Hé Marit, even een heel bootte vergelijking. Goed bedoeld hoor. Je hebt mensen die een geloof aanhangen en dat ook aan andere willen overbrengen (ik zal het woord opdringen niet gebruiken). Toch zullen niet alle mensen op de wereld ooit één enkel geloof aanhangen (hoewel dat wel een hoop rust zou brengen). Wees je er van bewust dat je niet iedereen tot NH-er kan maken. Ik geloof ook niet dat dit onze drive moet zijn. Weet wanneer het tijd is om los te laten.
Er zijn in dit topic al veel mooie tips gegeven, die zal ik niet herhalen. Slechts het mijne toevoegen. Laat niet je energie weglopen doordat dingen niet gaan zoals jij ze graag zou zien. Je kunt niet alles veranderen, en wellicht hoeft dit ook niet. Behandel de paarden op een manier waar jij je goed bij voelt. Geniet daarvan. En laat los wat je niet kunt veranderen.
Misschien betekent dat, dat je slechts omgaat met de paarden wanneer dat nodig is (buitenzetten), en dat je de andere dingen (het opvoeden bijvoorbeeld) loslaat. Die extra dingen lijken je nu alleen maar energie te kosten. Kies voor jezelf en focus op de dingen die fijn zijn.
Wees een voorbeeld, wees geen missionaris. Laat de mensen maar naar je toekomen, kies voor jezelf.
Wat voor mij werkt als ik me weer eens te druk maak om iets: bedenk wat het je brengt wanneer je je zo druk maakt. Of ergens in mengt, of ergens gevraagd danwel omgevraagd je mening of advies geeft. Kost het je energie en levert het weinig/niks op? Doe het niet. Kost het je wat maar brengt het je ook wat? Overweeg of het nu het goede moment is en het je brengt waar je mee verder kunt. Kost het weinig en brengt het veel? Doen! (Ik merk dat veel pieker/drukmaakdingen in de eerste categorie vallen. Dan probeer ik het los te laten en me er niet mee te bemoeien)
Bladwijzers