Afgelopen maandag hebben Olga en ik en natuurlijk Pardoes les gehad van Eline. Het was een erg nuttige en ook heel leuke les!
We hebben de eerste 4 games, waar we al langer zelf mee bezig waren, laten zien en twee nieuwe games geoefend. Tijdens de les kwamen we er achter, dat Olga en ik een aantal games eigenlijk nooit deden. Toen we er wel mee aan de slag gingen, bleek ook waarom: het waren net die games waarbij Pardoes een hoop weerstand bood. Goed dus, dat Eline ons die games heeft laten doen, want nu weten we waar we bij hem punten kunnen gaan scoren en hebben dat alvast onder begeleiding kunnen oefenen.
Waarom vond ik het zo'n goede les? Tijdens de les had ik heel vaak een "eye-opener"gevoel: oh, zit dat zo! Dingen die eerst niet zo duidelijk waren, leken opeens heel logisch. Verder vond ik de manier van lesgeven van Eline heel prettig. Ze verbetert de dingen die niet goed gaan maar wijst net zo veel op de dingen die wel goed gaan. Veel leraren die ik heb meegemaakt, maken de fout alleen de dingen die niet goed gaan te willen aanpakken. Maar zo werkt leren niet, al is het maar doordat je eigen motivatie er op die manier helemaal aan gaat. Wat ik ook erg goed vond, was dat ze ons het meeste liet doen maar op het moment dat wij even niet meer wisten hoe en wat, het zelf voordeed. Soms leer je tien keer meer door even te zien hoe het wel moet, dan door tig keer zelf aan te klungelen.
Tijdens de les kwam ik er achter, dat Pardoes zijn respect issue nog lang niet opgelost is. Bijvoorbeeld de yoyo-game. Eline lag helemaal dubbel toen ze zag dat Pardoes op fase 2 met een gezicht van "okee, als jij het wil.." een halfslachtig stapje achteruit zette. Dat moest dus meer en beter! En dan blijkt er nog wel wat weerstand te zitten bij hem.
Vandaag gaan we voor het eerst sinds de les naar hem toe, dus ik ben heel benieuwd! Er waren veel lik- en kauwmomenten voor hem, dus hij heeft er ongetwijfeld iets van opgepikt. In mijn hoofd is er ook veel gebeurd. Zo ben ik echt serieus na gaan denken over een "natuurlijke" stalling voor Pardoes. Bij deze stalling staat hij 's nachts binnen en overdag op de wei met een bedaarde pony die niet zo veel kan met zijn speelsigheid. Een deel van zijn speelbehoefte kan hij dan op andere paarden gaan uitleven, in plaats van op ons.
Alles bij elkaar: Eline, super goede les! En in Frankrijk of Duitsland of wat het ook wordt als "working student" word je natuurlijk alleen nog maar "savvyer". Ik ben benieuwd in hoeverre je de daar opgedane ervaring in Nederland vervolgens zult gaan gebruiken. Het zou wel zonde zijn als jij in een kantoorbaan zou verdwijnen
Bladwijzers