Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 20 van de 20

Topic: Gezocht Muesli voor jong paard (koliekgevoelig)

Re:Gezocht Muesli voor jong paard (koliekgevoelig)

Ik ben benieuwd wat voor koliek je paard krijgt? Maakt het snel gas aan in de darmen? Verstopt het snel?

Hoe werken de darmen en hoe is het met de bacterie cultuur?

Wat voor invloed kan muesli hebben op de werking van de darmen, de bacterieën, de verzuring van de maag, etc.

Je wilt dat je paardje aankomt, maar na 5x koliek zou ik daar toch wel 1 a 2 jaar voor uit trekken. Mijn oude merrie is nu 1,5 jaar later nog aan het herstellen van haar laatste zware koliek aanval, 5 aanvallen op zo'n jonge leeftijd is niet niets.

Afhankelijk van de oorzaak kun je bijvoorbeeld olie/lijnzaad voeren, of juist extra vezelachtige producten als luzerne. Je kunt ook eens denken aan probiotica.

Een paard wat slecht voeding opneemt kun je jezelf arm aan voeren, maar zal niet of nauwlijks verbeteren in conditie.

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

@Elmo; ze is idd net weer door een groeispurt, maar dat samen met een koliekaanval maakt haar nu wel echt mager. Ze is altijd al wat schraal geweest, maar was verder wel ok. Ze glimt minder dan voorheen, maar is niet echt superdof. Vooral op haar rug is ze wat dog, aan de zijkant wel glanzend. Onze DA vindt haar nu ook wel echt te mager.

@lailapri; Ze heeft steeds gaskoliek (veel gerommel in ieder geval). Er is steeds mestonderzoek gedaan waarbij geen/weinig wormen(eitjes) en geen zand is gevonden. Na de 1e aanval is ze van het stro gegaan (ze stond toen binnen ivm beenblessure), geen brokjes meer (kreeg toen een handje per dag om te wennen) en daarna weer een langzaam opgebouwde weidegang, onbeperkt ruwvoer (hooi en voordroog), geen ijskoud water en regelmatige beweging aan de hand. Ondanks dat heeft ze dus nog meerdere aanvallen gehad. Wel is ze de 1e-3e aanval door een DA behandeld met oa Buscopan. Hier reageerd ze ook erg zwaar op (als in; 2 dagen nodig om weer normaal te kunnen staan/lopen), en de DA had dit nog niet vaker gezien. De laatste aanvallen heeft ze Colosan gehad (Ecosyle), en daar reageerd ze veel beter op. Ze knapt dan ook vrij snel op (half uurtje), en is daarna weer snel op de been.

Bij het doormeten (bioresonantie) bleek dat ze (extreem?) gevoelige darmen heeft, en mogelijk dus maar erg weinig verdraagd qua voeding. Er zijn toen een stuk of 20 voermerken getest, waarvan eigenlijk alle brokken niet geschikt bleken. Muesli's wel, al zat daar ook wel weer wat variatie in. Als beste uit de test kwma Equifyt, wat ik sinds een week in huis heb. Helaas wil ze dit niet/nauwelijks eten. Ze eet wel graag slobber, dus dat krijgt ze nu 2x per dag. Ze komt daar nu wel mooi van aan gelukkig.

Daarnaast bleek uit de metingen dat ze mogelijk overgevoelig/allergies is voor de entstof. Ze is met 4 maanden gespoten voor tetanus (ivm wond op been), en met 6 maanden heeft ze de eerste enting gehad. Tussendoor dus ook nog 2 keer buscopan erbij gehad, en dat is waarschijnlijk veel te veel geweest voor haar systeem.

Luzerne is mij sterk afgeraden voor een jong paard door de scheve verhouding fosfor/?. Dat zou de groei negatief kunnen beinvloeden. Wij hebben dit namelijk wel liggen (voor de koeien) en Olivia eet het wel. Ik zal eens kijken of daar meer informatie over kan krijgen.

Bedankt iedereen voor de hulp! Ik heb nu meerdere monsters die komende week doorgemeten worden door de DA.

Luzerne heeft idd een scheve verhouding calcium/phosfor, maar dat hebben zemelen, bietenpulp en snijmaïs ook dus misschien daarmee te combineren (afhankelijk welke er het beste bij past. De zakken van hartog zit nog een aantal dingen door die de verhouding weer aardig recht trekt http://www.voervergelijk.nl/vergelij...x/405/luzerne/ bij mineralen, is van 23-2 bij die van subli naar 4-1 (2-1 is normaal). Zemelen hebben meer phosfor. Klavers en gras geven gas, je zou probiotica kunnen geven. Tis atijd een gezoek en veel testen.
    De zuppa van equifyt niets? Misschien muesli daardoor mengen?

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Een paard van een vriendin van mij hier is erg koliekgevoelig. Kreeg op het gras om de haverklap koliek. Zij staat sinds een paar weken op Sanequi voer. Dat doet het erg goed. Ik dacht dat het Sanequi Colon heet. Zal het even vragen anders.

Zelf geef ik mijn ene paard Equifyt en de andere Hipro Flexible move. Dat laatste werkt ook super, het is een brokje, maar zonder melasse, met sojaolie. Ik geef het mijn merrie ook om aan te komen, maar aangezien ze gevoelig is krijgt ze dit.

Actief Forumlid caroline-max's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    6

Thanx, Equifyt wil ze (nog) niet eten helaas. Ze staat vrijwel dagelijks met een emmer van dat spul, maar eet vrijwel niets. Dat sanqui zal ik eens opzoeken, en kijken of dat hier verkrijgbaar is.

@Lailapri; Ik zat idd te denken om wat muesli door de slobber te doen, en dan steeds meer muesli en minder slobber te mengen. Afgelopen dagen was ik niet thuis, maar daar wilde ik deze week mee beginnen idd. Ik zal dat van die luzerne eens uitzoeken.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten