Hallo
Whoopie heeft fysiek een probleem, het l-achterbeen is minder sterk, en er kan ook best nog iets anders spelen achter in de rug(si gewricht) dat weet ik niet.(heeft ooit vast gelegen in een hek en zich losgetrokken). Je kunt er vanuit gaan dat ik lich zo goed mogelijk voor haar zorg, dus chiropracticur op tijd, natuurgeneeskundig therapeut, massage, ik ben altijd aan het kijken hoe ik haar zo gezond mogelijk kan laten zijn maar ze blijft last houden.
Op zich is dat een gegeven. Nu waar ik tegen aan loop.
Op de cirkel in draf weet ze geen tempo te houden, als ze niet lekker in haar vel zit (lees buikklachten), dan sukkelt ze op de voorhand in draf kan met moeite een halve ronde doen en valt dan terug in stap, momenteel doet ze het best goed, buik is redelijk rustig en ze heeft veel energie. dus ze wil wel draven echter tempo vasthouden doet ze niet, ze loopt een stukje rustig en draaft dan weer harder, ook na een aantal rondjes blijft ze dit doen. Ze neigt er ook naar om te willen razen, ze wil dan ineens in galop vertrekken en even gek doen.
Janneke (equus ponus) heeft vorige week even meegekeken tijdens de les en dacht ook dat het fysiek is en dat ze zelf aan het zoeken is hoe ze haar lijf het beste kan gebruiken.
Ik zit mij af te vragen hoe ik haar hierin kan helpen, onder het zadel hehbben we hetzelfde probleem verergerd door feit dat ik haar nog eens belast natuurlijk, vandaar dat ik kijk hoe ik haar op de grond wel op een goede manier beweging kan aanbieden zodat ze sterker wordt.
Ik doe ook oefeningen met haar aan de hand, en Karin Rolph oefeningen op de cirkel.
In draf vindt ze die lastig lukt wel een halve ronde soms,maar dan gaat het hoofd wel hoger.
Zou het een oplossing zijn om haar een "frame"aan te bieden dus een longeersingel met bijzet (ik weet het vloeken in de kerk), je geeft haar een rustige constante aanleuning ter ondersteuning. Waarom zou dat wel/niet iets bieden voor haar.
Dubbellonge werkt voor mij niet zo goed, ik ben dan zo bezig met die touwen steeds dat Whoopie niet aan bod komt.
Bedankt voor meedenken.
Bladwijzers