Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 29

Topic: gras is gedeeltelijk geel, wat komt het tekort???

  1. #1
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    gras is gedeeltelijk geel, wat komt het tekort???

    Van een afstandje lijkt mijn wei mooi: er staan diverse soorten gras in bloei en er groeien allerlei (on)kruiden (veel paardenbloemen, klein beetje boterbloem, paar brandnetels en distels, en dan nog van alles waarvan ik niet weet wat het is...). Maar als ik er doorheen loop, zie ik dat helemaal niet zo groen is als het lijkt; er 'groeit' heel veel geel gras dat ook niet echt hoog wordt. Er is maar weinig echt mooi, groen gras.
    Het gras is niet vergeeld door vochtgebrek (het regent al weken zowat elke dag) en ook niet doordat het verstikt wordt door andere planten.

    Ik denk zelf aan een gebrek aan het één of ander.
    Maar wat?
    En is het belangrijk om te gaan bemesten om dit tekort dan weer aan te vullen? Dit jaar heb ik niet bemest en wat er hiervoor is gebeurd met het land weet ik niet, ik woon hier pas sinds januari. Wel weet ik dat het overbegraasd geweest is.

    Ik zit op zandgrond met een klein deel veen of klei ofzo erin, wat precies weet ik niet maar het is geen 100% zand. De grond is zelfs met de vele regen van de afgelopen weken mooi droog en zeker niet blubberig.

    Op zich heb ik nog gras zat voor mijn 2 IJslanders, Menglöd is zelfs zodanig dik dat ze maar 2 uurtjes per dag op de wei mag. Voor de rest lopen de paarden op de paddock en de track, waar gemilimeterd gras groeit (wel groen).

    Dat het gras op de wei niet zo goed groeit is op zich dus geen probleem in de zin van dat ik te weinig heb, maar ik ben wel bang dat er wellicht tekorten of een onbalans in zit, die zijn weerslag zou kunnen hebben op mijn paarden. En het is jammer dat ik niet kan hooien, want de paarden blijken echt meer dan genoeg te hebben aan de helft van de wei en als de boel beter zou groeien, had ik de andere helft kunnen hooien. Maar dan moet het wel gezond gras zijn natuurlijk.

    Is er hier iemand die weet wat vergeling van het gras veroorzaakt, en wat je eraan zou kunnen doen?

  2. #2
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re:gras is gedeeltelijk geel, wat komt het tekort???

    Kan je dan niet het beste een grondmonster nemen en dat (laten) analyseren? Dan weet je presies wat er mist en wat er nodig is om dat op te lossen.

    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  3. #3
    Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Matrei in Osttirol - Oostenrijk
    Leeftijd
    49
    Berichten
    3.203
    Dagboek Berichten
    7

    Re:gras is gedeeltelijk geel, wat komt het tekort???

    Ik zou denk ik een keer goed laten maaien en bemesten en dan kijken wat er omhoog komt en dan eventueel een bodemmonster nemen.

  4. #4
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:gras is gedeeltelijk geel, wat komt het tekort???

    Ja een bodemmonster laten nemen heb ik ook al overwogen. Maar ik meende ooit eens ergens gelezen te hebben over tekorten in de grond, en welke verschijnselen dit dan geeft in de groei en kleur van het gras. Ik was benieuwd of iemand misschien weet wat maakt dat het zo gelig wordt (want ik heb geen flauw idee meer waar ik het gelezen had, en google hielp niet).

  5. #5
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:gras is gedeeltelijk geel, wat komt het tekort???

    Nadeel is dat geel worden een tekort kan betekenen, maar ook een overschot.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  6. #6
    Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Matrei in Osttirol - Oostenrijk
    Leeftijd
    49
    Berichten
    3.203
    Dagboek Berichten
    7

    Re:gras is gedeeltelijk geel, wat komt het tekort???

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Ja een bodemmonster laten nemen heb ik ook al overwogen. Maar ik meende ooit eens ergens gelezen te hebben over tekorten in de grond, en welke verschijnselen dit dan geeft in de groei en kleur van het gras. Ik was benieuwd of iemand misschien weet wat maakt dat het zo gelig wordt (want ik heb geen flauw idee meer waar ik het gelezen had, en google hielp niet).
    Bij een teveel of te weinig aan vocht of voeding wordt gras geel, maar er zijn vast nog meer oorzaken.

  7. #7

    Re:gras is gedeeltelijk geel, wat komt het tekort???

    hmm is zeker niet zo van een afstand te zeggen wat er nu precies aan mankeert. Bij een bodemmonster speel je op zeker.
    je kan wel zeggen van als het gras geel wordt heeft het X te kort, maar wie weet is dat bij jouw niet het geval en ga je iets toevoegen wat geld kost maar niets oplevert. Dat is 2 kanten op niet verstandig

  8. #8
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:gras is gedeeltelijk geel, wat komt het tekort???

    Het gras wat in bloei staat neigt naar geel in plaats van groen, zeker als het bijna uitgebloeid is en aan het afsterven is. Een overmaat aan vocht geeft geel gras, gras dat bloeit en te nat is (bijvoorbeeld overvloedige regen) gaat richting rotten (dus geel), net zoals uitgeputte bodems op termijn geel gras geven. Zonder foto (en dan van bodem tot top gras) kan ik er weinig van zeggen .

    Zonder foto denk ik een combinatie van deze factoren, in elk geval eens goed bemesten na het maaien kan geen kwaad voor je gras. Tenzij je veel (on)kruiden die van enorm schrale bodems houden (denk dan aan alles wat groeit op braakliggende terreinen zoals klaprozen, koolzaad, brandnetels en kruiskruiden) wilt hebben .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  9. #9
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:gras is gedeeltelijk geel, wat komt het tekort???

    Ja dat bloeiend gras geel kan worden snap ik, maar het gaat (ook) om het gras dat niet bloeit.
    Het heeft wel heel veel geregend maar de regen zakt hier ook snel weg; het gras staat eigenlijk nooit onder water. Kan het dan tocht te nat zijn?
    Dat de wei uitgeput is, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Er hebben voor wij hier kwamen 7 paarden op gelopen en het is maar een stuk van 6000 m2, dus het is aardig overbegraasd geweest. En gezien de situatie van de bewonders voor ons, verwacht ik niet dat er op een manier bemest is die geld gekost heeft.

    Waarom is maaien belangrijk?
    Ik hoopte eigenlijk dat de paarden de boel nog wel op zouden eten. Om te maaien moeten er zware machines over het land en ik heb begrepen dat dat niet goed is voor het bodemleven omdat de machines de bodem dichtdrukken.
    Qua onkruid valt het nog wel mee; er groeit wel van alles maar dat wordt deels ook door de paarden gegeten, zoals de paardenbloemen, en daar ben ik dus wel blij mee. Ik wil mijn land graag biologisch beheren dus wat mij betreft hoeft het ook geen strak groen biljartlaken te worden. Maar het moet wel gezond gras en kruiden leveren natuurlijk.

    Ik zal eens kijken of ik er een goede foto van kan maken!

  10. #10
    Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    Matrei in Osttirol - Oostenrijk
    Leeftijd
    49
    Berichten
    3.203
    Dagboek Berichten
    7

    Re:gras is gedeeltelijk geel, wat komt het tekort???

    Paarden eten selectief door het een keer te maaien krijgt het gras weer meer kans.
    6000m2 kun je ook prima maaien met een (motorische) handgrasmaaier, wellicht kun je die een keer lenen van buren.
    Veel Duitsers hebben zo'n ding want die zijn gek op grasmaaien hahaha. Hier in Oostenrijk doen ze stijle berghellingen ermee gaat best vlot.

  11. #11
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re:gras is gedeeltelijk geel, wat komt het tekort???

    Het kan dan inderdaad alsnog komen door nattigheid, tussen de lange stengels komt amper zon en wind, dus droogt het trager .
    Of de paarden het nog op gaan eten weet ik niet, wel weet ik dat ze waarschijnlijk "bossen" zullen laten staan. Die bossen zijn plekken in de wei waar ze niet eten, wat je grasmat en wei niet ten goede komt. Denk maar aan mestplekken die vaak niet begraasd worden en de in de herfst en winter rottende massa die de platen daar achterlaten. Dat heeft ook het jaar erna tot gevolg dat die plek niet begraasd wordt en vaak groter wordt.
    Juist voor je bodemleven is het maaien dus wel fijn, je voorkomt dat je bodem amper licht en lucht krijgt. Over de schade aan het bodemleven door de zware machines zou ik me weinig zorgen maken. Onze weides hebben een rijk bodemleven, ook al gebruiken we zware machines. Wat wel erg fijn is voor weides is ze "slepen" in het voorjaar en in het najaar. De meeste mensen denken dat dit alleen voor het verspreiden van mestplekken bedoeld is, maar juist door de slepen verwijder je oude grasresten, mos en andere ongewenste zaken uit je grasmat, zodat deze meer lucht en licht kan pakken (verticuleren).

    En nee, ik zou ook geen biljartlaken als wei willen. Ik ben ook gek op mijn paardenbloemen en andere nuttige zaken die er groeien, zo ook mijn man en zwager. Biljartlakens hebben geen variatie in gewas en juist die variatie maakt dat dieren de mogelijkheid hebben om te kunnen pakken wat ze nodig hebben .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

  12. #12
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:gras is gedeeltelijk geel, wat komt het tekort???

    Er groeit dus wel van alles, maar vooral ook heel veel wat taaiere soorten gras (geen idee hoe die soorten heten):



    Er zitten ook plekken tussen waar amper wat groeit:



    Atli en Menglöd vinden er toch nog wel zat te eten:



    Het gele laat zich wat lastig fotograferen maar hier zie je er wel iets van:



    en hier ook:





    Er zullen ongetwijfeld wel wat bossages overblijven in het najaar, maar ik had het plan om die met de bosmaaier te maaien (of beter gezegd: manlief dat te laten doen ).
    Misschien maar eens kijken of er ook maaiers zijn die achter de quad kunnen, dat lijkt manlief wel leuk. Dan kan wel de hele wei een keer gemaaid worden. Maar wat doe ik dan met het maaisel? Er zitten best wel lange stukken bij, als ik dat laat liggen gaat het rotten. En alles eraf harken is ook nogal een klus!

    Sleepdingessen voor achter de quad heb ik wel al gezien, misschien is dat dan toch wel handig...

    Overigens waren er ook heel veel beschimmelde delen, toen ik hier in januari kwam. Ik denk dat dat kwam doordat er vanaf het najaar geen paarden meer op het land waren geweest, en het gras nog vrij lang was toen het de winter in ging. Veel delen waren plat gaan liggen en gaan schimmelen.

  13. #13

    Re:gras is gedeeltelijk geel, wat komt het tekort???

    Marja is een loonwerker geen optie, hier maaien ze 1ha voor een paar tientjes, dat ben je denk ik al aan benzine kwijt in je quad.
    Om over de tijd maar niet te praten. Of misschien een paar schapen lenen van iemand.

    Helaas verder geen advies voor je.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  14. #14
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re:gras is gedeeltelijk geel, wat komt het tekort???

    Maar wat gebeurt er dan met het maaisel? Blijft dat liggen of neemt die loonwerker dat mee (lijkt me niet eigenlijk...)?

  15. #15

    Re:gras is gedeeltelijk geel, wat komt het tekort???

    loonwerker neemt dat inderdaad niet mee.
    jou gras ziet er beetje hetzelfde uit als bij mij het voorste stuk(vele soorten), maar ik heb geen gele stukken.

    wat je kan doen is met blad blazer alles op een hoop blazen maar dat is ook een heel klus,
    of misschien een boer met een opraap wagen ?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •