Van een afstandje lijkt mijn wei mooi: er staan diverse soorten gras in bloei en er groeien allerlei (on)kruiden (veel paardenbloemen, klein beetje boterbloem, paar brandnetels en distels, en dan nog van alles waarvan ik niet weet wat het is...). Maar als ik er doorheen loop, zie ik dat helemaal niet zo groen is als het lijkt; er 'groeit' heel veel geel gras dat ook niet echt hoog wordt. Er is maar weinig echt mooi, groen gras.
Het gras is niet vergeeld door vochtgebrek (het regent al weken zowat elke dag) en ook niet doordat het verstikt wordt door andere planten.
Ik denk zelf aan een gebrek aan het één of ander.
Maar wat?
En is het belangrijk om te gaan bemesten om dit tekort dan weer aan te vullen? Dit jaar heb ik niet bemest en wat er hiervoor is gebeurd met het land weet ik niet, ik woon hier pas sinds januari. Wel weet ik dat het overbegraasd geweest is.
Ik zit op zandgrond met een klein deel veen of klei ofzo erin, wat precies weet ik niet maar het is geen 100% zand. De grond is zelfs met de vele regen van de afgelopen weken mooi droog en zeker niet blubberig.
Op zich heb ik nog gras zat voor mijn 2 IJslanders, Menglöd is zelfs zodanig dik dat ze maar 2 uurtjes per dag op de wei mag. Voor de rest lopen de paarden op de paddock en de track, waar gemilimeterd gras groeit (wel groen).
Dat het gras op de wei niet zo goed groeit is op zich dus geen probleem in de zin van dat ik te weinig heb, maar ik ben wel bang dat er wellicht tekorten of een onbalans in zit, die zijn weerslag zou kunnen hebben op mijn paarden. En het is jammer dat ik niet kan hooien, want de paarden blijken echt meer dan genoeg te hebben aan de helft van de wei en als de boel beter zou groeien, had ik de andere helft kunnen hooien. Maar dan moet het wel gezond gras zijn natuurlijk.
Is er hier iemand die weet wat vergeling van het gras veroorzaakt, en wat je eraan zou kunnen doen?
Bladwijzers