Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: Wie weet welk onkruid dit is....

  1. #1
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Wie weet welk onkruid dit is....

    Ik heb verschillende soorten onkruid in mijn wei en weet inmiddels van alles wat het is, maar deze kom ik maar niet achter.

    Het lijkt op de bijvoet die in de wei staan, maar dan is de stengel gewoon felgroen ipv rood-achtig en deze plant geurt nog iets sterker dan de bijvoet. Het is dus geen varen, want het is duidelijk 1 groot blad ipv kleine blaadjes zoals bij de varen.

    Wie kan mij verder helpen? Ik heb op die onkruid determinerings-site de gegevens ingevuld, maar kreeg geen bevredigend resultaat zoals bij de andere planten..



  2. #2

    Re:Wie weet welk onkruid dit is....

    Het kan Absint Alsem zijn, lijkt erg op de bijvoet, maar idd veel aromatischer en niet het rood in de stengel.
    Krijgt het bloemen? Lijkt ook beetje op boerenwormkruid, die krijgen gele bloemetjes.

  3. #3
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Wie weet welk onkruid dit is....

    Geen van deze planten krijgt nog bloemetjes terwijl de bijvoet dat al wel heeft (dat grijzige) maar deze kwamen ook wat later op.
    Ik ga de door jou genoemde dingen even opzoeken. Bedankt vast

    edit: als ik de foto's op googlemaps bekijk lijkt het qua kleur en blad niet helemaal op absintalsem dus ik denk dat dat het niet is..

  4. #4
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Wie weet welk onkruid dit is....

    Het lijkt qua blad inderdaad erg op boerenwormkruid alleen lijken de meeste stengels op internet daarvan ook rood te zijn?? En deze plant lijkt op korte termijn nog niet zo van plan om te bloeien nog geen teken van knoppen aan het uiteinde...

  5. #5

    Re:Wie weet welk onkruid dit is....

    Absint heeft echt een zeer specifieke geur en smaak, beetje muntig en tintelend. Kun je gerust proeven
    Denk dat dat de doorslag geeft of dat het wel of niet is.
    Boerenwormkruid bloeit op het moment weelig, dus kun je vast ergens vinden om te vergelijken!

  6. #6
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Wie weet welk onkruid dit is....

    Ik weet inmiddels wel zeker dat het boerenwormkruid is en ga morgen de delen waar ze voorlopig niet op komen de delen waar het staat spuiten. Ik zou liever geen gif gebruiken maar uitsteken schijnt echt niet te werken

    Gelukkig is het niet heel veel en eten de paarden er tot nu toe geen hap van.

  7. #7
    Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Locatie
    Noord-Holland, Egmond
    Leeftijd
    49
    Berichten
    8.755
    Dagboek Berichten
    69

    Re:Wie weet welk onkruid dit is....

    Boerenwormkruid is toch niet giftig voor paarden? Kan me indenken dat je ze wilt beperken omdat ze ze niet eten, maar gevaarlijk zijn ze niet.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

  8. #8
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Wie weet welk onkruid dit is....

    Als je het internet afzoekt geven bijna alle bronnen aan dat het giftig is er staat ook overal bij dat ze er in grote hoeveelheden een zware vergiftiging aan overhouden dus ik durf het risico niet te nemen. Er zijn inderdaad een aantal bronnen die zeggen dat het geen kwaad kan maar die zijn zwaar in de minderheid.

  9. #9

    Re:Wie weet welk onkruid dit is....

    Het zou zonde zijn om met gif aan de gang te gaan, je verstoort daar de balans van je bodem en andere planten mee.
    Kun je niet de plekken waar veel staat wat uittrekken? Volgens mij kan het echt geen kwaad en eten ze het niet zo uit zichzelf.
    Wellicht als de wei kaal is en dat als laatste overblijft. (dan evt maaien?)
    Het is ook een natuurlijk kruid tegen wormen en zit in veel van de natuurlijke ontwormingsmiddelen, dus zo slecht kan het niet zijn behalve voor de wormen

  10. #10
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Wie weet welk onkruid dit is....

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Holipony
    Het zou zonde zijn om met gif aan de gang te gaan, je verstoort daar de balans van je bodem en andere planten mee.
    Kun je niet de plekken waar veel staat wat uittrekken? Volgens mij kan het echt geen kwaad en eten ze het niet zo uit zichzelf.
    Wellicht als de wei kaal is en dat als laatste overblijft. (dan evt maaien?)
    Het is ook een natuurlijk kruid tegen wormen en zit in veel van de natuurlijke ontwormingsmiddelen, dus zo slecht kan het niet zijn behalve voor de wormen
    Ik vind het ook zonde om met gif aan de gang te gaan, maar met uittrekken krijg je het nooit goed weg, buiten dat het nogal zwaar werk is en mijn rug niet ideaal is. Het zijn echt bepaalde delen waar het staat dus ik zou alleen die delen hoeven sproeien. Met maaien kan je het niet voldoende bestrijden. Het komt dan net zo hard weer terug volgens internet.

  11. #11
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    (B) westerlo
    Berichten
    108

    Re:Wie weet welk onkruid dit is....

    Geen bang van hebben. Onze paarden eten het elk (na-)jaar op, en er staat bij ons ook heeeeeeeel veel van.
    Ze leven nog altijd... en hebben geen klachten.
    Ze eten ook elk (na-)jaar de bladeren van de kersenbomen. Alle prunussoorten staan ook op de lijst van giftige planten.
    Dit is de plek waar ze elke winter staan en eten dus gretig alles op wat ze tegen komen. Zo veel gras is daar niet, wel veel onkruid (bramen, brandnetels,...). Maar ja wat is onkruid? Brandnetels maai ik in stukken af, en die eten ze ook lekker op. Ik zal straks toch maar eens checken of ik geen geiten heb ipv paarden

  12. #12
    Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Berichten
    3.959
    Dagboek Berichten
    45

    Re:Wie weet welk onkruid dit is....

    Tine, bedankt voor je berichtje.

    Ik heb vandaag gespoten met de rugsproeier, puur en alleen het boerenwormkruid. Het gaat namelijk zeer binnenkot bloeien en ik wil neit dat het zich uitzaait. Ik vind het risico voor de paarden namelijk toch te groot en het neemt hele delen in waar het het zonlicht van de bodem houdt, dus alles onder die struiken gaat dood.
    De rest van ons insectenparadijsje mag lekker in leven blijven . We hebben verder een uitgebreid/gevarieerd gezond onkruidenmenu in de wei dus er blijft nog zat over gelukkig.
    Uittrekken is gewoon echt geen doen bij deze plant, want ze zitten echt als beton in de grond!

    Nu hopen dat het gewerkt heeft. We zullen het over een week zien

  13. #13
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    May 2005
    Locatie
    (B) westerlo
    Berichten
    108

    Re:Wie weet welk onkruid dit is....

    kijk eens op http://wilde-planten.nl/boerenwormkruid.htm

    (Moest het kruid nog terugkomen)

    Weet je bijvoorbeeld een imker in de buurt, die krijgen dat kruid ook graag.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •