Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 33

Topic: Niet meer willlen lopen

Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Niet meer willlen lopen

We hebben een klein probleempje met onze haflinger, ze gaat namelijk gewoon goed met rijden. Maar soms gaat ze stil staan en is ze niet meer vooruit te branden. Ze kan soms ook erg sloom zijn maar dit is niet zo heel erg. Maar dat stilstaan en dan echt niet meer willen lopen is erg vervelend. We rijden ongeveer 2 a 3 keer per week in de bak. en longeren 1 a 2 keer los. En gaan ongeveer 2 keer per week naar buiten. we proberen zo veel mogelijk af te wisselen, zodat het niet saai word. Met longeren doen we eigenlijk altijd los, (dan is ze nog wel vooruit te krijgen maar gaat wel lastiger) we maken vaak stopjes en veel overgangen, proberen veel nieuwe dingen uit. met rijden proberen we ook altijd bezig te blijven. wendingen, voltes, overgangen, balkjes lopen, springen en ook veel nieuwe dingen leren. buiten huoden we haar ook actief. Oh jah en we doen ook nog VD met haar dus vervelen kan ze zich niet, (en te veel is het ook niet hoor ) We doen trouwens alles op een natuurlijke manier.
    Nou gaat ze vaak stilstaan in de bak. En ook met buitenrijden als je alleen naar buiten gaat. als er iemand mee gaat naar buiten al is het maar lopend dan doet ze het veel minder. maar ze wil dan echt niet meer lopen. We hebben al vanalles geprobeerd. achter uit zetten en dan naar voren proberen te rijden, een tik met de zweep, boos worden met je stem, harder aan drijven, heel lief zijn en veel belonen. Belonen blijven we trouwens altijd doen als ze uiteindelijk wel is gaan lopen.

Wie weet wat we hier aan kunnen doen want we gaan ons er steeds meer aan ergeren, en we hebben al vanalles geprobeerd.
    alvast bedankt

Re: Niet meer willlen lopen

Misschien (herhaal: misschien) is het juist OMDAT je veel afwisseling doet: dat je paard daardoor geen goed idee (meer) heeft van wanneer ze het goed doet, en dan (tis een Haf, nietwaar) uiteindelijk denkt: ik ga stilstaan, het is toch nooit goed en als ik stilsta wordt ik tenminste niet moe.

Wat je zou kunnen porberen in de bak bijvoorbeeld, is poinmt to point: je zit op je paardje en kiest een punt aan de overkant van de bak. Vraag je paard enthousiast daarheen te gaan. Beeld je in dat het daar echt geweldig leuk is. Kom je bij dat punt: mag ze heerlijk best lang (minuutje) stilstaan.

Kies vervolgens een ander punt. Doe hetzelfde. Uiteindelijk zal je paard leren dat als jij ergens heen wilt, dat een goed idee is (ook voor haar, want ze vindt er heerlijke rust).

je kan dit ook met voer doien, dan mag ze een minuutje eten bij zo'n punt. Steeds iets korter laten eten, beleefd vragen of ze iets harder naar dat punt wil lopen, en uiteindelijk voer vervangen dor rust, dat kan ook. Dit moet je wel een aantal keren achter elkaar doen, en dan regelmatig herhalen.

Bij mijn Hafje leidde deze point to point acties (zonder voer) ertoe, dat ze het een goed idee vond om hard naar zo'n punt te galopperen, oortjes naar voren en gaan, want ze WIST: daar is het goed! En van nature is ze ook niet de meest actieve Haf.

May the horse be with you!

Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Het probleem begon eigelijk op de manege waar we dus met meerdere reden. waardoor we niet veel konden doen. we zijn daar toen gestopt (ook omdat de lessen niet meer goed waren) En er werd ons het advies te gegeven om haar bezig te houden omdat ze zich misschien verveelde. maar dat is het duidelijk ook niet. Maar ik denk dat we jouw manier maar eens uit gaan proberen want dit zou nog wel eens kunnen werken. iedergeval bedankt.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Heeft je paard dit buiten altijd al gehad? Dus dat ze niet zo graag loopt als ze alleen naar buiten moet?

Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Ja, ze doet het al vanaf het begin ongeveer dat we alleen naar buiten gingen, hier houden we ook rekening mee en gaan dus eigenlijk altijd mee op de fiets of met onze shetjes. Maar dan staat ze als nog soms stil. Ze heeft ook een beetje verlatings angst, zoals gister ik ging op het fietspad eronder en mijn zusje ging in galop boven langs, er zat misschien maar 3 meter tussen maar opeens gallopperd ze naar beneden mijn zusje heeft er om kunnen zetten en weer de goede kant op kunnen krijgen.
    Maar daarom gaan we eigenlijk bijna nooit meer alleen naar buiten we zijn nu nog aan het oefenen om er steeds meer alleen te laten rijden.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Een paard met verlatingsangst, dat heb ik dus ook gehad.
    Ik kan je daar nog wel wat tips over geven, maar ik moet nu weg, ik heb zometeen les van Wim dus ik moet mijn paard gaan inladen!
    Ik kom hier nog op terug, en als ik het mocht vergeten, dan help me maar herinneren.

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Ik zou toch eerst echt lichamelijke pijn uitsluiten. Mijn pony heeft ook staakacties gehad (zie topic bij dressuur) en na een bezoekje aan een fysio was dit goed verholpen. Ik zie dat je in Noord-Holland woont, als je wilt wil ik je wel het telefoonnummer van mijn fysio en tevens osteopaat pben.

Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Hey, ik heb vandaag de methode van mafhaf gebruikt en dit ging eigelijk wel goed. Ik begon maar gewoon met stappen begonnen en naar 1 kant van de bak gereden haar daar stilgezet en beloont met brood. (ik koos ervoor om toch met brood te werken omdat ze voor eten alles doet, later kan ik het dan gaan afbouwen, ook zit er in deze bak soms nog wel eens wat gras dus wil ze graag gras eten als ze stilstaat dus dan moet je daar weer voor gaan straffen enzo)
    Ik elke keer rechtdoor rijden en weer belonen, ook met stem en kriebelen. Daarna maakte ik de stukken wat langer, en ben ik het tempo op sommige stukken wat op gaan voeren. Daarna geprobeerd de hele bak rond te rijden, en daarna zelfs de hele bak rond gereden met tempo verwisselen. Dit duurde ongeveer een uur. Heb daarna nog geprobberd om te draven, en ze deed het. eerste keer ging ze wel stil staan, dus ik zei een beetje geagiteerd "he Joy toe nou" en toen deed ze het wel. Ze heeft nog 2 rondjes in de bak gedraaft en toen vond ik het goed. Heb haar goed beloond en naar der wei gebracht. Ik vond het erg goed gaan zeker met dit weer, het was erg warm dus heb eigenlijk ook alleen maar gestapt. Maar normaal was ze echt niet gaan draven na al een uur stappen in deze hitte. En ze heeft ook de hele tijd niet meer stilgestaan en als ze het wel heel even deed kreeg ik haar weer gewoon goed vooruit op mijn stem of benen. Dus ging super

Ik weet niet of het lichamelijke pijn is, de DA is pas geleden (naja 2 maanden) langs geweest omdat ze kruipel liep. We hadden haar toen al stil gezet, de dierenarts kon niks vinden en vond het erg apart omdat zodra ze harder gaat lopen niet meer kruipel loopt enzo, en ze heef tnog meer van die gekke dingen, zoals hoofd naar benenden en been meer naar voren schoppen. Ze doet het nu nog steeds maar de DA had geadviseerd om gewoon door te gaan met rijden en trainen en zodra het erger zou worden meteen hun opbellen, want nu kon ze er niks mee zei ze. Joy heeft 3 weken stilgestaan op het land dus heeft ze ook weer rust gehad maar ze loopt nu nog steeds zo raar af en toe. Maar zodra je aandrijft is het het weg. Dus ik weet het niet presies

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

De da kwam dus langs omdat je paard kreupel liep, ik neem aan dat die niet je hele paard onderzocht heeft zoals een fysiotherapeut zou doen?
    En wilt je paard misschien niet meer lopen doordat ze nog wat kreupelt? Heb je er toen d'r tijd een andere da erbij gehaald voor een second opinion?

Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Nee, ze had haar niet helemaal onderzocht, ze had wel haar rug nog na gekeken. maar daar zat het ook niet. ik weet niet of ze door haar kreupelheid niet meer wil lopen, maar het is echt een apart soort kreupel lopen, het lijkt er soms ook op alsof ze zo loopt om er onder het werk uit te komen. Maar ze heeft ook periodes dat ze prima kan lopen en dan heeft ze er ook veel meer zin in, dan zie je er niks van. we hebben nog geen second opinion gedaan, dit omdat het nog niet zo lang voor de vakantie gebeurde, ze hierna 3 weken stil heeft gestaan en we nu weer bezig zijn met rijden, en het ons nu is opgevallen dat ze nog steeds zo loopt. Het paard is wettelijk ook niet van ons, dus moeten we altijd vragen aan de mensen van wie ze echt is of de DA langs kan komen, dit is soms lastig. Mar als het moet dan moet het en vragen we het ook gewoon hoor, dat je niet denkt dat w ehet dan niet vragen maar het is wat lastiger omdat ze alweer door de DA bekeken moet worden. Maar zoals vandaag had ze geen 1 keer kreupel gelopen, dus ik ga nog verder met deze methode en als ik merk dat ze weer kreupel gaat lopen denk ik ook wel dat er weer een DA moet komen, en dan idd een andere, ik heb het zo ie zo al niet zo op deze mevrouw, ze had toen ook al gezegt dat Joy drachtig was wat niet zo bleek te zijn. Maar misschien als ze het rijden straks wel leuk vind door deze methode dat ze dan niet meer kruepel loopt want dan gebruikten ze het wel , maar zo niet hup naar de DA.

Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Ik lag gister in mijn bed nog na te denken over dit allemaal en toen dacht ik wacht de DA heeft ook gezecht dat hoefijzer misschien kunnen helpen. Ik was dit gewoon vergeten kan mezelf wel voor mijn kop slaan, denk dat ik datmaar ga doen. ik had het idee denk ik een beetje verdrongen omdat ik niet zo van hoefijzers hou. Maar zou dit misschien wel een oplossing zijn om voor gewoon hoefijzers te laten zetten, kijken of dit helpt.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Joylover
    Ik lag gister in mijn bed nog na te denken over dit allemaal en toen dacht ik wacht de DA heeft ook gezecht dat hoefijzer misschien kunnen helpen. Ik was dit gewoon vergeten kan mezelf wel voor mijn kop slaan, denk dat ik datmaar ga doen. ik had het idee denk ik een beetje verdrongen omdat ik niet zo van hoefijzers hou. Maar zou dit misschien wel een oplossing zijn om voor gewoon hoefijzers te laten zetten, kijken of dit helpt.
    Ehm, daar zou ik toch nog even goed over nadenken hoor. IJzers lossen dit soort problemen zelden of nooit op, en voor je het weet heb je er een probleem bij. Vraag dat liever na aan je bekapper, die heeft daar een betere kijk op dan een DA.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Zou ik niet doen Joylover!
    Hoefijzers zijn helemaal niet zo gezond voor paardenhoeven.
    Bovendien: wie zegt dat het probleem in de hoeven zit? Dat is me nog helemaal niet duidelijk geworden uit je verhaal. Als je denkt dat je pony pijnlijke voeten heeft, kun je er denk ik beter een natuurlijk bekapper bij halen dan een hoefsmid die er gelijk ijzers onder zet.
    Je omschrijving van hoe Joy kreupel loopt, klinkt me een beetje vreemd in de oren. Is het niet gewoon speelsigheid, of protest, wat ze doet? Omdat je zegt dat ze haar hoofd omlaag doet en haar been naar voren schopt, klinkt het mij als spelen/protest/joligheid in de oren. Zeker ook omdat ze ermee stopt als je haar aandrijft. Misschien kun je eens iemand met wat meer ervaring laten meekijken als je rijdt, een instructeur bijvoorbeeld?

Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Daarom schreef ik al dat ik niet van hoefijzers hou en het idee eigenlijk al verdrongen had. (Ik heb zelf ook een paar jar met ijzeren zolen gelopen en ik wee thoe het voelt, niet prettig ) Ik denk ook niet dat ze ooit hoefijzers krijgt

Ze loopt ook echt heel raar kreupel, het is wel echt wat voor Joy om het idd uit speelzichheid of protest te doen, daar hadden wij ook al aan gedacht. Maar ik wil hier niet van uit gaan omdat als ze wel echt kreupel is hier wat aan gedaan moet worden.
    Ik ben ook al op zoek naar les, maar heb nog niemand gevonden, wel mensen die dressuur les geven maar dat wil ik liever niet.

Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

ik herken je probleem, mijn tinker heeft ook zo'n bui gehad van het stilstaan. Het klinkt misschien niet echt paardvriendleijk, maar ik ben zelf ablsoluut niet van het slaan. Bij mijn tinker was het echt puur eigenwijzigheid, achteruit lopen, draaien, ze wilde alleen maar terug naar stal, terwijl ik haar daarvoor maanden lekker buiten heb gereden.
    Toen heb ik haar 1x echt een gigantische tik gegeven, waar ze erg van is geschrokken, sindsdien doet ze het eigenlijk niet meer. en paarden onderling geven elkaar ook weleens een gigantische trap, dus je zou het kunnen proberen, maar alleen als de oorzaak echt eigenwijzigheid is. Ik overviel haar met deze tik, omdat ze op aasporen en een klein tikje niet reageerde en sindsdien heeft ze weer respect voor me. Ik durfde deze tik eerst niet te geven, maar ik kon op een gegeven moment niks meer met haar doen omdat ze bleef staken en achteruitlopen dus ik moest uiteindleijk wel en heb er wel iemand bij gevraagd om te helpen

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten