Sinds 6 weken hebben mijn paarden er een vriendje bij, Einar. Een ijsco/fjord ruin, die in zijn leven heeft geleerd dat lostrekken effectief is, en dat je mensen overal heen kan sleuren waar je wil. dat tenen trappen, de aandacht doet verslappen van de mensen en zo nog wat narigheid.
De huidige eigenaresse is hier erg wanhopig over. Omdat ze niets afweet van grondwerk en leerstrategiën vindt ze het prettig als ik help de scherpe randjes van zijn gedrag te halen.
Het probleem waar ik direct tegenaan loop, is dat, als hij wat onzeker wordt, maar ook als er iets interessants gebeurt of hij lekker gras ziet, hij gewoon omdraait en wegrent.
Gisteren deed hij dit diverse malen langs de weiafzetting, en toen zorgde ik dat ik met hem mee rende met druk op het touw achter zijn billen langs, net zolang tot hij stilstond en zich omdraaide.
Ik heb hiermee een licht brandwond op mijn vingers opgelopen, maar het had wel enig effect. Hij stopte er in elk geval mee...
Nu is er ook een strategie waarbij je direct loslaat en je paard laat lopen tot hij zelf aangeeft te willen stoppen. Een duidelijke "do the opposite"-strategie. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar of er hier mensen zijn die een soortgelijk probleem op deze manier hebben opgelost. ik zou dit in een roundpen bijvoorbeeld kunnen toepassen. Maar ik zou eerst even willen weten dat er mensen zijn die met deze strategie uit eigen ervaring succes hebben gehad.
Ik ben nu eenmaal dit gedrag totáál niet gewend, en voel me wat onwetend nu.
Omdat ik me onzeker voelde over mijn eigen gekozen oplossing, heb ik toen hij stopte met omdraaien, me vooral gericht op de drivinggame achterhand, in de hoop dat ik zo in de toekomst meer controle heb op het moment dat hij dénkt om om te draaien.
Aangezien hij nog geen enkele parelli-basis heeft, heeft hij nu nogal veel opposite reflex. Het moge vanzelfsprekend zijn dat ik met dit paardje natuurlijk ook de eerste 3 games ga uitwerken. maar het omdraaien doet hij al nog vóór ik die kans krijg zo'n beetje...
Bladwijzers