Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 35

Topic: te dik en toch de band bewaren

Actief Forumlid Elaba's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    15

Re:te dik en toch de band bewaren

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skabelpunk
    Ben je nog niet met freestyle begonnen?(dus rijden op z'n natural horsemanships)

Je kan dan ook prima overgangen rijden en draven en galopperen.
    Met grondwerk kan je meer tempo gaan vragen. Wat bij een lbi misschien lastig is in het begin maar als je de juiste motivatie kunt vinden kan dat echt wel lukken!
    Tempo vragen op de cirkel en als hij het doet dan mag hij een sprong maken bijvoorbeeld. En daarna lekker lang stilstaan!

Van de fases die je gebruikt kan je ook een spel maken. 'don't make me pick up the stick' Daarmee gebruik je dan een lange fase 1 en een snelle 2,3,4.
    Ook de game of tag is een goede. In de figure 8 bijvoorbeeld als je te weinig tempo krijgt tag je de grond midden tussen de twee pionnen als je paard er net doorheen is. Hij zal dan sneller door het midden heen gaan lopen. Als je dan genoeg tempo krijgt dan tag je niet. Als hij sloom word wel.

Ik kan het niet zo goed uitleggen er staan wel filmpjes van op de savvyclub site maar daar ben ik niet lid van.

Als je les neemt kan je je instructie ook vragen naar motivatiespelletjes voor lbi's!
    rijden doen we ook al op level 2 en een beetje 3.
    wel een goeie dat de sprong gelinkt word aan de finish ga ik zeker uitproberen als ik haar er over krijg
    de figure of 8 gaat bij mij goed tot het stuk dat ze naar me toe moet komen. wat ik ook een zeer intressante oefening vond maar nog niet goed ken is falling leaf.
    zieter er me wel levendig uit.
    anna komt over 2 weken ik zal haar ook nog eens wat tips vragen. hier heb ik allenzins ook al heel veel aan bedankt
    als er in de toekomst nog leuke dingen worde bedacht voor dikkere paarden mag je het me altijd laten weten

Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    15

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wendela
    Er staan al allemaal goede tips hier, daar heb ik niets aan toe te voegen

Maar ik kan je wel aanraden om heel kritisch te kijken naar het voer. Mijn ervaring is dat het toch heel moeilijk is om een fjord af te laten vallen door beweging. Het is uiteraard wel nodig hoor! Maar alleen dat is niet genoeg. Ze zijn erg goed in energie-zuinig bewegen en heel veel vet opslaan

Krachtvoer is eigenlijk meestal niet nodig. En daar worden ze wel snel dik van. Misschien kan je het helemaal weglaten? Is dat mogelijk bij jullie? Als beloning kan je ook stukjes wortel of appel gebruiken ipv biks/snoepjes.

Je moet oppassen dat je niet te weinig hooi geeft, maar als je nu schrijft dat ze heel veel krijgt dan kan dat misschien ook wel wat minder? Krijgt ze daarnaast ook nog gras of alleen maar hooi? Als ze ook gras krijgt dan heeft ze weer minder hooi nodig. En eventueel kan je op de weide een grasmasker opdoen, zodat ze minder gras binnen krijgt.

Succes!
    hooi word nu op halve portie gezet. en ze gaat elke dag voor 4 uur naar buiten. wat niet veel is natuurlijk maar er staat niet veel op hoor
    eten krijgen ze twee keer per dag en dit krijgt ze sinds gisteren ook in halve portie. volledig eten weg nemen doen ze daar niet maar wat ik wel kan vragen is dat ze het eten van savonds in een aparte emmer doen en als ze goed heeft gewerkt ik het haar dan geef. doe ik die dag undemanding time kan ik het gewoon terug geven

Forum Meubilair Maritje1991's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2010
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    43

Als ze niet wil springen, moet je daar wel eerst aan werken natuurlijk

En ik zou gewoon een lange point to point doen. Bijvoorbeeld buiten, eerst stukje draf en dan 1 minuut grazen en zo steeds meer draf (of galop)
    Ik sta open voor vragen of ideen. Ook ben ik op zoek naar opbouwende kritiek.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Of ipv biks gewoon wat fruit voeren
    Oei niet zo,n goed tip, fruit bevat suikers, zou ik niet doen

Weet je een beetje wat voor krachtvoer je paard krijgt en hoeveel per dag? Wat je bv kunt vragen als jullie paarden bv een voerbeurt alleen krachtvoer krijgen of dit vervangen kan worden door een pluk hooi, meer buikvulling en minder eiwitten en suikers als het goed is.
    Mocht je al krachtvoer geven dan is vaak een halve kilo echt meer dan genoeg, mocht je het idee hebben dat ze niet genoeg vitaminen/mineralen krijgt dan kun je beter een vit supplement bijvoeren.
    Ik weet niet of bij jullie op stal het krachtvoer bij de prijs inzit, anders zou je zelf op zoek kunnen gaan naar krachtvoer met weinig energie en zetmeel/melasses etc, als je je daar in verdiept dan kun je waarden vergelijken.

Verder zou ik vooral veel verschillende dingen doen, sommige paarden zijn snel verveeld, dus de ene keer lekker buiten rijden, andere keer longeren(is echt niets mis mee als jij je paard daar goed mee kunt laten bewegen), andere keren rijden,dan weer spelen in de bak.

En je paard hoeft niet nat te zijn van het zweet hoor om vet te verbranden dat doen ze ook als je ze rustig beweging geeft.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair skabelpunk's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    2

Is fruit echt zo slecht? Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld 2 appels in partjes in plaats van een halve kilo bix wel minder vetmakend is. En dan heeft hij toch wat te eten als de andere paarden dat ook hebben.
    Maar ik ben verder inderdaad geen voer expert dit leek me gewoon een handige vervanger.

Fruit is niet nodig, dat is in principe allemaal balast, net als wortels, die bevatten veel suikers
    Voor een Fjord die te zwaar zou ik kiezen voor enkel ruwvoer en 24/7 vrije beweging op de weide, en regelmatig berijden,

wat ik nu begrijp uit je post is dat ze slechts 4 uur buiten komt?
    Dat betekend dat ze 20 uren stil moet staan
    Dan lijkt het me vechten tegen de bierkaai, op zoek naar een stalling met 24 uur weidegang is dat een optie?
    wild horses tumble through a mountain wind and ride away with our sanity, for fun, just for fun

Actief Forumlid hanne01's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Leeftijd
    32

Vindt ze buitenrijden leuk? En gaat dat goed? Bofix is ook een LBi en buitenrijden vindt hij leuk en dan wil hij wel graag vooruit
    dhPhotography: https://www.facebook.com/Dupas-Hanne...5935071/photos
    Contacteer me voor meer info of neem een kijkje op mijn facebookpagina

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Elaba

hooi word nu op halve portie gezet. en ze gaat elke dag voor 4 uur naar buiten. wat niet veel is natuurlijk maar er staat niet veel op hoor
    eten krijgen ze twee keer per dag en dit krijgt ze sinds gisteren ook in halve portie. volledig eten weg nemen doen ze daar niet maar wat ik wel kan vragen is dat ze het eten van savonds in een aparte emmer doen en als ze goed heeft gewerkt ik het haar dan geef. doe ik die dag undemanding time kan ik het gewoon terug geven
    Begrijp ik het goed?
    Paard te dik
    Paard 4 uur naar buiten op kort gras
    Paard 2 maal daags brokken
    Jij vindt dat je paard superveel hooi krijgt.
    En je paard wordt niet bereden

Even heel simpel gezegd, paard moet meer bewegen en minder eten, om af te kunnen vallen.

Een Fjord die weinig tot niks doet, heeft geen krachtvoer nodig. Geen brok, geen muesli. Die mag hooi, en ik zou dit niet onbeperkt doen.
    Zelfs daarvan ontploffen ze.
    Undemanding time is mooi, maar je Fjord moet bewegen. Pak je fiets, ga hardlopen, laat hem lopen. Ik zou gezondheid voor Parelli stellen Je wilt geen hoefbevangen paard.
    Je hebt 20 uur te overbruggen. Nu loopt een paard ook niet de gehele dag, dat scheelt. Maar je paard is wel te dik en jij wilt daar wat aan doen.

Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    15

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door elmo
    Fruit is niet nodig, dat is in principe allemaal balast, net als wortels, die bevatten veel suikers
    Voor een Fjord die te zwaar zou ik kiezen voor enkel ruwvoer en 24/7 vrije beweging op de weide, en regelmatig berijden,

wat ik nu begrijp uit je post is dat ze slechts 4 uur buiten komt?
    Dat betekend dat ze 20 uren stil moet staan
    Dan lijkt het me vechten tegen de bierkaai, op zoek naar een stalling met 24 uur weidegang is dat een optie?
    het is in overweging ik vind dit ook heel weinig maar iets goed vinden hier in de buurt is niet zo simpel helaas

Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    15

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door hanne01
    Vindt ze buitenrijden leuk? En gaat dat goed? Bofix is ook een LBi en buitenrijden vindt hij leuk en dan wil hij wel graag vooruit
    ze vind het wel leuk maar ze vertrouwt het nog altijd niet even goed. ze doet twee stappen en dat stopt ze weer. doet er nog 2 en stopt weer. en ik weet nog niet goed hoe ik dit op moet lossen buiten veel in zone 3 werken en het gewoon veel doen.

Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    15

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Elaba

Begrijp ik het goed?
    Paard te dik
    Paard 4 uur naar buiten op kort gras
    Paard 2 maal daags brokken
    Jij vindt dat je paard superveel hooi krijgt.
    En je paard wordt niet bereden

Even heel simpel gezegd, paard moet meer bewegen en minder eten, om af te kunnen vallen.

Een Fjord die weinig tot niks doet, heeft geen krachtvoer nodig. Geen brok, geen muesli. Die mag hooi, en ik zou dit niet onbeperkt doen.
    Zelfs daarvan ontploffen ze.
    Undemanding time is mooi, maar je Fjord moet bewegen. Pak je fiets, ga hardlopen, laat hem lopen. Ik zou gezondheid voor Parelli stellen Je wilt geen hoefbevangen paard.
    Je hebt 20 uur te overbruggen. Nu loopt een paard ook niet de gehele dag, dat scheelt. Maar je paard is wel te dik en jij wilt daar wat aan doen.

rijden doet ze wel maar ja niet elke dag even intensief. vandaar dat ik nog wat tips zou willen voor beweging tijdens wat dan ook. het fietsen en lopen is echt een goed plan. het is vandaag mooi weer en dit ga ik dus vandaag uitproberen, ik laat julie straks weten goe het ging

Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    15

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Bienie
    Mijn (te dikke, maar toch al goed afgevallen) LBI vind voetballen erg leuk. Ik ben van plan om daar wat meer actiefs mee te doen.
    Gisteren voor het eerst echt mee begonnen, daarvoor was het een beetje "doelloos" tegen een tonnetje aanduwen of schoppen, maar sinds gisteren heb ik er een doel aan gegeven, inclusief goal. En hij werd me toch een partijtje fanatiek (toch zeker voor zijn doen). Hier staan wat filmpjes: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=31986.0 Vooral het einde van het 2e filmpje geeft hoop. Ik ga dit proberen verder uit te bouwen tot een echt parcourtje en hopelijk ook wat snelheid erin.

Misschien is dat ook een optie voor jullie, is weer eens wat anders.
    En zo zijn er natuurlijk nog talloze dingen te verzinnen, maar daar ben ik ook nog mee bezig
    dit vind ik wel echt super orgineel. echt een leuke oefening hier ga ik ook mee aan de slag het lijkt me super leuk en ik weet zeker dat eens ze het door heeft ze er heel fanatiek in gaat zijn

Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    15

jullie hebben me trouwens al super geholpen waarvoor dank iedereen ik vind dit forum echt super en de mensen hier zijn zo behulpzaam en lief. echt al super bedankt ik hoop echt nog veel tips en uitleg te krijgen als julie nog leuke dingen weten

Aangemeld
    Jan 2012
    Leeftijd
    31
    Dagboek Berichten
    15

ik heb vrijdag naar jullie raad geluisterd en dit is het resultaat geworden. we hebben in het bos ook onderandere de friendley game en driving game gedaan al spelender wijs

http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=31893.0

Actief Forumlid Eline en Idaho's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2010
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    5

Hoi,

Ik ben pas net nieuw op dit forum en heb dit topic met interesse gelezen. Misschien heb ik nog wel een tip in het kader van het voer. Ik heb zelf een welsh K die dik wordt van lucht en gevoelg is voor hoefbevangenheid. Hij krijgt erg weinig krachtvoer. Ik geef hem twee keer per dag een bodempje pavo natures best. Hier zit weigig zetmeel en suiker in. Je zult misschien denken hoe komt hij dan aan zijn vitamines, logische vraag. Daarvoor krijgt hij multivit van Phytonics, dat is verkrijgbaar via medpets.nl. Hij krijgt dit nu ongeveer twee jaar en doet het er erg goed op. Misschien is het ook iets voor jou paardje.

Succes in ieder geval

Groetjes Eline

Bladwijzers

Forum Rechten