Het is eigenlijk iets, waar we al jarenlang tegen aan lopen, maar blijkbaar toch nooit de goede approach hebben gebruikt.
Roann slaat namelijk doodsangst uit als we langs een groot landbouwvoertuig moeten. Voor zover ik weet heeft hij er nooit een negatieve ervaring mee gehad, hij is al sinds dat hij 4 maanden was bij ons. Maar een positieve ervaring heb ik er ook nooit van gemaakt/kunnen maken.
Ivm met mijn eigen gezondheid is hij 4 maanden niet ohz geweest, en zijn we nu weer 3 weken bezig. Nu heeft hij ongeveer een week terug
een HELE heftige reactie gehad op een tractor die wilde passeren. Waar hij normaal gesproken bij mij om steun vraagt en bij me blijft ondanks dat hij het zo spannend vond, sprong hij een aantal flinke passen over de weg heen, van ons en de tractor vandaan.
Natuurlijk wil ik een 2e keer voor zijn, en het beter maken voor hem. Maar hoe laat ik hem inzien dat hij niet word vermoord ?
Gister waren de boeren de mest over het land aan het rijden, en gezien me langs de mesthoop moeten om van de bak terug naar stal te gaan, heb ik geprobeerd er gebruik van te maken. De heenweg waren ze koffie pauze houden, en kan ik hem dus rustig laten snuffelen, vond hij erg spannend maar ging goed ! Terugweg was de koffiepauze weer voorbij en draaide de tractor met aanhanger een graafmachine (?) weer.
We zijn er steeds naartoe gelopen, tot het punt waarop hij zelf stil ging staan en aangaf dat het te veel werd, op dat moment heb ik hem steeds terug uit gezet tot het punt waarop hij weer ontspande. Zodra hij drukker bezig was met andere dingen,zoals gras eten ed, zijn we weer een stapje verder gegaan. Persoonlijk vond ik dat erg goed gaan, maar het moment dat we er net voorbij liepen schoot zn adrenaline weer omhoog en heb ik hem om gedraaid om te laten zien wat we hadden gedaan.
Daarna nog even bezig geweest met terug uit zetten (van de voertuigen vandaan) tot hij weer ontspande.
Hoe zou ik deze situatie beter kunnen oplossen ? Hoe kan ik hem overtuigen, dat die grote metalen monsters hem niet gaan vermoorden ?
Bladwijzers