Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 22

Topic: Overbelasting door zonder ijzers te lopen?

  1. #1
    Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    738

    Overbelasting door zonder ijzers te lopen?

    Dag allemaal,

    Afgelopen twee dagen ben ik met Karma op trektocht geweest. De eerste dag 18 km, de tweede 40. Dat laatste was wat aan de lange kant, maar kwam zo uit vanwege overnachtingsadresjes en de mensen die ik sprak zeiden: met een basisconditie moet Karma dat prima redden. Echter, na 35 km heb ik haar kreupel moeten laten ophalen met een trailer.
    Vandaag is de DA geweest en vertelde mij: ze is kreupel door overbelasting. Over een week moet het over zijn, maar zij vond dit ook een gevolg van het zonder ijzers lopen. We het hebben het grootste gedeelte van de tocht over asfalt gelopen aangezien er vaak geen goede bermen waren.
    Behalve dat ik mezelf heel erg schuldig voel, vraag ik me ook af welk signaal ik heb gemist. Over het harde hebben we amper gedraafd of getolt. Haar hoeven zijn nauwelijks gesleten door de tocht. De hoefsmid is gisteravond geweest (we vermoedden toen nog een hoefzweer) en sneed nog een stukje van haar hoeven af. In de winter staat ze 24u op een betonplaat, zonder problemen en daar loopt ze ook veel overheen. We rijden/wandelen drie maal per week een uur tot anderhalf uur over het asfalt. En haar hoeven zijn keihard, ik vijl haar eens per twee maanden even recht en dat is het.
    Iedereen om me heen vind dit een 'logisch' gevolg van een tocht zonder ijzers, maar ik vraag me dat af. Is dit een logisch gevolg van zo'n tocht over asfalt, zonder ijzers? Heb ik te weinig getraind? Had ik het kunnen verwachten?
    En belangrijker nog: wat is overbelasting eigenlijk en hoe kan ik het in het vervolg voorkomen?

  2. #2
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Overbelasting door zonder ijzers te lopen?

    Ik denk als haar hoeven er goed uit zien dat het wel meevalt dat dit door de zonder ijzers zou komen.
    Maar hoeveel doe je normaal? Ik vind 18km een prima ritje om te rijden, maar direct dag erna 40km moet er wel een goede conditie inzitten naar mijn mening.
    Overbelasting kan ontstaan door verzuring spieren, maar ook irritatie in het lichaam.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  3. #3
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Overbelasting door zonder ijzers te lopen?

    Ik denk dat we iets informatie missen om je van advies te kunnen voorzien.
    Kun je iets over je normale huisvesting en beweegritme zeggen?

  4. #4
    Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    738

    Re:Overbelasting door zonder ijzers te lopen?

    Karma staat op het moment 24/7 op een wei, waar ze overigens veel beweegt. In de winter staat ze 24/7 op een betonplaat met een stukje zand, dat vaak erg modderig word, en een schuilstalletje. Ze staat samen met andere paarden.
    Ze krijgt ongeveer vier keer per week echt beweging, dus wat fanatieker grondwerk, buiten rijden of wandelen of dressuur. Ik rij meestal een ruim uur met haar buiten, met aardig wat draf en galop (ik tolt niet zoveel) en dat kan ze prima aan. Eens per twee weken rijd haar eigenaresse haar wat fanatieker, ruim twee uur en dan ook goed in het zweet. Bij mij zweet ze meestal niet eens, of alleen een beetje onder haar zadel. Doordat ze zichzelf in de weide ook aardig wat beweging geeft (ze heeft niet een postzegeltje) heb ik het idee dat ze een 'normale' conditie heeft. De laatste paar weken heb ik haar wat fanatieker en langer gereden, meer richting de anderhalf uur. We rijden eigenlijk altijd over asfalt, behalve onze galopjes. We staan namelijk in de uiterwaarden.
    Sinds ze in de wei staat moet ik af en toe haar hoeven even vijlen, in de winter veel minder. Toch lijken haar hoeven niet veel zachter geworden.
    Beide ritten heb ik veel gestapt, meer dan de helft van de tijd. Gedraafd en gegaloppeerd heb ik vooral in de berm en ze heeft geen moment gehijgd, of ergens anders gezweet dan onder haar singel. Van de hoeveelheid stap heb ik ruim de helft ernaast gelopen, ik denk de tweede dag dat ik er minstens 15 km naast heb gelopen, als het niet meer is.
    Lukt het nu wat beter om van advies te voorzien? Meer vragen zijn altijd welkom .

  5. #5
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Overbelasting door zonder ijzers te lopen?

    kwil niet lullig doen, maar in 1,5 uur haal je geen 40 km

  6. #6
    Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hoenderloo
    Leeftijd
    44
    Berichten
    3.498

    Re:Overbelasting door zonder ijzers te lopen?

    Het klinkt mij ook wel als een logisch gevolg in de oren, als ze niet langer gewend is dan uitgerust aan een uur of twee uur werk te beginnen.
    IJslanders zijn natuurlijk vaak introvert en bikkelhard. Daar merk je pas wat aan als het al te laat is.
    Vervelend hoor, dat kan ik me voorstellen. Maar gelukkig gaat het ook gewoon weer over. Toch?
    Started!

  7. #7
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Overbelasting door zonder ijzers te lopen?

    Kreupel door overbelasting klinkt wel logisch, maar als oorzaak het gebrek aan ijzers juist totaal niet.
    Zonder ijzers is de belasting op de benen namelijk minder dan mét: Lager gewicht, betere schokdemping, natuurlijker grip (dus geen schuivende hoeven op asfalt).

    Volgende keer de afstanden beter verdelen en rustdagen tussendoor inplannen, dan komt het vast goed! (Eef en ik zijn net terug van een 'trektocht' weekje: 2x intensieve rij-dag, gevolgd door 2x een rustiger dag).

    Reed je nog met bepakking?
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  8. #8
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Overbelasting door zonder ijzers te lopen?

    Ik denk ook dat het lopen zonder ijzers er niets mee te maken heeft maar de belasting wel. Ik doe ongeveer evenveel met mijn paard als jij, in de zomer iets meer, dan rij ik regelmatig ritten van 3-4 uur. Af en toe maak ik een trektocht waarbij ik als dagafstand 20 tot 30 km aanhou. (alleen dit jaar niet maar dat is een ander verhaal). Na een tocht van 15 km ook nog een tocht van 40 is dan echt teveel. Als je overwegend stapt doe je daar toch al snel 6-8 uur over.
    Ik denk eerder aan oververmoeidheid, overbelasting van een spier of pees of verzuring, maar niet aan de ijzerloze hoeven. Zo te lezen heeft ze prima hoeven en is ze verharding gewend.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  9. #9
    Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    738

    Re:Overbelasting door zonder ijzers te lopen?

    Ja, gelukkig gaat het over. Volgens de DA zou het binnen een week helemaal weg moeten zijn, en ik werd zojuist gebeld dat Karma vrolijk door haar paddok galoppeerde (niet helemaal rad, wel uitzichzelf) omdat ze een geintje uit wilde halen met degene die haar komt afspuiten...

    Ik reed trouwens wel met bepakking, maar dat was alleen een eczeemdeken en wat water, brood en koekjes. Bij elkaar denk ik 2 a 3 kilo en ik ben niet echt zwaar .

    Toch minder doen dus. Dit was een trektocht omdat ik geen trailer heb en ze voor een maandje terug gaat naar haar oude stal. Daarom was de afstand ook zo groot, ik was heel rechtlijnig aan het denken: daar moeten we heen en kon geen overnachtingsadres vinden.
    Al ben ik blij met jullie ervaringen (het kan dus toch) en rijden jullie duidelijk een stuk minder, ik blijf het toch een beetje gek vinden. Natuurlijk rijd ik in anderhalf uur geen 40 km, maar ik heb drie weken geleden ook 80 km gefietst terwijl gewoonlijk niet meer dan 15 doe. En dat deed ik wel op mijn top tempo en kon ik prima aan (al heb ik daarna geslapen, ongeloofenlijk). De avondvierdaagse liep ik als kind ook vier dagen achter elkaar 15 km terwijl ik nooit wandelde. Zolang je maar rustig aan doet en rustig door blijft gaan, gaat het wel dacht ik. En ik dacht dat paarden sterker zijn in dat opzicht dan mensen (niet dus) en had van te voren nog wat opgezocht over endurance wedstrijden. Klasse 0 zou tussen de 25 & 40 km zijn en bij training werd gesproken dat ieder paard met een basis conditie dat aan zou kunnen. Ik dacht: binnen die klasse 0 kan dus 40 km ook en die basis conditie is er dus. Daarnaast stapt ze de hele dag in de wei, als ze dat nu eens langs de weg deed, komen we er wel.
    Misschien zijn paarden toch watjes en stukken minder sterk dan vroeger. We waren inderdaad al lang bezig (ik was ook kapot).

  10. #10
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re:Overbelasting door zonder ijzers te lopen?

    Maar eenmalig een lange rit en de volgende dag bijvoorbeeld lekker vrij in de wei maakt denk precies het verschil met wat er nu gebeurde.
    Je hebt 18km gereden en de volgende dag wil je 40. Maar de 18 kilometers in de benen was er nog zoveel bovenop teveel.
    Overigens met een gewone basisconditie zou ik 40km al veel vinden. Rond de 25-30km moet voor elk gezond dier prima te doen zijn. Maar dan zou je de dag erna rustig aan moeten doen.
    Wil je echt endurance rijden moet je naar mijn idee meermalen langere ritten trainen, want dat vraagt toch wel wat.

    Als je echt meerdere dagen achter elkaar wilt rijden zou ik de ritten of afwisselen in afstand, maar ook gewoon van iets van 20km per dag uitgaan.

    Gelukkig voelde Karma zich alweer beter.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  11. #11
    Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    De Plas
    Berichten
    10.094
    Dagboek Berichten
    6

    Re:Overbelasting door zonder ijzers te lopen?

    40 km is veel hoor!

    Mijn ponies hebben eigenlijk altijd wel basisconditie. Maar ik trainde me altijd suf als we op trektocht gingen. Ik deed in de aanloop naar de tocht eerst de afstand omhoog, daarna het tempo. De laatste 3 weken voordat we weggingen, gingen we echt 3 a 4 keer per week minimaal 2 uur op flink tempo rijden. Zo lukte het ons.

    Met wat ik nu doe; dagelijks rijden, een blokkie om, of een half uurtje bakwerk, kan ik geen rit van 40 km maken.
    20 km lukt wel.

    Wij gaan in het najaar op minitrektocht. We doen 10 a 15 km, en rijden 2 dagen. Peanuts natuurlijk. Dit doen we voor de kleuter, die weinig buiterij ervaring heeft, en Merrit kan die lange tochten niet meer aan.

  12. #12
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Overbelasting door zonder ijzers te lopen?

    Paarden vroeger werktende hele dag, die hadden een ander soort basisconditie!
    En weet je hoe moe veel paarden met een basisconditie zijn als ze hun eerste endurancerit gelopen hebben? En die hebben dan echt wel een rustdag of dagen nodig. Een endurancerit is overigens niet te vergelijken met een trektocht omdat je een ander tempo rijdt.
    Ik vind je gedachtengang niet echt for the horse en je reactie nu eerlijk gezegd een beetje laconiek. Je kunt de reacties van mensen met ervaring ook serieus nemen.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  13. #13

    Re:Overbelasting door zonder ijzers te lopen?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Ebby
    Ik blijf het toch een beetje gek vinden. Natuurlijk rijd ik in anderhalf uur geen 40 km, maar ik heb drie weken geleden ook 80 km gefietst terwijl gewoonlijk niet meer dan 15 doe. En dat deed ik wel op mijn top tempo en kon ik prima aan (al heb ik daarna geslapen, ongeloofenlijk). De avondvierdaagse liep ik als kind ook vier dagen achter elkaar 15 km terwijl ik nooit wandelde. Zolang je maar rustig aan doet en rustig door blijft gaan, gaat het wel dacht ik. En ik dacht dat paarden sterker zijn in dat opzicht dan mensen (niet dus) en had van te voren nog wat opgezocht over endurance wedstrijden. Klasse 0 zou tussen de 25 & 40 km zijn en bij training werd gesproken dat ieder paard met een basis conditie dat aan zou kunnen. Ik dacht: binnen die klasse 0 kan dus 40 km ook en die basis conditie is er dus. Daarnaast stapt ze de hele dag in de wei, als ze dat nu eens langs de weg deed, komen we er wel.
    Misschien zijn paarden toch watjes en stukken minder sterk dan vroeger. We waren inderdaad al lang bezig (ik was ook kapot).
    Bij vier keer in de week wat doen waarbij je ook grondwerk en wandelen rekent kan je nauwelijks spreken van basisconditie, daarnaast krijgt een paard ook geen conditie van lopen in de wei.
    Karma loopt zich liever dood dan dat ze het opgeeft en ze is met 19 jaar ook niet echt meer de jongste, om dan te spreken van een watje vind ik redelijk respectloos.
    Misschien eerst degelijk voorbereiden voor je weer zoiets aanhaalt, of gewoon een trailer huren en haar naar huis brengen.

    http://www.endurancepeelrand.nl/trainingsschema.pdf

  14. #14

    Re:Overbelasting door zonder ijzers te lopen?

    ik sluit me volledig aan bij bovenstaande post, goede tip, de link eronder
    basis kilometers maakt een paard niet in de wei met grondwerk of lala ritjes van anderhalf uur
    wild horses tumble through a mountain wind and ride away with our sanity, for fun, just for fun

  15. #15

    Re:Overbelasting door zonder ijzers te lopen?

    Heb dit schema (vergelijkbaar) ook ooit gevolgd met twee verschillende paarden en werkt perfect. Zo krijgen ze idd de basis conditie voor dit soort afstanden. Met enkel weidegang en een beetje rijden lukt je dat nooit, zonder gevolgen. Maar dit heb je inmiddels zelf al ondervonden.
    Ook het stappen moet in een werk tempo stap zijn, niet een beetje kuieren dan kom je er ook niet.
    Het lijkt heel saai maar dit is de enige manier om je paard rustig zonder schade in conditie te rijden. Om daarna zonder problemen (tijdens of na) een lange rit aan te kunnen.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •