Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: Hoe een trailer aankoppelen in je eentje?

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Hoe een trailer aankoppelen in je eentje?

Tja, misschien een stomme vraag aangezien ik mijn trailertje al enkele jaren heb. Ik weet wel hoe ik hem aankoppelen moet. Het enige waar ik mee zit is hoe ik hem handig kan aankoppelen zonder 50 keer in en uit de wagen te stappen.
    De achteruit-rij camera staat op het verlanglijstje maar die heb ik nog even niet.

Misschien heeft er hier iemand de gouden tip.

De situatie is de volgende:
    De trailer staat op zand dus ik kan hem niet bij trekken. Ik moet dus in feite de bol recht onder de dissel rijden.
    Meestal heb ik hulp zodat ik zelf niet elke keer hoef te gaan kijken maar vaak ben ik ook alleen.
    Hoe doen jullie dat dan in zo'n geval? De auto is ook heel hoog zodat ik niets zie van de dissel. Rijden tot ik een 'tik' hoor is ook geen optie in verband met nieuwe wagen en man die geen krassen of deuken duld.

wie o wie?

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Re:Hoe een trailer aankoppelen in je eentje?

Ik zou iets neerzetten aan de zijkant zodat je een referentiepunt hebt hoe ver je bent. Een pion of zo op een vaste plek die je goed vanuit je spiegel kan zien. Zodat je weet, als ik zo ver naar achteren ben gereden en ik de pion daar zie, zit ik bijna bij de dissel Dan hoef je hooguit nog maar één keertje uit te stappen om te checken...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Een fietsvlaggetje op de kop bevestigen?
    Ikzelf deed bij mijn berlingo altijd gewoon de achterdeurtjes open, zodat ik de trekhaak gewoon kon zien. Maar helaas is bij mijn station de trekhaak onzichtbaar. Ik heb zelf al bedacht dat ik een vlaggetje erop wilde plakken die precies zichtbaar is in de achterruit.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Ik stap ook een paar keer uit, als de trailer onverplaatsbaar staat.
    1x op een meter afstand, om te zien of ik exact recht sta, dan nog 2-3x om de kogel er precies onder te krijgen.
    En inderdaad, zoals Linda zegt met een meetpunt (steentje of graspol werkt prima)

Goedkope optie: een spiegeltje monteren op je trailer, op hoogte van achterraam van de auto. Richten zodat je de kogel kunt zien, terwijl je rijdt.
    Helaas werkt dit niet bij een bus zonder achterraam
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Hmmm, de achterdeuren open doen is wel een goed idee. dan kan ik de dissel zo hoog opdraaien in geval van te ver naar achter rijden gaat hij dan gewoon in de auto. De deuken vermijdt ik op die manier in elk geval.

Een vlaggetje werkt dan ook wel beter want nu zie ik dat gewoon niet. omdat het nooit hoog genoeg is voor de wagen. (vivaro bus)

En een spiegel lijkt me super! Zou je zo'n ding gewoon kunnen kopen bij een trailerhandelaar denk je?

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Goedkope simpele rijplaatjes om de trailer op te zetten, zodat je hem wel bij kunt trekken?
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Hé, nooit aan gedacht! Dat is een goeie tip.
    Dan moet ik alleen wel even zorgen dat ik hem bij het terug plaatsen juist op de plaatsjes parkeer. Maar dat zal nog wel lukken. Bespaard in elk geval een hoop gedoe met aanpikken.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ik hou het midden van de trailer in het midden van mijn achterraam (kijkend door de achteruitkijkspiegel). Als ik denk dat ik er bijna ben, stap ik uit om te kijken hoeveel cm ik nog achteruit moet en of ik nog iets moet bijdraaien. Dan doe ik mijn portier open en kijk op de grond naast me waar ik dan (met die afstand achteruit rijdend) mijn portier moet krijgen. Rijd dan precies die afstand achteruit. En sta er dan eigenlijk altijd precies met de kogel onder.
    Je kan ook een klein stickertje op je achterraam en op je trailer plakken als referentiepunt. Als die twee in één lijn staan, dat je dan goed staat.

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Dat deed ik vroeger met onze vorige auto ook zo Monique, maar met deze kan dat niet meer. De achterramen zijn 2 verschillende raampjes en in het midden is een blind stuk waardoor je niet precies weet of je echt naar de dissel rijd. Nu moet ik af en toe alsnog naar voor rijden en bij draaien omdat ik moet gokken.
    Dus dat gaat jammer genoeg niet meer op.

Zo dus:

Actief Forumlid *Sylvia*'s Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    53

Dat is eigenlijk al een gewoonte geworden.Ik trek de trailer nooit bij, veel te zwaar.
    Door middel van de zijspiegels hou ik de wagen in het midden en door men achterruit of spiegel te kijken weet ik (meestal op gevoel) dat ik bijna aan de bol ben.
    Dus helaas kan ik je niet veel tips geven buiten herkenningspunten te zoeken als hij aangekoppeld is, desnoods met tape of zo in het begin.
    Aangezien door je achterruit moeilijk gaat, enkel op zijspiegels moet het ook wel lukken met die herkenningspunten.

Veel succes !
    Parelli is een virus, mijne Oliver een passie

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Kim ge zult hier eens op les moeten komen
    ik doe het altijd alleen,
    trek nooit aan de trailer
    en het lukt (meestal) van de eerste keer...

oefenen, oefenen, oefenen
    zijspiegels goed kijken dat de trailer symmetrisch staat tov de auto (tja net andersom) en het hoe ver naar achter rijden dat wordt een gevoel
    "Dromen komen uit..."

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Om het midden te vinden werkt rijden op de buitenspiegels toch het beste. Zorgen dat je ruim van tevoren er recht voor staat en in beide spiegels evenveel trailer in beeld houden. (edit: dat schrijft Liesbet ook al )

Je zou ook nog een aankoppel-hulp kunnen overwegen (zo'n ding wat sommige E-rijscholen gebruiken)

Via google: http://www.benverhagenshop.nl/a-1775...-aankoppelhulp
    (er zijn ook tips te vinden om voor weinig geld zelf zo'n ding te knutselen)
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Vandaag naar de keur met de trailer en ik moest alleen aanpikken. Eigenlijk is het goed gelukt.
    De trailer mooi erachter krijgen is (en was) eigenlijk nooit een probleem.

Het enige wat 'moeilijk' is, is de afstand van de bol tot de dissel inschatten. Zeker nu met de nieuwe auto die toch wel lang is.
    Ik ben toch wel 5 keer moeten uitstappen en dat vind ik altijd zo'n gedoe. Maar uiteindelijk is het meer luiheid dan niet alleen kunnen aankoppelen.

Bedankt voor de tips en het meedenken. Ik moet dus gewoon een paar keer meer uitstappen en dan lukt het allemaal best goed.

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skey

Bedankt voor de tips en het meedenken. Ik moet dus gewoon een paar keer meer uitstappen en dan lukt het allemaal best goed.
    "Dromen komen uit..."

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Als alleen de afstand een probleem is. Leg dan een herkenningsteken naast je achterwiel VOOR je afkoppelt.
    Dan is de afstand ook geen punt meer

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten