Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 22 van de 22

Topic: Overbelasting door zonder ijzers te lopen?

  1. #16
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re:Overbelasting door zonder ijzers te lopen?

    ik denk, afgezien van bovenstaande, 40km over hoofdzakelijk asfalt, ook gevolgen heeft voor de pezen. Zeker als je paard normaal op de wei staat, op zachte ondergrond. Alhoewel ijzers mij, vanwege de trillingen, dan kwalijker lijken, kun je ook ijzerloos de pezen overbelasten met teveel over de harde weg te rijden.

  2. #17
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Re:Overbelasting door zonder ijzers te lopen?

    Wat een fijn schema! Ook hier iemand die 2-3 x per week recreatief bosritjes doet maar toch ooit wel langere ritten wil maken. (En richting verdere toekomst graag TREC wil gaan rijden ). Goed om dit soort topics dan mee te lezen!
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  3. #18

    Re:Overbelasting door zonder ijzers te lopen?

    Let er wel op dat dit schema niets anders is dan een schema,
    Je moet altijd blijven kijken naar je eigen paard, en gaat het niet dan is het beter een stapje terug te doen, dan door te duwen omdat het in een schema staat.
    wild horses tumble through a mountain wind and ride away with our sanity, for fun, just for fun

  4. #19
    Actief Forumlid Angela_28's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2011
    Locatie
    Zuid-Limburg
    Leeftijd
    42
    Berichten
    459

    Re:Overbelasting door zonder ijzers te lopen?

    Uiteraard! Het individuele dier is altijd leading . Ik zie in het schema staan om ook "bij te voeren" na de arbeid. Dit voor het geval de planning verandert en het paard dan teveel binnenkrijgt t.o.v. de arbeid. Mijn dierenarts gaf aan dat voeren juist wel voor de arbeid dient te gebeuren en qua spijsvertering juist niet goed is direct na de arbeid... Hoe gaan jullie hiermee om?
    Leuke aankoop & verkoop FB groep voor 2e hands NH artikelen https://www.facebook.com/groups/2ehandsNHartikelen/

  5. #20

    Re:Overbelasting door zonder ijzers te lopen?

    Ik voer altijd na arbeid, ook iets wat ik van de endurance heb meegekregen
    het heeft inderdaad te maken met je training, je kunt al naar gelang je training dus bijvoeren, of niet
    ook in de endurance is en blijft goed ruwvoer je basis, met krachtvoer kan je de nuance aanbrengen en dat is geen dag hetzelfde

    wild horses tumble through a mountain wind and ride away with our sanity, for fun, just for fun

  6. #21

    Re:Overbelasting door zonder ijzers te lopen?

    Als je korte acties rijdt om het zo maar even te zeggen dus korte ritten met heel hoog tempo. Of fanatiek dressuur of springparcours dan kan je van te voren voeren met iets wat snelle suikers bevat. Dit kan je paard op dat moment snel "pakken" zeg maar om ook te kunnen pieken in korte tijd.

    Train je voor lange trektochten of endurance kan je beter erna voeren omdat je namelijk geen snelle suikers wilt maar langzame suikers.
    Dit omdat je paard niet moet pieken maar over de gehele afstand juiste voedingsstoffen moet kunnen aanspreken.

    Je praat dus over een ander soort voeding die je geeft en een totaal andere manier van arbeid. Deze twee dingen hebben een andere uitwerking op de behoeftes van het paard tijdens arbeid en daarna.

    Ruwvoer is voor lange afstanden uitstekend omdat dit langzaam(er) verteerd. Ga je naar nog langer dus de echte km's 80, 160 en meer moet je wat verder studeren over welke vitamine en mineralen je paard nodig heeft. Dit vergt wat meer studie van je paard elk paard heeft weer andere behoeftes. Maar moet je nog meer trainen en nog nauwkeuriger werken.

  7. #22
    Forum Meubilair Gilraen's Avatar
    Aangemeld
    May 2011
    Locatie
    Belgisch limburg
    Leeftijd
    39
    Berichten
    6.741
    Dagboek Berichten
    19

    Re:Overbelasting door zonder ijzers te lopen?

    Ik doe ook voeren erna, maar niet direct erna. Het is meer van ik doe bijvoorbeeld een periode. En dan krijgt hij de dag na de eerste training beetje meer eten, en zo paar dagen opbouwen. En als ik na een tijdje minder ga trainen weer, dan bouw ik het weer af.
    Voor gewoon grondwerk, buitenritjes,... krijgt hij op zich niks extra.
    "Your enjoyment of the process needs to be greater than your expectation of the result." (Karen Rohlf)

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •