Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 34

Topic: Pony's zien alleen maar gras.. niet RB?

  1. #1
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Pony's zien alleen maar gras.. niet RB?

    Ik zag laatst een heel mooi filmpje van Leonie en Easy, waarbij Easy netjes uit het gras kwam terwijl Leonie op hem zat.

    Eigenlijk heb ik twee vragen, eerst stukje achtergrond.
    Mijn beiden pony's vinden gras erg lekker. Mijn LB-E jonge pony trekt gewoon op gras aan, maar slingert ook graag over de weg om alles te onderzoeken. Als hij iets spannend vindt en gras eet, dan vergeet die even de wereld om hem heen.
    Hoe kan ik het beste aanpakken dat hij niet bij elke pluk gras hap zegt? Hier bestaan alle bermen uit gras, dus dat is niet handig in de toekomst. Bij hem is alles nog in beginstadium, dus ik wil het graag goed aanpakken.

    Mijn merrie is veel meer RB, maar echt extreem gefocust op gras. Eigenlijk gewoon abnormaal. In volle draf langs de fiets weet ze nog een spriet gras te pakken.. Eigenlijk weet ze nog best van 'vroeger' dat ze niet zomaar gras mag pakken.
    Maar ze weet ook hoe lekker ze dat gras vindt, dus als we stil staan probeert ze ook direct het gras in te duiken nog voor ze stilstaat. Natuurlijk kan ik dit deels vermijden door een metertje vanaf de berm te stoppen. Maar ik zie soms mensen die zo mooi alles kunnen zonder dat een pony een hap gras pakt, dus ben benieuwd.
    Met mijn merrie heeft ook de tweede vraag te maken. Ze kan iets heel spannend vinden en RB zijn, maar toch voedsel aanpakken. Naar mijn idee is ze dan alsnog RB, maar je leest vaak dat RB-tjes niet zullen eten. In hoeverre is dit echt zo? Ik begrijp dat als ze extreem RB zijn niet zomaar eten, maar die pony van mij heeft altijd honger dus eet wel makkelijk als het aangeboden wordt. Soms als ze erg RB-introvert wordt bied ik haar bewust wat aan omdat ze daardoor de kaken ontspant. Ze wil niet altijd aannemen, maar vaak toch wel.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  2. #2
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:Pony's zien alleen maar gras.. niet RB?

    Hier bestaan alle erfranden uit gras en op de verharde delen ligt overal plukken kuilgras. Fijn wandelen met Haflingers

    Op dit moment hebben we het "niet tenzij ik zeg dat het mag"-beleid. Als zone 1 zich "per ongeluk" in een graspol of pluk kuilgras bevind, dan volgt een tap met de stick tegen zone 1. Moet zeggen dat het op dit moment heel goed gaat
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  3. #3
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Pony's zien alleen maar gras.. niet RB?

    Hoe moet ik een tap met de stick tegen zone 1 zien? Op welke plek doe je dit dan?
    En Haflingers is ook een goed voorbeeld.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  4. #4
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:Pony's zien alleen maar gras.. niet RB?

    Ik raak de neus aan met de cs, of geef een flik met mijn string (niet tegen neus) als teken dat ik het gezien heb. Verder ben ik vooral erg neutral en probeer half weggedraaid te staan en vooral niet met paardlief bezig te zijn.

    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  5. #5
    Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Locatie
    De Veluwe!
    Leeftijd
    40
    Berichten
    5.419

    Re:Pony's zien alleen maar gras.. niet RB?

    Wat volgens mij Leonie ook gedaan heeft en ik ook deels, is er een stemhulp aan vast maken. Heb je dat al geprobeerd?
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

  6. #6
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Pony's zien alleen maar gras.. niet RB?

    Ik heb nog niet zoveel geprobeerd. Met de merrie heb ik lopend niet zoveel last van gras omdat ik haar er wel uit kan houden zeg maar. Voorheen gebruikte ik ook wel een boze stemhulp als ze het wel probeerde. Nu ze sinds kort ook in volle draf gras hapt langs de fiets heb ik nog niets gedaan behalve doorlopen. Ze zit dan op een meter of 2 afstand. Nu vind ik dat nog niet zo erg als ze doorloopt. Maar het is vooral als we stilstaan dan duikt ze echt direct het gras in. Dus dan zou tappen met de stick of een stemhulp prima kunnen. Alleen stem is te weinig denk. Tappen op de neus gaat ze wel heel duidelijk op reageren denk ik.

    Met mijn jonge pony ben ik al even niet op de weg geweest. Als ik zijn aandacht erbij houdt gaat het wel. Maar als mijn aandacht verslapt is eten belangrijker. Bij hem wil ik echt leren dat hij niet mag eten tenzij ik het aangeef. In de toekomst hoop ik ook fijne ritjes met de wagen etc te kunnen maken, dan is het niet echt handig als die elke keer in het gras staat.
    Maar dan moet ik met hem eerst de friendly nog beter maken met de stick.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  7. #7
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:Pony's zien alleen maar gras.. niet RB?

    Bij Wick en Pup is soms wel en soms niet teveel ruimte om er discussie over te voeren. In jouw geval zou ik dus in de bermen niet toestaan, tenzij op een vaste plek. Cobs zijn volgens mij net als Haflingers, die blijven altijd de ruimte voor discussie opzoeken. Bij vaste afspraken waar nooit van afgeweken wordt zijn ze op hun best
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  8. #8
    Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Locatie
    De Veluwe!
    Leeftijd
    40
    Berichten
    5.419

    Re:Pony's zien alleen maar gras.. niet RB?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne
    Ik heb nog niet zoveel geprobeerd. Met de merrie heb ik lopend niet zoveel last van gras omdat ik haar er wel uit kan houden zeg maar. Voorheen gebruikte ik ook wel een boze stemhulp als ze het wel probeerde. Nu ze sinds kort ook in volle draf gras hapt langs de fiets heb ik nog niets gedaan behalve doorlopen. Ze zit dan op een meter of 2 afstand. Nu vind ik dat nog niet zo erg als ze doorloopt. Maar het is vooral als we stilstaan dan duikt ze echt direct het gras in. Dus dan zou tappen met de stick of een stemhulp prima kunnen. Alleen stem is te weinig denk. Tappen op de neus gaat ze wel heel duidelijk op reageren denk ik.
    Ik denk dat dit ook een kwestie is van fases. Bij ons het het niet zozeer 'gras' en 'hoog' als queue (maar dat maakt natuurlijk niks uit wat je gebruikt) maar een life up, 'ja' (queue) en dan volgt een tag in zijn zone 4, duidelijk aangekondigd met een lange zwiep zeg maar, als hij niet tijdig weg is van het gras heeft hij dus een aanvaring met de string werkt als een tiet
    Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

  9. #9
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re:Pony's zien alleen maar gras.. niet RB?

    Naar mijn idee is ze dan alsnog RB, maar je leest vaak dat RB-tjes niet zullen eten
    Whoopie is ook erg gefocused op gras(haflinger-gen zullen we maar zeggen ), maar ze kan ook eten als ze rb is, als er iets erg spannends gebeurd dan wil ze graag gras eten, het is een manier van spanning af laten vloeien dan maar ook een manier om zich af te sluiten als er iets engs om haar heen gebeurd, als ze echt erg rb is dan houdt het op dan wil ze ook niet meer eten en kan ze niet meer stil blijven staan.

    Ik heb nog regelmatig strijd om gras omdat ook zij op dieet is, ik heb een commando voor gras, maar ze duikt er vaak genoeg zo in,dan ga ik door mijn fases, bij mij is dat energie omhoog, op de schoft tikken en dan een flinke tik op haar oren maar zelfs daar is ze niet altijd van onder de indruk, blijft lastig.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  10. #10
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:Pony's zien alleen maar gras.. niet RB?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Naar mijn idee is ze dan alsnog RB, maar je leest vaak dat RB-tjes niet zullen eten
    Whoopie is ook erg gefocused op gras(haflinger-gen zullen we maar zeggen ), maar ze kan ook eten als ze rb is, als er iets erg spannends gebeurd dan wil ze graag gras eten, het is een manier van spanning af laten vloeien dan maar ook een manier om zich af te sluiten als er iets engs om haar heen gebeurd, als ze echt erg rb is dan houdt het op dan wil ze ook niet meer eten en kan ze niet meer stil blijven staan.

    Ik heb nog regelmatig strijd om gras omdat ook zij op dieet is, ik heb een commando voor gras, maar ze duikt er vaak genoeg zo in,dan ga ik door mijn fases, bij mij is dat energie omhoog, op de schoft tikken en dan een flinke tik op haar oren maar zelfs daar is ze niet altijd van onder de indruk, blijft lastig.
    Dat van Whoopie herken ik bij Wick ook . Wick kan echt obsessief eten, juist als ze RB is. We hebben het vaak over de "feeding frenzy", zoals piranha's dat kunnen . Totaal RB-EX of -I is er geen oog voor eten, daarvoor juist wel.

    Ik ga niet door mijn fases, ik ga van neutral naar 1 (life up; met de intentie; wat zie ik nou?)en dan super snel naar 4. Zou ik fases opbouwen, dan zouden zowel WIck als Pup fase drie incasseren voor gras of kuilgras.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  11. #11
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re:Pony's zien alleen maar gras.. niet RB?

    Met Casindy ben ik begonnen met het installeren van een graascommando. Mijn hand op haar manenkam en 'nu' zeggen. In het begin deed ik dat gewoon tegelijktijdig met wanneer zij het gras in dook, toen probeerde ik haar voor te zijn met dat commando en later hield ik haar even tegen en zei dan het commando en mocht ze en nu wacht ik met het commando tot ze netjes staat en beleefd is (2 oortjes, 2 oogjes het liefst). Dit kan ze nu aardig goed en wil ik het uitbreiden naar situaties waarin ze soms wel mag eten als we stil staan en soms niet (dus op gras staan betekent niet dat het commando ook komt).

    Succes!
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  12. #12
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Pony's zien alleen maar gras.. niet RB?

    Rianne ,maar jij leert dus vooral grazen op commando?

    Bedankt voor vele reacties.
    Fijn de bevestiging met betrekking tot RB te lezen. Mijn merrie eet als ze niet extreem RB is ook gewoon.

    Bermen wil ik inderdaad in principe gewoon niet toestaan. Alleen nog even bedenken wat ik precies ga gebruiken.
    Ik lees veel verschillende methoden.
    Hier is focus op gras ook extreem door streng dieet.
    Ik denk dat ik ook snel van een fase 1 naar 4 moet gaan voor effectiviteit.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  13. #13
    Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Berichten
    5.473
    Dagboek Berichten
    14

    Re:Pony's zien alleen maar gras.. niet RB?

    Bij mij gaat het grazen ook alleen maar op toestemming via een stemcommando, en dat heb ik ze van jongs af aan aangeleerd. Er wordt nooit gegraasd aan de hand, tenzij ik het commando geef. Ook in het stoppen ben ik heel consequent, zodra ik "kom" zeg moet het grazen direct gestopt worden en moet er netjes meegelopen worden. Zo niet, dan volgt er een tikje/zwiepje op een plek waar het paard het onaangenaam vindt. En doordat ik het consequent zo doe, heb ik eigenlijk nooit problemen op gras
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

  14. #14
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Pony's zien alleen maar gras.. niet RB?

    Mocht je paard zéér hardnekkig zijn, dan kun je de consequentie voor het toch stiekum gras snaaien wat groter maken.
    Zo incasseert Sky gerust een fase 4 om tóch even dat sprietje te pakken.
    Hij is echter ook liever lui dan moe, dus sinds kort heb ik mijn strategie veranderd in: jij ongevraagd grazen? Jij galopperen! (daar waar het kan)
    Werkt minder op de emotie en meer op het nadenken. En daarnaast ook regelmatig stukken wél laten grazen. Op commando uiteraard.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  15. #15
    Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Locatie
    Beieren (Duitsland)
    Leeftijd
    42
    Berichten
    4.614

    Re:Pony's zien alleen maar gras.. niet RB?

    Ik lees even mee want dit probleem blijft bij mij ook steeds terugkomen

    Ab kan ook eten als hij RB is. Het punt is dat als hij RB gaat grazen hij ook niet meer terug komt op de wereld zeg maar... Dus de laatste tijd vraag ik hem om niet meer te gaan eten en eerst na te denken over dat wat hij eng vindt en dan pas mag hij gaan grazen.

    Als hij LB gaat grazen en ik ga door mijn fases dan heb ik weer een ander probleem. We krijgen dan al vrij snel een strijd over het leiderschap. Dus bij mij is daar eerst nog wat aan te fiksen voordat we het grazen op commando kunnen krijgen....

    Oja David Lichmann heeft ook een podcast over het gras-probleem (met als onderwerp een fjord, hoe toevallig ). Hij zegt dat je altijd op elk moment de baas over het voer moet zijn. Dus ook over eventueel krachtvoer, hooi en andere dingen die je paard krijgt. Hij begint het oefenen niet met gras (want dat is dan meteen overal om je heen). Maar met een emmer met iets te eten. Die emmer zet je op het zand/stenen. En je gaat oefenen met het commando 'eten' en 'stoppen'.

    Eerlijk gezegd leek dit me al zo moeilijk dat ik er nog niet aan begonnen ben. Maar is waarschijnlijk wel een goed idee als ik dat eens zou gaan doen...

    Verder zag ik laatst een dvd van Caroline Resnick. En zij gebruikt 'de baas zijn over het voer' direct op het moment dat ze met een nieuw paard gaat werken om haar leiderschap vast te stellen. Zij zet een emmer met wortels in de bak en laat het paard los in de bak lopen. Ze houdt het paard weg bij de wortels, totdat zij de beslissing neemt om hem een wortel te brengen. Hij mag het niet zelf komen halen. Het paard bleef het in het begin een paar keer proberen, maar uiteindelijk stopte hij daarmee. Beetje hetzelfde principe dus.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •