Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 34

Topic: Pony's zien alleen maar gras.. niet RB?

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Re:Pony's zien alleen maar gras.. niet RB?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne
    Rianne ,maar jij leert dus vooral grazen op commando?
    Jep! Overigens, als ze onderweg graast, terwijl het NIET de bedoeling is, dan draven we gelijk aan! Nu denkt ze wel twee keer na voor ze een hap neemt. Of ik vraag haar gewoon iets moeilijks met 100% effort als ze een hap neemt, werkt ook.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Mocht je paard zéér hardnekkig zijn, dan kun je de consequentie voor het toch stiekum gras snaaien wat groter maken.
    Zo incasseert Sky gerust een fase 4 om tóch even dat sprietje te pakken.
    Hij is echter ook liever lui dan moe, dus sinds kort heb ik mijn strategie veranderd in: jij ongevraagd grazen? Jij galopperen! (daar waar het kan)
    Werkt minder op de emotie en meer op het nadenken. En daarnaast ook regelmatig stukken wél laten grazen. Op commando uiteraard.
    Good one! Die doen wij inderdaad tijdens het lopen altijd in draf wanneer hij naar het gras gaat. Op zijn verantwoordelijkheid
    wil hij naar het gras? Zodra in het gras, hoppa! Draven Dan gaat hij heeeeel snel weer terug naar het pad waar hij kan stappen
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Oja David Lichmann heeft ook een podcast over het gras-probleem (met als onderwerp een fjord, hoe toevallig
    Ik weet niet wat een podcast is maar is dat beeld en zo ja kan ik dat ergens vinden?

fijne info die je geeft Wen, ik realiseer mij dat ik daar weer strenger moet worden.

Overigens mbt de fasen, als whoopie ongevraagd het gras induikt dan krijgt ze direct een fase 4, als ik haar het gras uitvraag nadat ze toestemming heeft gehad dan bouw ik de fasen rustig op.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Maar de "dan lopen" is niet effectief op een RBex, die heb je daar echt niet mee. Tenminste, dat geldt voor Wick. Die heb jik veel meer met stilstaan en niet eten.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Je schreef dat er plukken op het erf waren, dus als je bij toeval stilstaat bij die pluk en ze probeert te eten, dan tap je de neus? Kom je dan wel in haar mind?
    Of gebruik je dan iets anders/bijkomende manier?

Ben ik wel benieuwd naar, als Shier namelijk RB graast, dan haal ik hem dezelfde manier uit het gras om daarna een oefening(en) te gaan doen om hem LB te krijgen, dan
    vindt ik stil gaan staan niet fijn zeg maar.

Of is ze dan wel LB in je voorbeeld en ze dan evengoed lopen niet erg (ivm innate rb) ondanks dat ze liever zou eten?
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Actief Forumlid laura's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Volgens mij is het als je paard ongewenst voortdurend wil grazen echt een respect probleem (zowel bij lb paarden als bij rb paarden). Anders zou er niet continu een disscussie over zijn.
    Mijn ervaring met tip Sinds drie weken werk ik met twee shetlanders en die waren ook echt geobserdeerd door gras. Trokken daarbei erg hard (porcupine game probleem). Een effective fase 4 heeft ontzettend geholpen. Verder zijn de seven games echt enorm verbeterd wat maakt dat als ze nu nog eens een hapje nemen ze heel gemakkelijk weer te focussen zijn.

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Als Wonder RB wil grazen mag dat. Dan wordt ze weer kalm en kunnen we weer verder

Eigenlijk heb ik dat probleem niet
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Ik heb het commando GRAS, wat ze alletwee heel goed uitvoeren.
    Ik heb het commando HOOG, wat ze alletwee heel goed uitvoeren, ook aan het eind van de lasso op 14 meter bij me vandaan.

Als ik op het speelveld ben, wordt er NIET gegeten. Gewoon een 0% gras policy. Ik wil het gewoon niet hebben. Het leidt af. De concentratie is minder. Zelfs niet op cue. Ik wil het niet hebben.

In het kader van: every fool can turn a horse on but can you turn him off, laat ik mijn paarden regelmatig rond galopperen aan de lasso en laat ik ze dan ineens stil gaan staan. Dan haal ik de lasso er af en ga ik hem uitgooien en inhalen. In de tijd dat ik bezig ben met de lasso verwacht ik dat mijn paarden gewoon netjes naast mij staan te wachten met hun hoofdjes level headed en op rust.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair Hanneke1980's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    Ik heb het commando GRAS, wat ze alletwee heel goed uitvoeren.
    Ik heb het commando HOOG, wat ze alletwee heel goed uitvoeren, ook aan het eind van de lasso op 14 meter bij me vandaan.

Als ik op het speelveld ben, wordt er NIET gegeten. Gewoon een 0% gras policy. Ik wil het gewoon niet hebben. Het leidt af. De concentratie is minder. Zelfs niet op cue. Ik wil het niet hebben.
    Hier ben ik over aan het nadenken...
    Verwacht jij dan van je paarden altijd een 100% concentratie? Ook als ze een moeilijke oefening hebben gedaan, en daarna met hoofd boven gras (en niet erin) alles hebben overdacht? Wat als jij even met Martine aan het praten bent? En dus ook geen 100% aandacht voor je paard hebt?

Excuus, de tekst komt wat bot over, het is zo niet bedoeld, maar ik weet even niet hoe de vraag anders te stellen.
    Willen is kunnen, zolang er maar koffie is.

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    39
    Dagboek Berichten
    19

Ik had vroeger met Wico ook de 0%. En toen ik parelli begon, zeiden ze van ja bij friendly maakt het niet uit wat je paard doet, al staat die lekker te grazen. Dus ik het toegelaten. Heb ik best spijt van nu. 0 tolerantie is heel duidelijk en eigenlijk makkelijker voor Wico dan soms wel. Klinkt ook wel logisch: je mag nooit koekjes eten in de les is duidelijk. Soms mag je wel snoepen in de les, maakt het voor mij ook verleidelijker om stiekum ook eens te doen als het eigenlijk niet mag.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Hanneke, mag ik de vragen die je aan Roos hebt gesteld óók beantwoorden? Ik verwacht niet continu 100% concentratie - maar ik eis wel 0% gras eten als ik dat niet met een stemcommando heb aangegeven. En praten met iemand doe ik nooit als ik met mijn paarden bezig ben, telefoon heb ik ook niet bij me, want op dat moment ben ik 100% met mijn paard bezig . Er wordt gewoon nóóit gras gegeten als ik met ze bezig ben (en ook niet aan poep geroken trouwens )
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Aangemeld
    Dec 2005

Ans, ja graag, hoe meer antwoorden hoe beter,
    Het kan wel zo zijn, dat ik Roos haar post verkeerd heb gelezen, maar misschien ook juist goed, ik denk dat jullie hetzelfde bedoelen, wat ook overeenkomt met Gilraen,

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gilraen
    0 tolerantie is heel duidelijk en eigenlijk makkelijker voor Wico dan soms wel.
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    Er wordt gewoon nóóit gras gegeten als ik met ze bezig ben (en ook niet aan poep geroken trouwens )
    Ik denk dat jullie (in grote lijnen) alle drie dezelfde visie hebben: "wij samen bezig, dan de aandacht bij mij en niet bij het gras"
    Ik ken niet de (speel) en stal omgeving van Gilraen en van Ans, maar wel van Roos, en ik kan me niet voorstellen dat Twister, of Poca, daar nooit niets aan het doen is. Ik vroeg me af of tijdens dit "niets" doen de regel van Geen Gras ook geldt.

Wat ik bedoelde met die concentratie was dat ik soms het gevoel heb dat ik nu niet weer concentratie van Boris kan vragen. Soms is er even pauze nodig, "ga jij maar even je ding doen". Wat in zijn geval altijd is op zoek naar eten.

Bijvoorbeeld
    Gisteren moest Boris stilstaan, in de schuilstal, en daarna in het middenpad van de grote stal. Stilstaan lijkt niet veel, maar het was voor hem big deal, (dit hoort in een ander topic thuis). Hij vond het maar moeilijk. Geen liggend hooi eten, niet op zoek naar andere paarden, niet in mijn ruimte komen, gewoon stilstaan. Daarna werd het droog en wou ik met het grondwerk beginnen. Ik had echter het grote vermoeden dat als ik nu weer iets ging vragen waarbij hij zich moest concentreren. (want dat wil ik wel, ik wil graag dat hij iets doet met 100% aandacht bij mij, en niet met 50% aandacht bij de buurpaarden) dat teveel was, en ik geen medewerking zou krijgen.
    Dus heb ik ervoor gekozen om op mijn initiatief de graskantjes te gaan bijwerken, en daarna op mijn initiatief terug naar de bak, en terug naar het "werk"
    Dit valt niet onder de 0 tolerantie, en in dat opzich weet ik ook niet of het slim was / is. Misschien heb ik wel teveel menselijke hersenspinsels aan hem toebedacht, en werkt die concentratieboog helemaal niet op bovenstaande manier bij paarden.

Ik ben het wel helemaal eens met de hierboven geschreven reacties als "ongevraagd grazen is vaak een respect issue" Dat is het ook, en daar probeer ik inderdaad zeer consequent in te zijn. Verder wil ik ook geen gras eten als in zijnde "ik vind het heel eng, ik kan 1 ding: gras eten, dan is het enge ding er niet" Althans dat probeer ik niet voor te laten komen.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Hanneke, is dat geen "assumption" van je, dat hij geen medewerking zou verlenen als je weer concentratie zou vragen? Of is dat ervaring uit het verleden? Maar als het ervaring is, komt het dan misschien gewoon niet omdat je hem er niet toe brengt om zich 100% te concentreren?

Ik leer een heleboel van Beyond. Ik heb altijd een paardje gehad dat, RBE van nature, altijd antwoordde met "Yes ma'm!" als ik iets vroeg. Nu heb ik een exemplaar dat graag in discussie gaat . Ik heb me assertiever op moeten stellen, dat was even wennen. Maar het resultaat is geweldig! Nooit gedacht dat ik dit ooit nog eens zou gaan zeggen, maar eigenlijk reageert hij flitsender dan Danny . En dat komt denk ik doordat ik met hem enorm consequent ben (dat moet ik wel zijn, anders grijpt hij de macht) en dat ik concentratie éis. Leiderschap, dat heeft hij nodig. En hebben we in het begin van een sessie nog wel eens discussie, aan het eind heb ik een paard dat razendstrak reageert en daar nog plezier in lijkt te hebben ook. Een sessie duurt zo'n 3 kwartier meestal, en in de tussentijd mag hij geen één keer "iets voor zichzelf doen". Dat kan hij de overige 23,25 uur al . Uiteraard zijn er wel pauzes, waarin we friendly game doen. Maar die drie kwartier, die zijn van míj, en we eindigen altijd veel beter dan we begonnen zijn .
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

hier wordt ook niet gegeten op het gras. Niet op speelveld, niet op buitenrit, niet in de roundpen.
    Reden, niet is makkelijker dan soms wel en soms niet.

1 x eten is ook genoeg reden voor die van mij om het vaker te proberen.

Aangemeld
    Dec 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    Hanneke, is dat geen "assumption" van je, dat hij geen medewerking zou verlenen als je weer concentratie zou vragen? Of is dat ervaring uit het verleden? Maar als het ervaring is, komt het dan misschien gewoon niet omdat je hem er niet toe brengt om zich 100% te concentreren?

Ik leer een heleboel van Beyond. Ik heb altijd een paardje gehad dat, RBE van nature, altijd antwoordde met "Yes ma'm!" als ik iets vroeg. Nu heb ik een exemplaar dat graag in discussie gaat . Ik heb me assertiever op moeten stellen, dat was even wennen. Maar het resultaat is geweldig! Nooit gedacht dat ik dit ooit nog eens zou gaan zeggen, maar eigenlijk reageert hij flitsender dan Danny . En dat komt denk ik doordat ik met hem enorm consequent ben (dat moet ik wel zijn, anders grijpt hij de macht) en dat ik concentratie éis. Leiderschap, dat heeft hij nodig. En hebben we in het begin van een sessie nog wel eens discussie, aan het eind heb ik een paard dat razendstrak reageert en daar nog plezier in lijkt te hebben ook. Een sessie duurt zo'n 3 kwartier meestal, en in de tussentijd mag hij geen één keer "iets voor zichzelf doen". Dat kan hij de overige 23,25 uur al . Uiteraard zijn er wel pauzes, waarin we friendly game doen. Maar die drie kwartier, die zijn van míj, en we eindigen altijd veel beter dan we begonnen zijn .
    Assumptions? Antopoformisme? Dat zou goed kunnen en daar probeer ik nu achter te komen.
    Jouw redenatie klinkt helder, ook met daarin het verschil tussen een Danny vroeger, en een Beyond nu. En als je beter eindigt dan dat het begon dan is het goed.
    Maar toch heb ik ergens in mijn achterhoofd het idee van "de boog kan niet altijd gespannen zijn", en hoe die pauzes dan in te vullen, daarin ben ik nog zoekende.
    Jij schrijft, " we doen friendly game" tijdens de pauzes,is dat soms ook "niets doen" waarin Beyond tijd krijgt om te denken, of is friendly hier het lichamelijke friendly? (stick zwaaien, zwiepen etc etc) ?

Bladwijzers

Forum Rechten