Dag allemaal,
Afgelopen twee dagen ben ik met Karma op trektocht geweest. De eerste dag 18 km, de tweede 40. Dat laatste was wat aan de lange kant, maar kwam zo uit vanwege overnachtingsadresjes en de mensen die ik sprak zeiden: met een basisconditie moet Karma dat prima redden. Echter, na 35 km heb ik haar kreupel moeten laten ophalen met een trailer.
Vandaag is de DA geweest en vertelde mij: ze is kreupel door overbelasting. Over een week moet het over zijn, maar zij vond dit ook een gevolg van het zonder ijzers lopen. We het hebben het grootste gedeelte van de tocht over asfalt gelopen aangezien er vaak geen goede bermen waren.
Behalve dat ik mezelf heel erg schuldig voel, vraag ik me ook af welk signaal ik heb gemist. Over het harde hebben we amper gedraafd of getolt. Haar hoeven zijn nauwelijks gesleten door de tocht. De hoefsmid is gisteravond geweest (we vermoedden toen nog een hoefzweer) en sneed nog een stukje van haar hoeven af. In de winter staat ze 24u op een betonplaat, zonder problemen en daar loopt ze ook veel overheen. We rijden/wandelen drie maal per week een uur tot anderhalf uur over het asfalt. En haar hoeven zijn keihard, ik vijl haar eens per twee maanden even recht en dat is het.
Iedereen om me heen vind dit een 'logisch' gevolg van een tocht zonder ijzers, maar ik vraag me dat af. Is dit een logisch gevolg van zo'n tocht over asfalt, zonder ijzers? Heb ik te weinig getraind? Had ik het kunnen verwachten?
En belangrijker nog: wat is overbelasting eigenlijk en hoe kan ik het in het vervolg voorkomen?
Bladwijzers