Ik ben benieuw hoe anderen hiermee om zouden gaan: Want ik weet soms niet zo goed wat ik zal en kan doen met de situatie in onze wei.
Situatie is alsvolgt:
Ik heb een kudde van 2 paarden en 3 shetlanders op ruim 3 hectare grond staan (op de Veluwe). Grond bestaat vooral uit grasland en stukken bos. De grond is dit voorjaar bemest en het gras groeit enorm.
Ik heb de weides (het waren nl 3 grote weides in totaal) al verdeeld in kleinere stukken om op die manier weidebeleid te kunnen doen. Ik bedoel hiermee dat ik kan bepalen welke stukken ik open zet en welke ik dicht laat. Ik heb een track gemaakt langs de linkerkant van de weides. Ik heb een waterpunt aan 1 kant van het land, zodat ze zoveel mogelijk beweging krijgen als nu mogelijk is.
Ik ben begonnen met het uitproberen van strookbegrazing in 1 van de weides, wat op zich goed werkt, alleen heb ik dus zoveel gras dat ik eigenlijk gewoon teveel heb voor mijn gevoel. Ik hoorde recentelijk dat er een grote kans is op rotting van het gras, als ik het gras niet voldoende laat afgrazen voor juli.
Ik zie sommigen van de paarden echt te dik worden en ik weet eigenlijk ook dat zoveel gras op zich zo wie zo niet perse goed is.
Daarbij zijn 2 van de shetties ook hoefbevangengevoelig en heb ik die nu al een paar weken in de bak staan op hooi.
Een belangrijk detail om te weten is dat ik de grond in bruikleen heb na overlijden van de eigenaar (zo ben ik ook aan de paarden gekomen; zie dagboek voor meer info)) en familie weet nog niet wat ze met de grond willen. Hierdoor kan ik helaas niet teveel toekomstplannen maken en investeringen voelen dubbel, omdat de grond niet van mij is en ik niet teveel kan veranderen.
De kudde groter maken met eventuele pensionpaarden is voor nu geen optie, omdat de familie dat nu nog niet wil.
Wat zouden jullie doen? I need some inspiration .
Dank jullie wel alvast voor het meedenken!
Bladwijzers