Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 27

Topic: Bloedwaarden Cos waren niet goed ->update exacte uitslagen

Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Bloedwaarden Cos waren niet goed ->update exacte uitslagen

Cos staat nu sinds begin mei op zijn nieuwe plek. Eerder had ik al gezegd dat ik deze zomer bloed zou laten prikken om een goed beeld te krijgen van waar hij nu staat en waar hij binnen een half jaar/jaar staat zodat ik weet of, en zo ja wat ik moet gaan bijvoeren of supplementeren. Op woensdag 27 juni is Cos helemaal osteopatisch behandeld en is bloed geprikt. Gister heb ik van mijn dierenarts/osteopaat per mail al de resultaten gekregen. De uitslag met exacte waarden krijg ik begin volgende week per post.

Helaas was het niet zo heel goed… Zijn leverwaarden zijn wat verhoogd evenals zijn spierwaarde. Daarnaast heeft hij een ernstig gebrek aan Selenium. Dat laatste daar schrik ik niet heel erg van omdat bekend is dat de bodem hier in de omgeving waarschwijnlijk zeer Selenium arm is. Ik wilde het echter zeker weten alvorens ik een supplement zou gaan geven omdat het schadelijk kan zijn als er niet echt een tekort is. Het zijn vooral de lever en de spierwaarde waar ik nogal van ben geschrokken .

Uiteraard heb ik gevraagd waar dit aan kan liggen en het kan heel erg veel zijn eigenlijk… Stress, verleden, voeding, giftige planten, idiopathisch, training, metabolisch, genetisch, … infectieus wordt momenteel uitgesloten omdat het bloed niet in die richting wijst. Het komt wel eens voor bij Lyme disease. Er zitten hier zat teken dus er wordt nu even opnieuw contact opgenomen met het lab om dit te overleggen en misschien wat meer duidelijkheid te krijgen, hoewel het zeer moeilijk aan te tonen is.

Huidige training is het niet want Cos wordt 2-4 uur per week recreatief gereden en ik rijd hem vrijwel nooit "in het zweet".

Het kan ook iets eenmaligs zijn, misschien doordat hij kreupel heeft gestaan (2 dagen voor de bloedafname) en dat bepaalde spiergroepen verzuurd waren of ev. een spierkwetsuurtje. Of van de zware heuvels in de weide die hij nog niet helemaal gewend is.

Aan Cos zelf merk ik trouwens niets aan zijn lichaam, hij kan wel wat meer chagrijnig reageren maar er is natuurlijk ook veel veranderd het afgelopen jaar. Ik heb dit tot nu toe niet aan lichamelijke zaken gekoppeld. Beetje stom misschien dat ik dat niet beter heb opgepakt.. Wat stijver is hij altijd wel maar niet dramatisch, hij heeft gewoon even nodig om op gang te komen. Hierbij dacht ik eigenlijk ook aan de verandering van de weide. Ze hebben nu flinke heuvels die ze beklimmen en daar moet een paardenlijf natuurlijk ook aan wennen.

Ik was zelf ook nog bang voor Leverbot omdat hij nu in een weide staat waar schapen hebben gestaan. Dierenarts verwacht dit niet omdat hij geen eosinofilie heeft (witte bloedcellen die stijgen bij een parasitaire infectie). En dat zie je bijna altijd bij leverbot. Als de waarden niet dalen na de behandeling die ik moet gaan inzetten kunnen we nog altijd opteren om een behandeling tegen leverbot in te zetten. Voor nu vindt ze dat te vroeg , evenals behandelen tegen lyme.

Ik moet de weides goed gaan nakijken op planten/gewassen die dit eventueel kunnen veroorzaken. Daar ga ik komend weekend maar eens een projectje van maken. Verder heb ik het advies gekregen om hem bij te gaan voeren met Equifit en supplementen te gaan geven. Chevivit E/Selenium om het seleniumtekort aan te vullen, Liver Compositum & Educhol om zijn lever te stimuleren/te draineren en te ondersteunen, Neutradex om het afdrijven van melkzuur in de spieren te bevorderen en om stijfheid tegen te gaan.

Dan richting de herfst nog eens het bloedbeeld laten nakijken op deze waarden. Eerder heeft volgens haar geen zin omdat het echt wel even tijd nodig heeft voordat de supplementen echt aanvullen. Ik ga nu dus maar heel hard duimen dat het voor de winter in orde is en dat het niets met Lyme of Leverbot te maken heeft….
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

Re:Bloedwaarden Cos waren niet goed

Staat Cos in de buurt van een stroom apparaat?
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Ehm... even denken... Nee. De omheining gaat niet op accu's maar is aangesloten op de netstroom. Hij staat dus wel tussen de schrikdraad maar geenszins in de buurt bij de aansluiting... Vanwaar deze vraag? (Je maakt me nieuwsgierig met zo'n korte en bondige vraag ).
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Angela_28
    Ehm... Nee. De omheining gaat niet op accu's maar is aangesloten op de netstroom. Hij staat dus wel tussen de schrikdraad maar geenszins in de buurt bij de aansluiting... Vanwaar deze vraag? (Je maakt me nieuwsgierig met zo'n korte en bondige vraag ).
    Ik behandelde eens een paard met sterk verhoogde leverwaarden en die stond tegenover een stroomapparaat (in de nacht, zijn stal stond er tegenover). Vandaar dat ik daar ineens op kwam.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Ah ok. Ik vind het zo moeilijk omdat ik dus niet weet wat de oorzaak is. Uiteraard ga ik starten met de adviezen van mijn dierenarts (flinke prijzen voor al die supplementen trouwens ) en hopen op verbetering. Mja, ik bestrijd liever de oorzaak dan het gevolg... Kan helaas niet altijd meteen..

Heeft de osteo jou uitgelegd welke waarden verhoogd waren en of dit schadelijk is?
    Ik heb toen ik Dimma kocht ook een bloedonderzoek laten doen en de uitslag geeft een enorm vertekend beeld. Bij sommige waardes is een afwijking van 1000 punten niet ernstig, terwijl van iets anders een stijging van 6 al een enorme verhoging is. De waardes waar ik toendertijd van schrok bleken weinig te zeggen over haar gezondheid en waardes waarvan ik vond dat het verschil erg klein was bleken juist een enorm aandachtspunt te zijn.
    Je kunt het lab bellen om een toelichting te vragen, die heb ik toen heel netjes gekregen en dat heeft mij enorm gerustgesteld.
    Ik hoop dat je hier wat mee kunt, heb verder geen advies hoe te handelen.

Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Dank voor de reactie! Mijn osteopaat is tevens mijn dierenarts en zij heeft op basis van de verhogingen het advies gegeven van de supplementen en het bijvoer. Zij heeft de uitslag op haar adres gekregen van het lab en nu krijg ik ze doorgestuurd. Ze zijn dus wel door haar bekeken en nog niet door mij zelf. Zelf dus nog geen gelegenheid gehad om in de stress te schieten door een verkeerd beeld. (Zou wel heel goed bij mij passen ) Zelf krijg ik de exacte uitslagen eind deze week of begin volgende week.

Bij deze dame durf ik inmiddels wel ervan uit te gaan dat ik haar advies kan/moet opvolgen. Ik zal de uitslagen, zodra ik ze heb, hier ook neerzetten.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Je noemt zelf al dat de grond er seleniumarm is. Dat kan goed de hoofdoorzaak zijn. Ook voor een goede werking van de leverenzymen is selenium een balangrijke schakel. Je DA zit op een goed spoor zo met de adviezen, lijkt me! Succes!

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ben benieuwd. Mijn merrie is ook woensdag geprikt en heeft een verhoogde leverwaarde. Weet jij hoeveel die afwijkt?
    Andere waarden heb ik nog niet omdat ze opnieuw geprikt moet voor de mineralen etc. Dus ik ben benieuwd.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Ik hoop ook dat het samenhangt met het tekort aan selenium. Dan zou er ook echt wel vooruitgang zichtbaar moeten zijn in oktober!

@ Dyonne, de waarden zijn van dierenarts in BE onderweg naar mij in NL. Zodra ik het binnen heb zal ik de waarden hier ook neerzetten!

Hoe zit het met de uitslagen van Holly en Blue? Of zijn die niet getest geworden? Als hun lever- en spierwaarden ook veranderd zijn, dan weet je dus dat het iets te maken moet hebben met de voeding... Tenminste dat lijkt mij... Vooral omdat ze alledrie van dezelfde plek afkomen...

Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Die zijn vooralsnog niet getest.. Ik weet ook niet of dat gaat gebeuren (niet mijn paardjes dus daar kan ik niet over beslissen). Vandaar dat ik voor nu echt op de uitslagen van Cos af ga.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Angela_28
    Die zijn vooralsnog niet getest.. Ik weet ook niet of dat gaat gebeuren (niet mijn paardjes dus daar kan ik niet over beslissen). Vandaar dat ik voor nu echt op de uitslagen van Cos af ga.
    Snap ik!
    Maar het was wel zo makkelijk geweest als ze wel getest waren...

Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Jazeker, daar heb je helemaal gelijk in . Als ze getest worden waarschijnlijk op Selenium en geen heel bloedbeeld. Dat snap ik ook want ik zou dat ook niet zomaar doen zonder symptomen. Ik wilde gewoon een 0-lijn omdat ik Cos nu een jaar heb en wilde weten of ik supplementen moest gaan geven...

Die zijn trouwens allemaal besteld nu... . Volgende week zondag kan ik het equifitvoer ophalen samen met het flesje liver comp en dan kan ik aan de gang. De Chevivit begin ik morgen mee.

Aangemeld
    Mar 2011
    Leeftijd
    42

Re:Bloedwaarden Cos waren niet goed ->update exacte uitslagen

De waarden lagen vandaag in de bus... Hoop dat het redelijk leesbaar is zo..

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten