Sommigen zullen het weten, anderen niet. Mijn merrie is al jaren niet meer onder het zadel omdat ze extreme paniekreacties kan hebben.
Afgelopen jaren niet gepiekerd over rijden. Graag zou ik als het lukt haar wel weer voor de wagen zetten omdat de beweging goed is voor haar. Wel hebben we vanalles geoefend vanaf een simpel elastisch dekensingeltje en de barebackpad.
Ondertussen kon ik een longeersingel/schoftje erop leggen. Toch bleef ze het spannend vinden.
Ik kreeg van Evi de tip haar eronder door te laten lopen voor een volledige acceptatie. De ene week oefenen we fanatieker dan de andere, maar we zijn nu zo ver dat ik haar er onderdoor kan vragen en het op haar rug kan leggen.
De singel vastmaken is hierbij is nog wat spannend, daar oefenen we mee. Maar dit hoeft niet strak gesingeld, dus dit wordt wel geaccepteerd.
Wat ik me nu vooral afvraag, hoe ga ik hiermee verder. Opleggen gaat goed. In beweging vindt ze het toch nog spannend. Ze wordt extrovert en heeft beweging nodig om spanning kwijt te kunnen raken, maar tegelijkertijd vindt ze dat ook weer spannend. Vandaag heb ik fig. 8 gebruikt omdat ze hier vaak snel haar ontspanning in vindt.
Mijn idee is hiermee toch door te gaan omdat ze uiteindelijk wel volkomen ontspannen is met het schoftje erop. Maar soms twijfel ik weer of ik het niet anders aan moet pakken.
Bladwijzers