Ik had gisteren bijscholing door het netwerk Hippische Sportoefentherapie (HSO). We hebben in de ochtend wat theorie gehad en daarna twee keer individueel zitles. Nu hadden ze een hele leuke oefening voor het verbeteren van de rompbalans in galop en ik vroeg mij af of meer mensen dit wel eens hebben gedaan. Ikzelf had er nog nooit van gehoord, maar na het geprobeerd te hebben ben ik er erg enthousiast over. Niet alleen is het goed voor je houding, maar het is ook nog eens erg leuk!
Het is de bedoeling dat je gaat lichtrijden in galop, zoals je dat in draf ook doet. Het is iets wat polo-ruiters ook doen blijkbaar. Om de pas ga je staan in de beugels en weer zitten. Als je het eenmaal doorhebt gaat het erg makkelijk en voelt het heel natuurlijk. Het is iets wat ik op buitenrit zeker zou doen. Het is minder vermoeiend dan de verlichte zit, maar geeft het paard een beter ritme dan wanneer je blijft zitten.
In dit filmpje doet de ruiter een klein stukje correct (de rest van de zit laat wat te wensen over )
http://<iframe class="restrain" titl...="0"></iframe>
Bladwijzers