Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: open benen

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    49

open benen

Janus heeft erge last van mok. Ik heb zijn sokken al afgeknipt en zijn benen gewassen met sebacil. De plekken smeeer ik in met zalf. De vliegen zorgen er echter voor dat hij nog meer jeuk heeft en met zijn hoeven gaat "krabben". Hij heeft de binnenkant van zijn achterbenen helemaal opengekrabt.

Heeft iemand ideeën wat ik er op kan smeren om hem verlichting te geven. In plaats dat het nu beter wordt zijn de wonden elke dag groter en bloederiger. Ik weet het niet meer.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Re:open benen

Wat ellendig!
    Ik zou denk ik aan de wonden zelf niets doen. Wel de wondraden in de sudocreme of zinkzalf. Verder zou ik zijn benen denk ik tijdelijk toch verbinden tegen de vliegen. Parafinegaas op de wonden en dan omwikkelen met van dat zelfklevende verband. TweeX daags verversen tot er een korstje komt, daarna nog een dag of wat droog verbinden...

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Of met Aloé vera zalf?

(ik heb deze;http://www.paardendrogist.nl/product...&iResourceID=0 ) Dit werkt hier erg fijn bij jeuk. Zelf gebruik ik het ook op schaafwonden, bijtplekjes en bij Anna op de manenkam.

Misschien kun je hem 'nep-sokken' geven van vliegennetjes (die je aan een halster kunt maken) of (heb ik bij Elsa gedaan) een sportsok afknippen en die om het been. Voordeel van een sok is dat ie mooi aansluit door het elastiek, maar niet knelt.

Tegen vliegen is het lastig denk ik. Je hebt wel van die tags voor aan halster/hoofdstel, maar dat helpt waarschijnlijk weinig voor de benen. Dan zou ik toch kiezen om er iets omheen te doen idd.

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Bij Elsa heb ik trouwens ook wel eens een paar strotouwtjes met knoopjes in haar staart gedaan (vooral toen die nog wat korter was). Dat hielp wel om de vliegen wat beter weg te houden.

Ik ga met Nienke mee, Ik zou het ook verbinden. Je kan op de parafinegazen een kwak propolis zalf doen. Propolis wordt door bijen gemaakt en is bactericide. Honingzalf , mesitran is ook een goed alternatief.

Vergeet ook niet te zorgen voor een optimaal voerbeleid.

Sterkte met hem

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Wij hebben een aantal jaren geleden een jonge koe gehad met een wond ter grootte van 20x30 op de schouder (dus huid echt weg), die wond hebben we 2 maal daags gesprayd met pure tea-tree olie aangezien het toen echt enorm was met de vliegen midden in de zomer. Naast het wegblijven van de vliegen door het luchtje, verzachtte het blijkbaar ook én genas het supersnel. Misschien dat nog proberen?
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

(Een beetje OT, maar vanaf 1 januari 2013 mag Tea Tree zeer waarschijnlijk niet meer verkocht worden, evenals hertshoornolie. Dus maar vast een flinke voorraad inslaan!)

Verder heb ik goede ervaringen met Aloe Vera Propolis creme bij wonden. Het ontsmet, verzacht, werkt jeukstillend en zorgt ervoor dat de wond 2 x zo snel geneest. Het wordt ook ingezet bij paarden die mok hebben omdat het schimmelwerend en antibacterieeel werkt. Dus wat ook de oorzaak van de mok is, grote kans dat de Propolis creme kan helpen!

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    49

Dank voor het meedenken dames. Heb ALoe vera gel (preciese beschrijving moet ik opzoeken) staan, ga ik vandaag proberen en dan inderdaad iets tegen de vliegen.
    Kijken welke winkels er vandaag open zijn. Nadeel van verband is dat ik zelf over 2 dagen geopereerd wordt en afhankelijk ga zijn van andere

Sterkte met je operatie.

Als de " mok" optrekt is het overigens toch van de schurftmijt die dat veroorzaakt. Wassen met sebacil oid is dan wel aangewezen.

schoot mij nog te binnen

even door op off topic..
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    (Een beetje OT, maar vanaf 1 januari 2013 mag Tea Tree zeer waarschijnlijk niet meer verkocht worden, evenals hertshoornolie. Dus maar vast een flinke voorraad inslaan!)
    ja balen he? vreselijk die chemische industrie lui...
    reken maar dat ik flink ga in slaan!! t is het heel fijn spul voor vele doeleinden geschikt.

Zijn er misschien voedings veranderingen geweest?? Mok komt vaak ook van binnen uit door een onbalans ergens in de stofwisseling.
    Als je dit ook kunt verhelpen werk je meteen aan 2 kanten tegelijk. En kom je er sneller vanaf.

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door vosroy
    Sterkte met je operatie.

Als de " mok" optrekt is het overigens toch van de schurftmijt die dat veroorzaakt. Wassen met sebacil oid is dan wel aangewezen.

schoot mij nog te binnen
    Hij is al met sebacil gewassen en hoop dat morgen nog een keer te doen, maar dan moeten de wonden wel enigszins dicht zijn. Anoek zijn moeder had hetzelfde toen ze zo oud was, alleen die kreeg het in de winter en had ik geen extra vliegenprobleem.

Misschien is het een idee om er groene leem pasta op te doen? Bij Pias werkt dat goed. Als je er dagelijks een dikke laag op smeert, krijgen vliegen geen kans.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Hier werkt 1 keer wassen met sebacil en daarna om de dag smeren met een mengsel van zonnebloemolie met zwavelbloem erin. Goedkoop en reuze effectief.
    www.niettevermijden.com

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door amethist
    Hier werkt 1 keer wassen met sebacil en daarna om de dag smeren met een mengsel van zonnebloemolie met zwavelbloem erin. Goedkoop en reuze effectief.
    Zwavelbloem heb ik denk ik ook nog staan. Is het proberen waard. Bij ANoek hielp dat niet, maar elk paard reageert anders natuurlijk.

Ik heb een merrie die wel eens mok heeft, meestal een bepaalde maand in het jaar. Ik voer haar groene leem super fijn over haar voer, dat help altijd erg goed en spray de plekken in met jeukstop, eventueel als het heel korstig is, dan smeer ik er ook leem op. Heb een merrie lopen met groene sokjes ipv witte :P

Bladwijzers

Forum Rechten