Hallo allemaal,
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij het volgende probleem:
Eerst even een korte situatieschets:
Dimma is half april verhuist naar mijn instructrice. Ze heeft Stalla achtergelaten op haar vorige plekje. 's Nachts stonden ze al apart, maar overdag dronk Stalla nog wel. Dimma was het goed zat, maar liet het wel steeds toe. De reden van deze fysieke scheiding. Bovendien wilde ik wat meer tijd/ruimte creëren om het inrijden op te pakken. Aangekomen bij de nieuwe plek zette Dimma gelijk de kudde onder vuur. De volgende ochtend gingen ze in het gras, wat Dimma lange tijd heeft gemist. Hier stabiliseerde de kudde en deed Dimma geen moeite meer om leidende merrie te worden. Ze liet het kaas niet van haar brood eten, maar schikte haar wel netjes. Voor de nacht werd besloten om haar op stal te zetten. Dit pakte zeer goed uit, want door alle nieuwe indrukken etc. ging ze voor het eerst sinds tijden liggen. De boer zet haar zodra hij uit bed is al in de bak, waar geen gebruik van wordt gemaakt, dus daar groeien ook nog wat grassprieten. Rond 11u gaat ze dan naar de wei, waar de kudde van de instructrice dan ook staat. Er is een buitenring en middenin hoog gras, waarvan de bedoeling is dat ze dat een uurtje per dag mogen eten.
Dan nu het probleem:
Dimma laat zich niet tegenhouden door de omheining/draden. In de bak is een hoog draad, maar onder is open, zodat de schapen in het weiland naar de bak kunnen om daar tegen de stalmuur een schaduwplekje te kunnen opzoeken. Dit dichtmaken is dus geen optie, want dan hebben de schapen deze optie niet meer.
De binnenring in de weiland is met prikpalen afgezet die alleen aan de bovenkant een ring hebben waar het lint doorheen zit. Lager spannen is dus onmogelijk, extra draad erbij betekend een behoorlijke investering in nieuwe palen en extra draad. 1 draad op lagere lengte is ook geen optie, want de friezen gaan er dan overheen eten.
Ik hoop dat jullie mee willen denken in een (bij voorkeur blijvende) oplossing om Dimma respect voor het draad bij te brengen.
Wat we al gedaan hebben:
Er is een extra stroomapparaat op de binnenring van de wei geplaatst. Er is gecontroleerd of er stroom op staat en dit is het geval. Omdat er nog kinderen op het terrein rondlopen is er wel een veilige hoeveelheid gekozen en niet een "je ziet zwart als je een schok krijgt" hoeveelheid.
Om er zeker van te zijn dat Dimma een schok zou krijgen heeft ze nu een week rondgelopen met een ijzeren antenne op haar hoofd/ aan het halster en een longeerband met hetzelfde systeem. Zodra ze onder het draad doorduikt krijgt ze een schok. Toch houdt dit haar niet tegen en beslist ze continu waar ze staat. Dit wijkt altijd af van waar ze neergezet wordt. In het hoge gras loopt ze naar de buitenring, waar wel gras groeit, maar minder. Of ze verlaat de kudde om in haar uppie het grote weiland te ontdekken. Als ze in stuk a gezet wordt moet zij in b. Het ligt er dan dus niet meer aan dat ze minder gras krijgt, want a en b hebben dezelfde hoeveelheid.
Op dit moment zijn we behoorlijk ten einde raad, want de ijslander die absoluut niet in het volle gras kan vanwege zijn gezondheid begint het trucje nu ook af te kijken. Bovendien heeft Dimma een enorme inhaalslag gemaakt en is ze nu eindelijk mooi op gewicht, maar door deze acties heeft ook zij al diverse tekenen dat ze teveel rijk gras binnenkrijgt. Er moet dus op korte termijn iets veranderen, anders moet ze daar nu al weg en dat zou ik heel erg jammer vinden, maar ik denk Dimma ook. Sinds de verhuizing is ze veelvuldig aan het spelen met de andere paarden. Kan ze uren gras eten en is ze dagelijks in handen i.v.m. het verplaatsen. Daarbij komt nog dat ze 2x in de week een buitenritje maakt, waar ze ook helemaal van opleeft.
Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat de situatie daardoor wel duidelijk is. Mochten er nog vragen zijn of aanvullingen nodig dan hoor ik dat graag.
Bladwijzers