Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Verzameling en stelling met touwhalster?

  1. #1
    Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Berichten
    1.625
    Dagboek Berichten
    1

    Verzameling en stelling met touwhalster?

    Ik ben een NH groentje, dus sorry als ik domme vragen stel...maar rijden jullie allemaal met doorhangende teugels als je met touwhalster rijdt? Ik heb mijn paard nu een paar keer met touwhalster (LibraRB) gereden. Als ik met losse teugels (dus geen spanning op de teugels) rijdt kan ik op zich wel op mijn zit&stem sturen en overgangen maken, maar mijn paard gaat zo recht als een plankje de bocht om (geen stelling) en zijn achterhand gebruikt ie echt totaal niet. Is dat bij jullie ook zo? Wat doe je eraan?

  2. #2
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Verzameling en stelling met touwhalster?

    Heel goed leren om op je zit te sturen, juist dan kan je paard heel mooie ronde bochten maken . Je zou bijvoorbeeld les kunnen nemen in centered riding, daarbij doe je veel met je energie en je zit.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  3. #3
    Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Alphen aan den Rijn
    Berichten
    348

    Re: Verzameling en stelling met touwhalster?

    Klaus Ferdinand Hempling rijdt met losse teugels een verzameld paard. Helaas heb ikzelf dat nog niet bereikt.

    Ik rij zelf, als ik met een touwhalster rij, altijd met loshangende teugels. Ik vraag echter wel stelling als ik een figuur rijd.

    Om de achterhand te aktiveren zou je achterwaarts kunnen vragen en daarna voorwaarts.
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

  4. #4

    Re: Verzameling en stelling met touwhalster?

    ik heb ook centered riding les. ik rij ook met touwhalster en leer mijn paard te verzamelen met loshangende teugels en dit gaat erg goed!

    Als je op deze website kijkt: http://www.centeredriding.org/searchinstructors.asp dan kun je kijken of er een CR instructrice bij jou in de omgeving zit. CR is echt een aanrader! Als je er nog niet zo bekend mee bent, kun je in de bieb ff deboeken van Sally Swift 'centered riding' 1 en 2 halen. Echt top!
    succes!
    Leef Lente Momenten!

  5. #5
    Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Berichten
    1.625
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Verzameling en stelling met touwhalster?

    Bedankt voor alle tips!Ik zal idd even in de bieb kijken of ze boeken van Sally Swift hebben. Ik had wel al Het paard als partner, van Elma Middel en Marike Coverdale geleend, daar staat ook een hoofdstuk in over Sally Swift, maar die heb ik nog niet gelezen (ga ik nu gelijk doen!).

  6. #6

    Re: Verzameling en stelling met touwhalster?

    Hi (made)lon

    nelleke Deen is centered riding instructrice (woont in Nootdorp)... tegen de tijd dat ik op Eagle kan rijden wil ik les van haar gaan nemen... misschien kunnen we het combineren... ik weet dat annemiek dat ook wel ziet zitten...

    gr marja

  7. #7
    Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Berichten
    1.625
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Verzameling en stelling met touwhalster?

    Hoi Marja,
    Dat lijkt me een goed plan! Op het moment werk ik heel weinig omdat ik bezig ben met mijn scriptie en die zo snel mogelijk af wil hebben, dus weinig geld voor lessen...maar als het goed is ben ik over een maand of 2 klaar en heb ik hopelijk wat meer te besteden!
    Groetjes!

  8. #8
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: Verzameling en stelling met touwhalster?

    Ik vind voorlopig stelling en verzameling nog niet belangerijk. Mn paard mag eerst zelf uitvogelen hoe hij het makkelijkste mij kan dragen zonder dat ik me ga bemoeien met HOE hij het doet. (zo veel paarden zie ik wel in de krul lopen, maar tegelijkertijd moeite hebben met hun evenwicht... :/)
    En ik denk dat dat ook de bedoeling is van het touwhalster. Als mn paard en ik het er goed genoeg van afbrengen, zullen we een overgang maken naar een bitloos hoofdstel of een bit.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  9. #9
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    44
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Verzameling en stelling met touwhalster?

    Ik ben het met Pais eens, die verzameling en stelling komen echt vanzelf wel. Heb dit zelf al heel eventjes mogen meemaken in galop, en mijn paard deed dit geheel uit haar zelf! Dat is echt een geweldig gevoel, want het voelt zo ontzettend licht. Gewoon op touwhalster, loshangende teugeltjes en een paard wat zichzelf verzameld...echt een droom. Smaakt naar meer, maar mijn paard is nog vrij jong en heb liever dat ze het zelf aangeven dan dat ik te veel ga forceren op dit moment

    Centered Riding is inderdaad een hele goede tip, dat helpt goed om je paard lekker ontspannen te krijgen wat nodig is voor stelling en verzameling...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •