ik dacht het nog maar een keer neer te zetten .

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •