Heey,
Dit heeft niet echt met medisch te maken maar ik wist niet waar ik het anders moest plaatsen.
Ik heb vroeger eigenlijk altijd zonder zadel en bitloos gereden voordat ik met showjumping begon, en ik greep toen altijd de manen vast om te helpen met balans houden als er onverwachte dingen gebeurden (zoals ineens wegspringen/op hol slaan).
Nu ik weer met paardrijden begonnen ben (en ook zonder zadel/zonder teugels rij) gebruik ik nog steeds de manen voor dit doel..eigenlijk heb ik de manen altijd vast als ik in galop ben.
Mijn vader zei vroeger altijd al dat dat niet uitmaakte omdat paarden geen gevoel in de manen hadden.
Toen ik afgelopen zomer een van mijn vrienden leerde paardrijden gaf ik hem ook de tip om zich aan de manen vast te houden als hij balans dreigde te verliezen, maar hij vroeg toen of dit niet pijnlijk voor het paard was. Nou ik wilde dus even kijken of ze wel of geen gevoel in de manen hadden, maar gek genoeg kan ik hier niets over vinden op internet (google vraagt o.a. of ik niet bedoelde "mannen gevoel" ipv "manen gevoel" ).
Weet een van jullie misschien of paarden gevoelig/gevoelloos zijn in de manen?
gr. Bart
Bladwijzers