Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: help, problemen met hoofd

  1. #1

    help, problemen met hoofd

    Hallo allemaal,

    We zijn nu bezig een shet voor de kar te beleren en af en toe rijd er ook een meisje op.
    Het probleem is dat zodra hij een hoofdstel om krijgt begint te klieren met zijn hoofd, dat is dan bijten, schuren over je heen lopen en heel erg lomp zijn.
    Het kan niet aan de hoofdstellen liggen, die zitten heel goed en hij is ook aan de hoofdstellen gewent.

    Ik heb vandaag nadat we hem voor de kar hebben gehad NH mee gedaan en mijn jas over zijn nek en hoofd gedaan en daarmee laten lopen, dan geeft hij geen enkele singaal van wat hij met hoofdstel doet.

    Wat kan ik hiermee doen?

  2. #2
    Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    1.108

    Re: help, problemen met hoofd

    Welke NH-methode gebruik je? Speel je ook de friendly game met je paard? Ook met het hoofdstel en bit? Gaat alles goed met een (touw)halster om?
    Ik heb het idee dat jullie nog niet aan het hoofdstel toe zijn.
    Het probleem van bijten, schuren en over je heen lopen is namelijk niet hét probleem. Hét probleem is waarschijnlijk disrespect. En dat kan je het beste oplossen met de 7 games

  3. #3

    Re: help, problemen met hoofd

    ik doe de vorm van emiel voerst. ik ben nog maar net met hem begonnen met nh door dat gedrag.
    dus ik moet de friendly games doen, hoe gaat dat presies? ik heb daar wel eens over gelezen maar het was niet echt duidelijk wat ik moest doen.

  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: help, problemen met hoofd

    Wat doen jullie als de pony bijt, schuurt of over je heen loopt?

  5. #5
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    35
    Berichten
    2.329

    Re: help, problemen met hoofd

    Slimme vraag Marja...

  6. #6

    Re: help, problemen met hoofd

    negeren meestal, als het te gevaarlijk wordt straffen

  7. #7
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: help, problemen met hoofd

    Dus als hij schuurt, laat je hem dat doen?
    En als hij bijt?
    En wat doe je als hij over je heen dreigt te lopen? Hoe straf je dan?

  8. #8

    Re: help, problemen met hoofd

    ik heb nu ook gemerkt dat als de eigenaresse hem vast houd het een stuk erger word dan wanneer ik hem vasthoud.
    Als hij schuurt dan stap ik van hem vandaan en hou hem van me vandaan, als hij bijt (meestal pakt hij dan het t=shirt alleen) dan zegt ik met een straffende stem nee dan stopt hij even en gaat even later gewoon door. en als hij over me heel wil lopen geeft ik ook met mijn stem straffing hij weet donders goed dat hij dan fout zitmaar later gaat hij gewoon door.

  9. #9
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: help, problemen met hoofd

    Als jij een stap achteruit doet zodra de pony wil schuren, dan ziet hij jou zeker niet als leider. Je kunt beter hém een stapje achteruit zetten zodra hij wil schuren, bijten of over je heen wil lopen. Je pony mag nooit ongevraagd in jouw ruimte komen. Doet hij dat toch, dan zet je hem naar achteren, zodanig dat jij op je oorspronkelijke plaats kunt blijven staan.
    Wat je ook kunt doen als hij wil bijten of schuren, is met je armen flapperen. Dit doe je dan niet speciaal tegen hem gericht (je slaat hem dus niet), maar je hebt gewoon plotseling heel veel zin om met je armen te flapperen. Komt je pony dan toch te dichtbij met zijn neus, dan flappert daar heel toevallig een arm tegenaan. Op die manier zal hij denken dat hij die buts op zijn neus zelf veroorzaakt heeft, en uiteindelijk wel beter gaan uitkijken wáár hij zijn neus voortaan in steekt. Kijk hem dan ook vooral niet aan als je staat te flapperen, doe gewoon alsof hij er niet is!
    Ik denk dat je echt wat strenger voor je pony moet zijn, maar dat betekent dus niét dat je hem moet straffen. Dus niet slaan, en alleen met je stem bestraffen helpt duidelijk ook niet. Zorg ervoor dat hij jou niet van je plaats krijgt, en hou altijd de ruimte om jou heen vrij. Stel je maar voor dat je een grote ballon om je heen hebt, die ongeveer een armlengte groot is en dat dus helemaal om je heen. Dit is jouw persoonlijke ruimte, en daar mag je pony niet ongevraagd inkomen. Doet hij dat toch, dan zet je hem rustig weer terug.
    Succes!

  10. #10

    Re: help, problemen met hoofd

    Héé Marja, goed uitgelegd zeg! Ben je toevallig lerares?

  11. #11

    Re: help, problemen met hoofd

    ja super uitgelegt, dat zal ik zeker proberen morgen!
    hardstikke bedankt!

  12. #12
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: help, problemen met hoofd

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Héé Marja, goed uitgelegd zeg! Ben je toevallig lerares?
    Dank je!
    En nee, ik ben geen lerares...
    Heb ik mijn roeping gemist?

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •