Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Altijd eerst Online/Liberty voor zadelen?

Forum Meubilair MissMaris's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2010
    Leeftijd
    40

Altijd eerst Online/Liberty voor zadelen?

Ik was benieuwd of jullie altijd eerst spelen/opwarmen met je paard voordat je opzadelt?

Laatst zat ik te overdenken dat ik het vrij logisch vind dat ik dat doe en dat het bij ons nog relatief in de beginfase is, maar dat het misschien best kan zijn als je op een dusdanig niveau/connectie/punt bent dat je wellicht gelijk kan zadelen? Of warmen jullie alsnog altijd eerst op alvorens te zadelen?

Het leven van de man-van-een-paardenmeisje: https://www.facebook.com/jurgen.keejos

Re:Altijd eerst Online/Liberty voor zadelen?

Ik doe dat wel omdat ik dan met opzadelen en daarna dus ook veel meer connectie kan behouden.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair Rebbel's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    17

Ik doe dat met Phenix niet, en dat is niet altijd even handig.
    Er vorige week (na 2 fiets incidenten en de realisatie dat ik te 'makkelijk' geworden ben met hem) weer mee begonnen, en dat doet hem veel goed
    Always put the relationship first!

Actief Forumlid Eefje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2009
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    90

Voor het opzadelen speel ik lang niet altijd, voor het opstappen echter wel.
    Zowel Sky als Misa hebben geen issues met het zadel, ik kan me voorstellen dat als je paard dat wel heeft dat het dan verstandiger is om eerst wat meer connectie op de bouwen. Meestal ga ik poetsen en zadelen, en daarna een stuk wandelen of even spelen, als we daarna connectie hebben en hij rijbaar is stap ik pas op (soms dus ook niet).
    www.eenehorsemanship.nl
    Lessen Natural Horsemanship omgeving Twente

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Verschillend.

Graag zou ik Wonder aan allerlei situaties willen laten wennen. Dus opzadelen in de box bij hooi, of in het gangpad gewoon stil staan. Ook zadelen we wel eens op in de bak of in de wei.

Voor mij is het overigens vaak wel beter eerst te spelen zonder zadel omdat ik wat te rechtlijnig ga denken.
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Ik doe dat net als Eefje . Ik zadel op, ga de bak in en gebruik online spelen om te zien of ik al wel op kan stappen, en als beweging tussen het aansingelen door.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Leeftijd
    39
    Dagboek Berichten
    19

Meestal wel, Wico kan ik zo opzadelen. Vaak begin ik toch online en tegenwoordig komt er van opzadelen vaak niks meer (omdat ik dan op de grond plezier met hem heb)
    Takoda doe ik soms een dekje en hij heeft 1x een pad met singel aangehad, maar altijd na spelen.
    Astrid krijgt voorlopig enkel een dekje en dan nog enkel op de goede dagen.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Bienie
    Guest

Ik rij nog niet maar ik denk wel dat ik het zou doen.
    Ik ben nu nog maar net begonnen maar ik merk dat ik na het spelen met hem echt een connectie heb, hij gedraagt zich daarvoor ook braaf, gaat ook prima, maar na het spelen kunnen we gewoon veel meer, of zo voelt het voor mij toch. Dus om dat gevoel te krijgen/te behouden zou ik dat toch wel altijd meenemen (moest het er ooit van komen dat ik nog ga rijden). Dit wel met Boke, met Cobe weet ik het nog niet goed, daar moet ik nog eens wat meer mee spelen om te zien of ik dan dezelfde connectie achteraf heb

Forum Meubilair gaya1's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2011
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    105

Ik speel wel eerst online, aangezien tris een zadel isseu heeft zoek ik eerst naar ontspanning online.
    Meestal is het zadel dan ook een minder probleem dan dat ik het er meteen op leg, hoewel het probleem niet oplost is de reactie wel minder.

Maar soms doe ik het ook gewoon op stal als ik met stalgenoten die geen NH doen een duinrit ga maken, patty doet het wel weer in stal.
    Tristan heeft mijn gebracht waar ik nu ben, Falcon zal mijn verder begeleiden in het heden.

Er kunnen spelfouten in mijn posts zitten, ik ben ermee bezig.

Graag NIET mijn fouten in forumbloopers zetten, het is voor mijn al moeilijk genoeg om dyslect te zijn en de dingen niet te zien. BEDANKT!!

Forum Meubilair Wendela's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    42

Nee dat doe ik niet. Ab wordt daar ook niet Rb van, want hij heeft geen zadel-issues. Maar ik heb dan eigenlijk ook niet echt connectie. Het is nogal mindless zadelen. Daarom ben ik met het zadel-jezelf-spelletje begonnen zodat we tijdens het opzadelen al connectie hebben.

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Ik doe dit echt altijd. Speel altijd On Line vóór het opzadelen en ook na het zadelen. Niet alleen om te kijken of Droo echt helemaal oké is om erop te gaan (heb dat voornamelijk van mijn vorige paard geleerd en dat is een gewoonte geworden) en idd ook voor connectie. Het rijden zelf gaat ook een stuk makkelijker afhankelijk van hoe lang ik op deze manier Droo opwarm Set it up for succes dus
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Toen hij nog in de beleerfase was, deed ik dat wel altijd. Zadelde hem daarna at liberty op. Niet kunnen zadelen = nog niet oke. Een zadel betekend voor hem: rijden.. Dus als het zadel erop mag, dan ik ook. Nu staat hij altijd vast als ik zadel. Als we naar de poetsplaats lopen, ligt het zadel daar al in beeld. Ik laat hem er altijd wel aan ruiken en kijk naar zijn reacties. Ook voor het opzadelen check ik dat. En dan loop ik naar het opstapkrukje en klim erop. Ik rij niet heel veel, dus hij vind het gelukkig altijd wel leuk!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door promptertje
    Ik doe dat net als Eefje . Ik zadel op, ga de bak in en gebruik online spelen om te zien of ik al wel op kan stappen, en als beweging tussen het aansingelen door.
    Ik ook, precies zo!
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

opzadelen is een friendlygame. Dus met opzadelen heb ik game 1 in het grondwerk alvast te pakken
    Met opstijgen doe ik eigenlijk altijd even wat pre-flight checks. Als alles lekker loopt, zijn we daarmee binnen 2 minuten klaar.
    Maar goed, er zijn ook dagen bij dat de friendlygame-opzadelen al mislukt, dus dan blijven we daarmee bezig en blijft het daarbij.

Het zadelen en poetsen en aansingelen in fases zie ik ook als online even opwarmen. Het zijn spelletjes. Het hangt van de dag af of ik het nodig acht om eerst wat meer de voeten van de vloer te doen voordat ik veilig kan opstappen. Meestal is het niet nodig.
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten