Hallo allemaal,
Hopelijk kunnen jullie mij iets uitleggen. Ik heb nou 2 x wat Parelli-oefeningetjes gedaan met mijn paard. Friendly gaat erg goed en porcupine ook al aardig. Ik vind alleen iets niet logisch: in 'de boekjes' staat dat je om je paard een paar stapjes met de voorhand te laten zetten, je met de stick moet 'duwen' (uiteraard eerst hair, dan skin, etc.) op de plek achter de kaak (dus overgang hoofd-hals). Maar ik vind dat eigenlijk niet logisch, en mijn paard zo te merken ook niet echt. Wat doet ze namelijk? Héél mooi d'r hals buigen, héél ver, maar zonder een stap te verzetten. (Uiteindelijk zet ze die stap wel, bij fase 4, maar het zette me aan het denken). Is het eigenlijk niet logischer om te 'mikken' op de schouder als je de schouder wil verplaatsen en te mikken op deze overgang hoofd-hals als je de hals wil inbuigen? Als ik op d'r schouder mik stapt ze vrijwel meteen een pas met d'r voorhand opzij. Als je dit op deze manier 'gescheiden houdt' kan je ook meteen mooi onderscheid maken tussen voorhand bewegen zonder buiging van de hals en mét, zou ik denken. Er zal wel een reden voor zijn om het op deze specifieke manier aan te leren, maar wat is die?
Alvast bedankt!
Bladwijzers