Eh... even ter overdenking de volgende vraag:
Hoezo "normal" paarden en hoezo andere benadering dan?
Ik bedoel hiermee dat je met deze manier van denken ieder paard wat je in handen krijgt direct in een hokje plaatst en dus reageert vanuit dat referentiekader. Ik heb daar grote moeite mee, omdat je als je jezelf op die manier focust het paard tekort doet. Ik ben niet iedere dag hetzelfde en reageer dus niet altijd zoals mijn basiskarakter dat ingeeft, dat is ook zo met paarden. Dus vandaar de vraag "hoezo benader je een "normal" paard anders?".
In mijn ogen is een paard een paard, dus heel veel kilo's aan een touw en die dient ten allen tijde NIET jou in gevaar te brengen. Daarbij maakt het niet uit of ie nou Parelli of "normal" of "op z'n weet-ik-veel-wie's" is opgevoed wat mij betreft. Voorbeeld hiervan is een situatie die hier thuis voorkomt als een van de paarden in mijn nek springt van schrik. Ik reageer anders als Saar, het doel is hetzelfde, namelijk respect voor de ruimte van de mens. Ongeacht het hokje waarin wij mensen het paard in kwestie in onderbrengen.
Zoek eens naar overeenkomsten tussen jou en je stalgenoten, dat levert meer inzichten (ook om te helpen) als kijken naar wat zij anders doen. Anders is namelijk niet per definitie beter of slechter .
Bladwijzers