Misschien een ietwat vreemde titel, want paarden zijn natural
Maar, ik sta met Wonder op een 'normal'-stal. Iedereen accepteert elkaar en dat is heel fijn. Hier en daar laat men vallen dat ze willen ik hun paarden 'opvoed'
Eerder raakte ik heel enthousiast en begon met de games met de paarden (voor de paarden) en voor mijzelf (meer ervaring en leren) maar ik wordt nu weer meer terughoudend.
Want als zij vinden dat mijn paard zo goed 'opgevoed' is, waarom steek je dan niet zelf die tijd er in?
Ik wil de paarden graag helpen, maar heeft dat nou echt effect als ik eens in de zoveel tijd met hen speel?
Het liefste zou ik zien dat ze zelf er mee aan de slag gaan, want ze zien echt het effect (hebben Wonder positief zien veranderen, noemen haar voorbeeld voor alle paarden etc)
Nou, waar ik nu eigenlijk op doel (hoe RBE ) hoe moet ik nu met de paarden omgaan als hen buiten zet bijvoorbeeld? Of als ik gevraagt wordt om te helpen met opstappen. Ik ben graag voor iedereen een hulp want vind het ook fijn als het bij mij gedaan wordt.
Is het fijn voor de paarden als iemand af en toe op een andere manier met hen omgaat? Zal het op lange termijn effect hebben in positieve zin?
Ik weet niet of ik duidelijk ben, maar ik zit met vraagtekens.
Ik heb nu 2 'verzorg' paarden (bijna 2 jaar) die 'moeten' netjes mee kunnen lopen en de ander heeft extreem veel behoefte aan aandacht en daarom geef ik die.
Maar wat maakt het uit als die paarden volgend jaar alsnog op normal manier ingereden gaan worden? Kan ik ze echt helpen om ze voor te bereiden op de grote wereld?
Het vreet een beetje aan mij, want ze zijn nog zo jong, moet ik dan van alles van hen verwachten? (netjes mee lopen mag ik wel vragen denk ik, maar meer?)
Nogmaals excuus voor warig bericht, maar dit is precies hoe het nu in mijn hoofd rond spookt.
Als het niet duidelijk is of je wil nog iets specifieks weten, vraag het alsjeblieft.
Bladwijzers