Hoi lieve forumleden,
Sinds vorige week zondag ontdekte in bij mijn paard Vive bulten.
Deze begonnen eerst alleen bij haar singelplekken maar verspreiden niet veel dagen later over het hele lichaam. Die donderdag heb ik de dierenarts gebeld die gelijk langs kon komen. Volgens de DA waren het galbulten die konden komen door verschillende oorzaken: pollen, vliegen en voeding maar dan had ik dit al eerder moeten hebben gemerkt volgens de DA hier in Castricum en volgens een telefoontje met de dierenarts in Bergen. De DA heeft haar een prik gegeven op de allergie te remmen/stoppen en binnen 5 dagen zou het weg moeten zijn. Ook zei de DA wanneer er een onderzoek naar de allergie zou worden gedaan dat er dan soms dan nog niet word achtergekomen waar het aanligt. Ze zei dat het beter was om het zelf te onderzoeken en alles een voor een te veranderen. De laatste twee dagen ging alles goed en ging bijna alles weg. Ze kreeg alleen nog wat bultjes op haar nek maar daar bleef het bij. Vandaag toen ik het deken af deed zat haar buik ect weer onder en het leek wel weer meer te zijn dan voordat de DA was geweest. Een bult was zelfs ruim 10 cm groot waar ook een beetje (gelig) vocht uit kwam. Wanneer de bulten weer terug zouden komen moest ik terug bellen om te kijken waar het dan aan ligt.
De vorige eigenaren hebben ook bulten bij Vive gehad bij de overgang van herfst naar winter. Eerst dachten ze dat het aan het deken lag maar na opdoen van een ander deken verdween het nog niet. Ze zijn toen verminderd in kuil en hebben meer gegeven in stro en ook azijn over hun krachtvoer gedaan. Toen verdwenen de bulten.
De bulten zouden best een combinatie kunnen zijn van spanning alleen denk ik niet dat het alleen de oorzaak is. Vive heeft natuurlijk een hele verandering meegemaakt van (veel) binnen staan naar overdag buiten met nu 2 anderen paarden. Ook staat ze nu aan een weg terwijl ze dat bij haar vorige eigenaar niet gewend is.
Marco de hoefsmid zag ook aan de hoeven van haar dat ze ergens gevoelig is voor is. Hij zag namelijk dat er de hoefwand niet recht naar beneden liep maar een soort van ‘bobbels’. Marco dacht eerst dat het aan het krachtvoer zou kunnen liggen maar aangezien we meer voeren aan ruwvoer dan krachtvoer kon dat het dus ook niet zijn. Dit moest ik dus in de gaten houden en toen ongeveer twee weken daarna kreeg ze dus galbulten.
Ik wil nu zelf een beetje gaan onderzoek waar het aan zou kunnen liggen maar hoe denken jullie er over. Of hebben jullie ongeveer het zelfde meegemaakt met jullie paarden?
Alle tips, ideeën of meningen zijn welkom!
Liefs,
Jara
Bladwijzers