Hallo allemaal
Alvast bedankt als je moeite neemt om mijn verhaal te lezen.
Ik heb sinds zondag een jaarling, eigenlijk 11 maanden, en ik doe Parelli met haar. Dit was al jaren mijn droom, om Parelli te kunnen doen en een eigen paardje te hebben.
De Friendly Game en Porcupine Game gaan al best goed, achterwaarts, voorhand- en achterhand wijken, gaat allemaal prima! maar...
De Friendly Game en Porcupine Game heb ik tot nu toe in de wei gedaan, om vertrouwen met haar op te bouwen, alleen wilt ze namelijk de wei niet uit, ik krijg haar echt niet mee, ze durft gewoon niet bij de andere paarden weg.
Met heel veel gedoe en getrek en gevecht, met een hengstenketting enz lukt het dan met veel moeite om haar naar de paddock te krijgen, als het dan al lukt...
De weide is namelijk best wel een stukje lopen, gewoon een graspad, niet over de weg en op hetzelfde terrein, maar ze wilt gewoon niet mee, ze loopt te trekken en te hinniken naar de andere paarden, en wilt ook nog wel eens de lucht ingaan of een spurt nemen tussendoor.
Bij de fokker is ze ook NOOIT alleen uit de wei geweest, dus ze is het niet gewend, maar ze moet nu verplicht elke dag uit de wei omdat ze een wondje aan haar kroonrand heeft, wat goed schoongemaakt moet worden, en dat gaat niet op de wei...
Nu mijn vraag hoe ik dit op zou kunnen lossen, hengstenkettingen enz zijn helemaal niet mijn manier van omgaan met een paard, maar ik heb gewoon nu geen andere keus omdat ze de weide uit MOET elke dag.
Ik zou het ook leuk vinden als ze gewoon normaal meeloopt en dat ik met haar grondwerk in de paddock kan doen in plaats van in de wei met de andere paarden, maar het gaat gewoon zo lastig...
Wat denken jullie? Moet ik haar gewoon aan kettingen mee blijven nemen en hopen dat ze vanzelf minder lastig wordt uit de wei of moet ik het anders aanpakken?
Iemand een idee?
Bladwijzers