Ik zag laatst een heel mooi filmpje van Leonie en Easy, waarbij Easy netjes uit het gras kwam terwijl Leonie op hem zat.
Eigenlijk heb ik twee vragen, eerst stukje achtergrond.
Mijn beiden pony's vinden gras erg lekker. Mijn LB-E jonge pony trekt gewoon op gras aan, maar slingert ook graag over de weg om alles te onderzoeken. Als hij iets spannend vindt en gras eet, dan vergeet die even de wereld om hem heen.
Hoe kan ik het beste aanpakken dat hij niet bij elke pluk gras hap zegt? Hier bestaan alle bermen uit gras, dus dat is niet handig in de toekomst. Bij hem is alles nog in beginstadium, dus ik wil het graag goed aanpakken.
Mijn merrie is veel meer RB, maar echt extreem gefocust op gras. Eigenlijk gewoon abnormaal. In volle draf langs de fiets weet ze nog een spriet gras te pakken.. Eigenlijk weet ze nog best van 'vroeger' dat ze niet zomaar gras mag pakken.
Maar ze weet ook hoe lekker ze dat gras vindt, dus als we stil staan probeert ze ook direct het gras in te duiken nog voor ze stilstaat. Natuurlijk kan ik dit deels vermijden door een metertje vanaf de berm te stoppen. Maar ik zie soms mensen die zo mooi alles kunnen zonder dat een pony een hap gras pakt, dus ben benieuwd.
Met mijn merrie heeft ook de tweede vraag te maken. Ze kan iets heel spannend vinden en RB zijn, maar toch voedsel aanpakken. Naar mijn idee is ze dan alsnog RB, maar je leest vaak dat RB-tjes niet zullen eten. In hoeverre is dit echt zo? Ik begrijp dat als ze extreem RB zijn niet zomaar eten, maar die pony van mij heeft altijd honger dus eet wel makkelijk als het aangeboden wordt. Soms als ze erg RB-introvert wordt bied ik haar bewust wat aan omdat ze daardoor de kaken ontspant. Ze wil niet altijd aannemen, maar vaak toch wel.
Bladwijzers