Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Orienteren op een eigen stuk grond en de daarbij behoren dingen....

  1. #1
    Forumlid superrizzo's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Oosterhout
    Leeftijd
    35
    Berichten
    48

    Orienteren op een eigen stuk grond en de daarbij behoren dingen....

    Hallo lieve mensen....

    Wij zijn op zoek naar een eigen stuk grond maar willen graag weten wat er allemaal bij komt kijken..
    We willen er onze 2 shetlanders op stallen en mijn Tinker... Verder willen we misschien nog 1 iemand in pension nemen.

    er zijn alleen wat dingen waar ik nog wat info over wil zoals.

    Aggregaat of niet ?
    Hoe het beste omheinen ?
    Hoe voorzien jullie je paard van water... jerrycans of hebben jullie een watervoorziening?
    wat zijn de kosten van Hooi op het moment en hoeveel gaat er ongeveer doorheen voor 1 groot paard en 2 shetjes ?
    Mestafvoer kosten ?

    Kortom best wat vraagjes...
    Als jullie nog wat dingen weten die ik hier niet heb benoemd hoor ik het graag

    Vriendelijke groetjes,
    Mandy

  2. #2
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Orienteren op een eigen stuk grond en de daarbij behoren dingen....

    Hoi Mandy

    Hooi is prijzig momenteel, een paar maanden terug(december/januari) betaalde ik 6 euro per klein pak, dat was een vrij gangbare prijs. Voor Whoopie rekende ik zo,n 2 plakken 2 keer per dag, als het echt koud was kreeg ze 3 plakken voor de nacht, whoopie is een kruising haflinger die snel te dik wordt.

    Ik weet dat gewikkeld hooi(is voordroog) over het algemeen goedkoper is, maar niet alle paarden reageren daar op oa omdat het rijker mbt voedingswaarde maar ook omdat het zurig is.

    Wat wel lastig kan zijn,lijkt mij is het verschil in voedingsbehoefte tussen de schetten en een tinker, hoe voorkom je dat de schetten zich niet overeten?
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #3
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Orienteren op een eigen stuk grond en de daarbij behoren dingen....

    Een aantal zaken zijn afhankelijk van op wat voor land je komt te staan, of er buren zijn (waar je stroom van kunt gebruiken) en of er nu al een omheining op staat.

    Aggregaat?
    Als het voor de omheining is, kun je beter een stroomapparaat op accu kopen.
    En een zaklamp/hoofdlamp in de winter voor verlichting.

    Omheining: afhankelijk van wat er al staat op je land. Houten palen met koord hebben mijn voorkeur, vanwege de prijs (zowel het koord als de isolatoren die hiervoor geschikt zijn, zijn goedkoper) duurzaamheid (lint gaat sneller slap hangen) en stroomdoorvoer (koord geeft minder spanningsverlies vanwege lagere weerstand)

    Water: bij voorkeur op de locatie zelf. Als er geen aansluiting is, kun je een ondiepe put slaan tot op het grondwater, met een hand-pomp (met zwengel). Bij een van mijn eerste plekken had de buurvrouw een aansluiting op het drinkwaternet, in de grond. Daar gingen we eens per week met tonnen heen om de voorraad aan te vullen. In de winter ontkom je niet aan jerrycans met (warm) water, want elke vorm van watervoorziening buiten bevriest dan.

    Hooi: weet je wat ze nu eten? Vraag het evt de stalhouder.
    De hoeveelheid is sterk afhankelijk van de voederbehoefte van je paarden. Reken in de winter op zo'n 80 euro per paard per maand en voor shetties de helft.
    Komende winter voer ik waarschijnlijk weer voordroog. Kost in deze regio zo'n 40 euro per baal en daarmee doen 3 paarden 10-12 dagen (dus 120 euro per maand) maar dat is dus de goedkope optie (grote balen voordroog)

    Mestafvoer: ook hier zijn meerdere opties voor
    - maak een composthoop, zodat je de mest het jaar erop kunt verspreiden over je land.
    - gooi het op een hoop en adverteer aan de straat 'gratis mest, zelf scheppen'. Zo raakt mijn zusje al járen al haar mest gemakkelijk kwijt
    - vind een vriendelijke boer, die jouw mest wil ophalen en over zijn maïsland wil verspreiden (vaak kosteloos)

    Extra dingen waar je overna moet denken:

    Hoe ga ik de wei inrichten?
    Wat voor bodem ligt er (in die regio waarschijnlijk zand) en wil ik een stuk verharden voor de winter (voerplaats)
    Hoe voer je het gras: middels strookbegrazing, wisselende landjes, of het hele weideseizoen op het hele land?
    Is er een schuilstal/schuilmogelijkheid (bomen) en mag je hier wat plaatsen van de gemeente?

    Succes met het vinden van een stuk grond!
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  4. #4
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Orienteren op een eigen stuk grond en de daarbij behoren dingen....

    Evi, dat is goedkoop voordroog, ik betaalde 55 euro per grote ronde baal. Dus ik kom maandelijks nog hoger met drie pony's in de winter.
    Kleine baaltjes zul je er 1-2 per dag voeren minimaal. Afhankelijk wat en of ze er gras bij krijgen.

    Omheining. Eerlijk gezegd vind ik alleen stroomdraad best eng, dat betekent dat er zeer goed stroom op moet staan wil je ze erachter houden.
    Zelf heb ik als buiten omheining een hek. Binnen gebruik ik stroomdraad en plastic paaltjes om het af te zetten. Als buiten omheining zou mijn voorkeur als je het met stroom wilt doen naar stevige houten palen gaan met in elk geval 1-2 hoogten band en verder eventueel koord.

    Water worden ook weleens van die grote 1000 liter bakken voor gebruikt. Zelf heb ik een wateraansluiting, dus het erg makkelijk.

    Is er toezicht bij de wei? Zelf vind ik dat wel een vereiste.
    Licht in de winter is ook een aandachtspunt. Zelf heb ik wel stroom en nu een lampje bij de schuilstal, erg fijn in de winter.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  5. #5
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Orienteren op een eigen stuk grond en de daarbij behoren dingen....

    Hier hebben we aan ruwvoer ongeveer 55 euro per paard per maand en als het koud is zal daar nog 25% bij komen. Wij voeren gewikkeld hooi/heel droog voordroog.

    Verder ben je nog geld kwijt aan hooibakken/slowfeeders, waterbakken (wij hebben leidingwater aansluiting), gereedschap (kruiwagen, uitmestspul, schep, hark voor oud hooi enz enz), mestafvoerkosten (aanhanger, kosten voor legen enz), en nog 100 dingen die je vantevoren niet kan bedenken

    Ik was nu voor de volledige inboedel voor het stuk grond wat ik net heb ingericht een behoorlijke smak geld kwijt. Als je het goed en veilig wil doen kost het behoorlijk wat.

    Wij hebben een houten omheining om het terrein en daarbinnen een laag breed stevig band met daaronder draad op een gallagher B80 apparaat met 12v accu.

  6. #6
    Forumlid superrizzo's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Locatie
    Oosterhout
    Leeftijd
    35
    Berichten
    48

    Re:Orienteren op een eigen stuk grond en de daarbij behoren dingen....

    Heel erg bedankt alvast allemaal....

    Zoals het er nu uitziet kunnen we een stuk huren van 3000m2 met schuur en 2 stallen.
    Het is achter een woning dus toezicht en er is leidingwater en stroom.

    verder kunnen we het land er achter 6000m2 ook erbij huren..
    We gaan as zondag kijken....

  7. #7
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Orienteren op een eigen stuk grond en de daarbij behoren dingen....

    Als er stroom is zal ik een stroomapparaat op netstroom nemen. Die zijn een stuk betrouwbaarder.
    Achter een woning is erg fijn!
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  8. #8

    Re:Orienteren op een eigen stuk grond en de daarbij behoren dingen....

    Veel plezier met het uitvoeren van je plannen
    Wat betreft de water voorziening, in de winter bevriest grond water niet, een put slaan heb je veel plezier van, je kunt dan gewoon ouderwets met een emmer putten en in een specie kuip gieten, ik vind dat echte luxe want het scheelt enorm veel sjouwen.
    In de zomer en buiten de vorst periode leg je er een koeienpomp in zodat ze zelf hun drinkwater op kunnen pompen
    Vaak zie je in oude weilanden waterputten die niet meer gebruikt worden, bij navraag blijkt er dan zo'n schat in de grond te zitten

    qua licht heb je aan een goede hoofdlamp meer dan aan 1 lichtpunt bij de stal

    Ga kijken bij mede paardenhouders hoe die het doen, je doet overal weer ideeën op en met wat fantasie kan je een hoop realiseren voor weinig
    wild horses tumble through a mountain wind and ride away with our sanity, for fun, just for fun

  9. #9
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Orienteren op een eigen stuk grond en de daarbij behoren dingen....

    Apparaat op lichtnet is inderdaad ideaal! Leuk dat je wat kan gaan huren. Ik vind het ideaal om iets voor mezelf te hebben en het is hartstikke leuk om op je iegen stuk een beetje te klussen en dingen in te delen!

    Ik zou ook vantevoren even nadenken hoe je bemesten e.d. wil gaan doen mocht dit niet voor je gedaan worden.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •